Samsung Galaxy Alpha - 5900kr

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Sharkbait, 13 aug 2014.

  1. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hör ett svagt sus under samtal, jag tycker att man får lyssna efter det för att höra det, så inget stort problem för min del.
     
    Drygore gillar detta.
  2. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Därför att jag är skraj att dom kommer vilja skicka iväg den. Alphan är halvsvår att få tag på (eller var det för en vecka sedan iaf), och det enda ställe jag hittade en på var en av de lokala Telia-butikerna. Så jag köpte en kontant olåst där. Har ingen aning om hur dom sköter dylika returer.

    Men visst, får man en ny direkt så gör jag det såklart. Om dom nu ens har en..

    Tydligen hände något med en stor sändning (lastbil) av Alphas i Tyskland (tror jag det var), om det var stöld eller olycka vet jag inte. Men något gjorde att en sändning till Sverige blev försenad.

    Men om "suset" finns på alla Alphas så vette fan alltså.. Jag är känslig för dylikt.. Jag kan liksom inte släppa det heller när jag väl hört det. :-/
    Jag gillar verkligen telefonen dessutom. Men får man göra en riktig retur tro? Om suset skulle vara standard på alla Alphas? Alltså få pengarna tillbaka? Hade det varit på mitt lokala Media Markt (som har öppet köp på använda produkter, även mobiler.., i 30 dagar) så hade varit grönt såklart, men Telia har jag ingen aning om.
     
    osvanberg gillar detta.
  3. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jasså?

    Har du provat att prata när du har alldeles tyst runtomkring dig också?
    Fyfan vad sugen jag är på att testa att ringa från din Alpha, haha ;-)

    Bara för att höra om det är likadant. Jag är säkert känslig för just såna där ljud också, antar jag.
     
  4. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja jag hör ett svagt sus, tycker att det varierar mellan 2G/3G.
     
    Drygore gillar detta.
  5. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Jag hör ett svagt sus och är rätt säker på att det beror på CNG'n som är annorlunda för Intels modemkretsar som sitter i denna istället för Qualcomm - låter inte fel på något sätt.
    Mer om CNG: en.m.wikipedia.org/wiki/Comfort_noise

    /Per

    Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
     
    Drygore gillar detta.
  6. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Hittar aldrig möjlighet att testa detta då jag inte kan ringa hemma, och överallt är det ljud. Men jag tror kanske jag hör suset med. Men då ska båda vara tysta och jag lyssnar efter det. Som en matta av ljud bakom. Inget som stör mig och inget jag skulle upptäckt om inte det uppmärksammades. Men vore intressant och se vad Samsung säger om någon lämnar in luren på reparation. Jag kommer dock inte göra det.
     
    Drygore gillar detta.
  7. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hmm ok.

    Men comfort noise ska väl då försvinna när man pratar? Suset i min Alpha ligger där hela tiden, och visst, pratar man högt eller bara mycket, så hörs det knappt alls, eller alls. Men det stör mig något otroligt alltså, för i alla andra lurar jag haft så är det tyst..

    Jag jämförde idag med en iPhone 6, Galaxy Note 3 och en iPhone 5s. Det är definitivt skillnad. Alla var utan något sorts sus, iPhone 6 var totalt knäpptyst.

    Även min sambo hör det. Den enda telefonen jag själv kan komma ihåg låtit lika mycket eller mer är gamla HTC Legend. Kommer ihåg att den också susade såhär.. som om en stekpanna står och fräser i bakgrunden typ.. Suck.. :(

    Jag ska lämna in den imorn, tyvärr var jag en dag sen på DOA-tiden häromdan... -_- Det kan ju vara så att min Alpha faktiskt är felande och låter mer än den ska. Om jag ändå kunde hitta någons Alpha att testa! Jaja, vi får se vad Samsung säger.

    Tack för allas svar!
     
    Last edited: 28 sept 2014
  8. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Comfort noise skall inte försvinna när man pratar, utan ligga som ljudmatta konstant i bakgrunden.

