Så. Efter några dagar med Note 20 Ultra har jag en liten lista på sånt som jag verkligen inte gillar.
- Placeringen av högtalaren i botten på vänster sida. För oss högerhänta innebär det att lillfingret täcker högtalaren när vi håller i telefonen och ljudet blir svagt.
- Pennans placering på vänster sida gör att man får flytta telefonen mycket fram och tillbaka mellan händerna och risken är större att tappa den
- Nya adaptive 120hz gör att färre appar körs i 120hz än på S20 Ultra. Flera av mina spel som tidigare flöt som smör är nu tydligt 60hz-hackiga
- Digital zoom aktiveras tidigare vid 5x än den gjorde på S20 Ultra vilket ger tydligt sämre bildkvalitet i vissa scenarion
- Den fyrkantiga designen på Note är snyggare men inte lika komfortabel att hålla i som S20-serien
- Fingeravtrycksläsaren. Jag avskyr den verkligen. Den funkar bara smärtfritt i vissa scenarion och det krävs ofta flera försök att komma in i telefonen. Det blev lite bättre av att ta bort skärmskyddet och lägga in samma finger flera gånger men fortfarande struligt. När ansiktsupplåsningen inte funkar i mörker blir telefonen bökig att låsa upp. Helt klart det sämsta med Samsungs senaste telefoner. Att inte ha en bra upplåsningsmetod känns oacceptabelt för detta pris.
- Edgeskärmen. Det tillför verkligen ingen nytta alls och kanterna får en missfärgning. Det blir också fler feltryck när man använder telefonen med en hand.
- Något sämre batteritid än S20 Ultra. De vanliga Samsungproblemen med batteritiden. Drar cirka 2.5% i timmen trots att Always On Display är av.
Last edited by a moderator: 4 sept 2020