Samsung Galaxy S Ägare - Första Intrycket !!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Androido, 17 jun 2010.

1. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är än så länge riktigt nöjd med min. Första två dagarna upplevde jag den som en aning oresponsiv, som i att den reagerade någon enstaka sekund efter jag tryckt, men min teori är att det berodde på att jag laddade ner en massa program och spel som jag testade korta i stunder men ganska intensivt. En del blev liggande i bakgrunden och åt av minnet. När jag lekt färdigt gjorde jag en återställning och installerade det jag ansåg att jag behövde. Nu upplever jag aldrig sådana problem så länge jag inte försöker installera tre program samtidigt som jag är inne på IRC och uppdaterar widgets... typ.

Jag har dock ett problem, jag kan inte få SVTPlay att fungera (svtplay.se/mobil alltså). Jag kan starta filmer och videospelaren öppnas, men jag får enbart ljud. Efter ganska exakt 15 sekunder får jag ett meddelande om att filmen tyvärr inte kan spelas upp. Jag lyckades dock en gång, när telefonen var precis nystartad, men när jag testade nästa videoklipp så var bilden borta igen. Jag har efter det testat både omstarter och återställning utan att lyckas igen. Varken den inbyggda webbläsaren, dolphin HD, skyfire eller opera mini lyckas spela upp videoklippen (vilket kanske inte är så konstigt, då samma videospelare verkar öppnas). Klart är i varje fall att det är ett mjukvaruproblem, men har någon annan råkat ut för det?

2. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    mobil.svt.se/play funkar inte heller för mig....
    för mig händer ingenting inget ljud eller något, trycker jag på play så snurrar symbolen ett par varv sedan stannar det.

Last edited: 26 jun 2010
  3. Lauregos

Lauregos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men om man går in på svtplay.se/mobil, så får man väl mpeg4-kodade klipp strömmade direkt till mobilen?

Och jag fick det faktiskt att fungera en gång. :P

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej. Det går bra att använda telefonen som vanligt direkt. Själv använde jag telefonen tills batteriet nästan tog slut innan jag laddade. Om det har konsekvenser för batteriet i slutänden är en religiös fråga. Jag har inte hittat nån som faktiskt testat hur man ska hantera litium batterier initialt. Nästan alla tips är på ett eller annat sätt "riter" som var god praxis på gamla nicd/nimh batterier men som i bästa fall inte gör skillnad alls på ett modernt batteri.

Hänvisa mig gärna till seriös källangiven fakta eller någon test om ni vet nått.

Jag tar inte ansvar för ditt batteri om du gör eller inte gör som jag. Gör som det känns bäst för dig. :)

Last edited: 26 jun 2010
  5. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När det gäller batteritiden, så har den förbättrats avsevärt efter några dagars användande tycker jag! Nu kör jag senaste FW på telefonen, vissa påstod att den gjorde så man får bättre batteritid också, det kanske bidrar.
    Men efter ha skickat massa sms, snackat i telefon nån timme så är jag nere på 77%. Helt ok efter nästan en hel dags användande...
    Ett annat bra tips, lyckades hitta ett program för android som gör man kan skicka/ta emot sms från datorn genom telefonen (RemoteSMS). Grymt smidigt om man sitter vid en dator, eller ska skicka långa sms!

6. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    397
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Hej,

sitter nu och skriver med min galaxy s...inhandlad alldeles nyss från Mediamarkt. Kan bara säga att jag är mäkta imponerad av det mesta! Har haft en Magic innan så det är rätt stor skillnad! :-)

Jag har en fråga, ska det inte ligga lite exempelbilder och filmer i telefonens minne? Har ju sett många exempefilmer när folk har recenserat mobilen på youtube... Filmerna hade jag viljat ha så jag kan demonstrera den fina displayen för arbetskamraterna...men tyvärr är galleriet och videospelaren helt tom :'-(

7. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Trevligt att du är nöjd med din nya leksak.

Tyvärr verkar det som filmerna osv var något de lade med på demonstrationsexemplaren för att marknadsföra telefonen men inget som följer med retail-versionerna. Något som fungerat väldigt bra för mig när jag vill imponera är dock att visa upp något jag filmat med telefonen. Det jag filmat hittills ser fantastiskt ut på skärmen, även om det nog går att demonstrera skärmens kapacitet ännu bättre.

8. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    397
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Ok..då vet jag att det inte bara är min telefon som det fattas i. Jag att testade en Samsung Wave på Mediamarkt och den hade massa trailers mm. Inlagt i minnet. Nackdelen med filmerna man spelar in själv jämfört med demofilmer är att den fina färgmättnaden i displayen inte kommer till sen rätt. Det var riktigt färgglada och flashiga filmer som man såg i visningsexemplaren av galaxy på tuben. Jag får helt enkelt ta och testa divx spelaren i mobben och slänga över nått snyggt från burken istället.

9. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Kanske borde maila Samsung? Eller fråga någon anställd på MM om man kan kopiera filmerna

10. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ja, jag håller med om att man inte visar färgmättnaden lika bra på det sättet, fast man får iaf fram något som är helt och hållet från telefonen. Några bra Divx-filmer brukar lösa den andra biten, inte minst animerade filmer brukar stå ut vad gäller färger.

11. Kristofer86

Kristofer86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet att dennna frågan har varit uppe nån annan gång.. och att man kunde kontakts Swedroid för ett svar, men jag hittar inte hur man gör så jag ställer den igen..

Kommer Swedroid att göra ett sånt lika bra test på Galaxy S som de gjort på Desire och X10.an ??

MVH

12. Spuute

Spuute Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, det kommer dom att göra, mannyb skrev de i kommentarerna till artikeln om att galaxy s redan blivit rootad. Så jag står och väntar på det testet innan jag lägger en beställning så jag hoppas att det kommer upp snart.

13. Kristofer86

Kristofer86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då är vi två! Ser verkligen fram imot att se ett så genomförligt test på den luren :)

14. Pumba

Pumba Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt första intryck av ´min nya Galaxy är inte så bra :( Hade nog väntat mig lite mer , Känns lite plastig och billig,, l..

Skärmen är ju kanon bra iaf.. Och telefonen känns inte så stor som jag trodde den skulle vara ..

Sen är täckningen på Telia i mitt fall, betydligt bättre än min ajfån 3gs,, och det är ju bra,, jämfört på några ställen nu och ser en stor skillnad på dom.. Där inte ajfånen hade täckning, så går det ringa utan problem med samsungen..

Har inte hunnit testa den så mycket än,,, Men första intrycket är ändå tyvärr att jag nog inte kommer trivas med den,, Så kommer förmodligen ge den nån dag,, men sen sälja den... Är nån intresserad är det bara att Pm´a..

15. M78

M78 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är väldigt nöjd med telefonen efter 3 dagar, väldigt bra ljud vid samtal och skärmen är helt otroligt fin. Bakstycket i plast är inte lika kul blir fort ganska halkigt, men det kanske beror på min handsvettsproduktion, det borde dock gå att lösa med ett aftermarket skydd/hölje.

Jag har även en HTC Desire i hushållet och kan jämföra lite, jag personligen skulle aldrig välja Desire över Galaxy S, jag skulle dock bli väldigt glad om någon tog fram ett bakstycke i samma mtrl som på Desire'n.

Hm.. Jag tillförde ju tamifan ingenting till tråden ser jag :)

/M

16. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tråkigt att du känner så men ger Galaxyn en chans några dagar till vet jag :)
    Den är redan rootad och när första skräddarskydda ROMar dyker upp så blir den här mobilen mycket bättre och snabbare på allt. Många har sagt att även den svarta uppgradering av mjukvaran gjorde mobilen mer responsiv och samsung lär släppa sin egen uppgradering snart och sen kommer Froyo :D:D:D

17. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En liten steg för dig men en stooooor .............
    var inte blyg, skriv du bara så mycket du vill, allt är välkommet ;):D

18. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Köpte en Galaxy igår och sålde Desiren idag. Första intrycket var, "Vad fan har jag gjort?" Tyckte allt var sämre än Desiren vad gäller handhavande. Men idag så börjar jag se ljuset, och börjar tycka att Galaxyn inte alls är så dum.
    Blev lite förskräckt angående GPS:n igår också. Den fick in satelliter och var lika känslig som Desirens GPS, men den ville inte låsa. Spelade ingen roll hur länge jag väntade, den ville bara inte. Men idag började den helt plötsligt fungera alldeles utmärkt. Batteriet verkar räcka i evigheter också. Jag har fortfarande inte laddat den sen jag köpte den, utom en halvtimme när den var inkopplad via USB i en dator på jobbet.

Nu blir det OT..

Måste berätta om hur köpet gick till också.
    Typiskt nog så fick Elgiganten slut precis igår när jag bestämt mig för en Galaxy. Siba hade, men dyrt... Åkte ut till Siba i alla fall och tänkte att det nog går att pruta. Då visade det sig att dom inte hade några telefoner och aldrig haft. Beställningsvara, sa försäljaren. Varför står det då att ni har hemma på hemsidan, frågade jag.. Inget svar. Jag frågade om dom tyckte det var sjysst att lura kunderna att åka flera mil i onödan. Inget svar där heller. Nu blir det bojkott av Siba för mig nåt år igen till dom är förlåtna. Kanske en insändare i lokaltidningen också. Sånt brukar ta skruv. F.ö. står det fortfarande att dom har hemma i lager på just den butiken,.