    MEN inte en chans att detta sus/brus är CN, jag lyssnade på en Alpha idag och kan bara hålla med - låter inte bra! Inte okej för en lur i denna prisklass!
     
    Drygore gillar detta.
  9. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Förbannat.. Då blir det som tjejen på Telia sa då. Dom skickar den till Samsung, som inte hittar något fel, sedan måste dom då skicka den till Samsung igen, som inte hittar något fel. Efter det så köper Telia loss luren och jag får tillbaka pengarna.. Kommer alltså att ta ett bra tag detta.
    Det var Alphan det :-( Jävlar..


    Tack för ditt svar.
     
    Last edited: 28 sept 2014
  10. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Drygt, men jag förstår dig. Lycka till.
     
    Drygore gillar detta.
  11. Cliddo

    Cliddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hör också ett svagt brus men det stör mig inte. Och jag kör headset 9 av 10 gånger så :)

    Dags att Alpha får en egen forumdel??
     
    Kryckan gillar detta.
  12. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Ni som har mer än ett svagt brus, berätta gärna hur det gick med eventuell service.

    /Per

    Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
     
  13. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Instämmer, tror inte att folk fattar än så länge vilken fullträff Alpha är! [emoji4]
     
    Kryckan gillar detta.
  14. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Yo, people! Har haft min ett par dagar nu men jäklar va wakelocks det är!! Är det någon av er som har det? Har provat att frysa vissa appar, stänga av gps, google now mm, men utan resultat. Återställde precis telefon, så vi får se om det blir bättre. För övrigt måste jag säga att telefonen känns otroligt bra i byggkvalitet. Lite små lagg ibland, men jäkligt överraskad hur det presterar med den blygsamma hårdvaran. Skärmen är definitivt inget att klaga på. Bruset som ni nämner finns, men inget som stör enligt mig om man inte sitter i ett otroligt tråkigt samtal med massa obekväma tystnader i :P


    Edit: Kom fram till att det var Google now med platsrapportering som väckte telefonen heeela tiden. Med den avstäng går telefonen ner i deep sleep utan problem. :D
     
    Last edited: 1 okt 2014
  15. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Dock så har ju Alphan långt ifrån klen hårdvara! Den presterar ju skitbra i alla benchmarks. Ofta bättre än Galaxy S5. Dessutom har den ju Samsungs nya riktigt energisnåla (och kraftfulla) Exynos.

    Av alla nya lurar så gillar jag bygget och känslan på Alphan mest.. Och den där nya baksidan alltså.. mmm, Love it!

    Men tyvärr så föll den bort för mig iom att den har ett jävla stekpannebrus när man ringer någon... En kille här i denna tråd hade testat och upplevt samma sak. Jag hör det alldeles för tydligt tyvärr. Annars en sån vansinnigt fin telefon :'( Den är så tunn och lätt, och så bra byggd.. Suck.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Klart den benchar bra med den fjuttiga 720p-panelen den har.

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
  17. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Den benchar även bra "offscreen" :)

    /Per
     
  18. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Ja exakt. Självklart så spelar upplösningen in. Slutresultatet blir ändock att den presterar riktigt bra.

    Det är dessutom inte bara på spelbenchmarks den presterar bra. Så din kommentar är inte helt relevant. Processorn tar S5:ans SD801 i flera tester..
     
  19. jollelund

    jollelund Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    1 219
    Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Shit vilken skön lur! Jag har gillat alla bilder jag sett på telefonen, men jag klämde på en i butik idag och ha-begäret växte till ofantliga höjder! Det är så att man hoppas att S4:an går sönder snart... "Oj, älskling jag råkade tappa telefonen i toaletten..."
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Kände på en Alpha i butik för ett tag sen och jag måste säga att jag blev imponerad, vilken kvalitets känsla! Riktigt schysst telefon men för min del blev det en Z3c

    Skickat via Tapatalk