Då tänkte jag att eftersom Siba säger att dom har, men inte hade några, och Elgiganten säger att dom har slut, då har säkert Elgiganten hemma ändå. Mycket riktigt, dom hade hemma! Tyvärr ville ingen sälja till mig. Jag blev totalt ignorerad av dom tre försäljarna som cirkulerade bland mobiltelefonerna. Dom tittade till och med bort när jag försökte påkalla uppmärksamhet. Bojkott där med....

Fine, tänkte jag och åkte till Mediamarkt och köpte en där i stället. Tur var väl det, 500:- billigare än vad dom två andra vill ha.

19. Denny

Denny Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Suttit en kväll med nya telefonen. Inköpt hos Tele2 på centralstationen i Uppsala (riktig trevligt bemötande). De telefoner jag haft tidigare är LG KU990 (Viewty) och Sony Ericsson W995 och jag baserar min bedömning på dessa.

Jag fixade en Samsung Galaxy S då jag och en polare har bestämt oss för att börja utveckla till telefoner, vi funderade först mellan iPhone, Windows Mobile 7 och Android. Förstnämnda är lite för låst på Macintosh och jag orkar inte med Hackintosh, WM7 har ju inte riktigt kommit än, Android däremot finns redan och är mer öppen för utveckling så därför gick vi på det.

Tack Swedroid för Samsung Galaxy S-trådarna! Det var dem som fick mig att köpa denna telefon.

----- Bedömning -----

+ Färgerna och kontrasterna; Helt underbar.
    + Enkel förpackning med lite skit. Precis som jag vill ha det!
    + Batteriladdaren kopplas in som mini USB? Ja tack.
    + Touchscreen är mer än tillräckligt, ibland känner jag knappt att jag råkar ta i skärmen, så känslig är den. Väldigt responsiv när man drar runt också. Att gå från gamla LG Viewty till Samsung Galaxy S är som att jämföra med igenklibbad kulmus till modern optisk mus.
    + Sättet att ansluta till Wifi/Bluetooth etc är enkelt och fungerar som det ska än så länge. (kanske är så på de flesta Android?)
    + Det mesta i menyerna är lättförståeliga och jag känner att jag har grunderna inlärd på kort tid.
    + Handskriftfunktionen fungerar perfekt med min handstil när jag testat.
    + Ljudet från högtalaren är riktigt bra och detaljrikt då jag kollat filmtrailers via Youtube.
    + Filminspelning i 720p fungerar väldigt bra och har inga hack/lagg när man vänder snabbt med kameran. De flesta digitalkameror med filmfunktion jag testat har haft detta problem i 720/1080p, men inte denna mobil! Stort plus! Detta kommer att fungera perfekt om jag behöver spela in referens för animation.
    + GPS verkar fungera som den ska. Testar Google Maps och jag är centrerad i hemmet försök, ca 5 meter fel ibland men det är acceptabelt för mig då jag är inomhus, kan även vara temporärt låg precision p.g.a. satellitbyte.

| Småstrul med telefonen i Windows 7 64-bit. Fungerade dock efter jag laddat ner nyaste Kies.

- Efter jag anslöt mitt Gmail-konto så fylldes min kontaktlista i telefon med hundratals email-konton som är helt orelevant. Höll på att slita ut håret tills jag hittade att jag kunde filtrera bort alla kontakter relaterat till Gmail. En prompt om att inte visa kontakterna vid första sync kanske inte skulle skada?...
    - Skalet på telefonen kanske känns snäppet för plastigt. När jag skulle öppna upp första gången trodde jag att jag skulle bryta sönder något fäste eller böja skalet i samband med att sätta i batteriet. Skalet är även den värsta fingerfläcksmagneten jag någonsin haft. Vafan är det med tillverkare och pianolack? Det är inte snyggt i mina ögon, ge mig matta färger som även är skön att ta på!
    -Stillbilder med kameran känns än så länge dåligt. Antingen har jag stora problem med att få bra bilder med mobilkameror eller så är den snarlik med äldre mobiler. Alltid grumliga bilder, även i dagsljus, trots att jag testar olika upplösningar, kvalitétsnivåer, manuella ISO- och vitbalansnivåer och andra inställningar. Jag tycker mig få bättre kvalité av film- än stillbildsfunktionen. Ja, jag har gjort ren linsen. ;)

Det är vad jag kan komma på just nu. Mycket nöjd med den i helhet och det känns som att småbekymrena är barnsjukdomar i relation till mjukvara så med lite tålamod så är det definitivt en värdig motståndare på marknaden!

Last edited: 1 jul 2010
  20. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    397
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

Jag tycker mina stilbilder blir väldigt bra o_O
    Du trycker väl på skärmen där du vill att han ska fokusera?
    Mvh Robin