Samsung Galaxy S eller iPhone 4?

Diskussion i 'Allmänt' startad av worldwide, 31 dec 2010.

1. thejaws

thejaws Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har SGS. Haft 3gs och använt iphone 4 ett antal ggr.

Mina upplevelser är:
    SGS vs Iphone

AMOLED vs RETINA
    Oavgjort, Amoleden har ju sin totala svärta medan retina-skärmen har sin höga upplösning och "skärpa". (Jämfört med 3gs:en är Amoleden totalt överlägsen)

Ljudkvalite [ Flac och Sennheiser IE8 hörlurar (inear för 2500kr)]
    Jag tycker att båda har riktigt bra ljudkvalitet, men skulle säga att SGS:en tillsammans med Poweramp vinner ganska enkelt mot Iphone.
    EQ tycker jag gör stor skillnad, jag kan ställa in "ljudet" efter hur jag vill ha det och efter vilken musik jag lyssnar på, Den sk EQ i iphone är bara olika "stilar" du kan välja, alltså inte välja själv vilka frekvenser du vill höjja eller sänka.

SMS, Telefon och Mail
    SMS:andet tycker jag är likvärdigt på dessa telefoner.

Telefondelen tycker jag att SGS vinner ganska så enkelt, upplever både iphone 4 och 3gs:en som brusiga och ganska låg ljudkvalite i samtal. Kanske dåliga exemplar jag använt och lyssnat på samtal ifrån, men folk som pratat med mig tycker iaf att ljudkvalite blev avsevärt mycket bättre med SGS:en

Mailklienten Jag tycker att iOS har bättre mailklient. Lättare att få en översikt och snabbare att hämta hem mail. Det är min upplevelse iaf.

Snabbheten, det sk. "flytet"
    Jag har moddat min SGS med olika ROMs, Launchers och kernels. Visst har den blivit mycket snabbare och blivit som man förvänta sig att den skulle vara när man först använde den. Men om jag skulle säga att iphone 4 är 100/100 så tycker jag att SGS "bara" är 90/100 poäng i "flytet".

Snabbheten i att ladda webbsidor tycker jag SGS vinner.

Snabbhet i laddningtider av applikationer och liknande märker jag ingen speciell skillnad iaf. Visst kanske det är skillnad om man har dem bredvid varandra, men i användarupplevelsen är det ingen märkbar skillnad i laddningstider.

Kameran
    Använder knappast den, men iphonen har ju "blixt" så i dåliga ljusförhållanden vinner den enkelt, men i bra ljus är nog de likvärdiga.

-------------

Finns mer saker man kan ta upp, men skulle beskriva dem som ganska likvärdiga telefoner.
    Skillnaden är som många andra har sagt att vill du ha en bra telefon som fungerar lika bra hela tiden och flyter på ungefär lika hela tiden välj Iphone.
    Vill du ha en bra telefon som du kan göra mer personlig och som fungerar bra för det mesta och ibland bättre, men behöver lite "vägledning" ;) ibland, köp SGS
    Sedan får man inte glömma att Android har Flash och det har INTE iphone.

Last edited: 4 jan 2011
    Zentric, Nisse Järnet och nonajme gillar detta.
  2. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Och varför har iphone inte flash? För att steve inte gillar det? Nej steve älskar flash. Det är steves fanbase som gjort alla fantastiska "skip-intro-leksaker för zillioner kundpengar under 10 års tid". Nej för att Adobe inte ville PIPA PIP på PIIIP.

En skum grej. Jag har haft android och wm-nallar och varje gång någon skickar ett sms från iphone, som att t.ex. vidarebefodra ett telefonnummer, så kommer det fram som MMS istället. Och det MMSet är inte läsbart. Händer ofta. Har iphone en egen standard för mms?

EDIT (hittade kul grej)
    Haha hamnade på den här sidan av en slump just:
    hxxp://www.iphoneheat.com/2010/02/how-to-transfer-files-from-iphone-via-bluetooth-using-ibluenova/

De menar alltså på fullaste allvar att man inte kan skicka filer över blåtand med en iphone nativt. Och eftersom det tydligen går om man får superuser-access så är det ju något som Steve avsiktligt begränsat. Pinsamt?!

Last edited: 5 jan 2011
  3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Onekligen ser versionen ut att vara från 1993 på den där iPhonen.
    Glöm inte bort att Android fick stöd för BT-transfer native med 2.0 eller 2.1 :)

// A

4. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    jasså haha okej. Jag kommer från WM och där har allt varit självklart och öppet i många år (dock med ett markant laggande och duttande med pennor)

5. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Personligen överväger jag att lämna min SGS till min sambo, jag älskar tanken med ett öppet system, hur fina hemskärmar man kan göra osv. Kör Darky's 8.0 ROM och telefonen är helt galet responsiv just nu och fungerar underbart. Dock har jag märkt att jag använder mig inte av fördelarna i telefonen så som jag önskar att jag gjorde, vet inte om det är för att jag är för lat eller något.

Så det jag är ute efter är en telefon med en OK kamera för att ta fina "Kodakmoment" bilder på mina barn vilket båda telefonerna har, jag tycker att jag både filmar och tar fina bilder med SGS och jag vet att iPhone4 presterar mycket bra här också. En browser att surfa favoritforumen med på en överskådlig skärm, Både SGS och iPhone4 har grymma skärmar och den enda fördelen med SGS jag ser är flash stödet när man surfar. Spel att slå ihjäl den stora del av dötid jag får på jobbet och här är ju utbudet både bra och tillfredställande på både SGS och iPhone med en enligt mig lite fördel fortfarande för iPhone.

En arbetskamrat har iPhone4 och det som gör att jag faktiskt vill hoppa över på den "onda" sidan är kvaliten på applikationerna. Fantastiska spel (http://www.youtube.com/watch?v=JDvPIhCd8N4 , http://www.youtube.com/watch?v=8xPUdFaraoQ) och roliga program med smarta funktioner. Jag tror att spelen och programmen på sikt kommer bli bättre till android då jag har använt android sedan HTC Magic kom till sverige och har sett en enormt possitiv utveckling på programmen och spelen och tror att det kommer fortsätta. Dock ligger iPhone fortfarande i framkant där. Jag vill ha en iPhone just nu känner jag för den fyller nog mina små "krav" lite mer än SGSen. Det jag tror jag kommer sakna är som sagt Flash stödet i browsern och full tillgång till filsystemet som man har.

Jag jämför just nu detta lite med mitt PC användande. Jag skulle mer än gärna köra ubuntu på den men jag spelar mycket mmorpgs och andra spel på datorn vilket ger Win7 en enormt stor fördel. Visst går det spela i ubuntu men det fungerar ju inte lika smärtfritt som i Win7 och utbudet ännu mindre. Ser iPhone som Win7 här och ubuntu som Android

Hur du än vrider och vänder på det så är båda telefonerna mycket kompetenta och roliga prylar. Du blir nog inte besviken varken på iPhone eller SGS.

Last edited: 7 jan 2011
    Johnny gillar detta.
  6. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Bra skrivet Unaz. Sen varierar det ju såklart när det gäller spelutbud. Just nu byggs väl en hel del för iphone först, sen kommer det en android version, ibland direkt, ibland långt senare, ibland inte alls. men det är likadant åt båda hållen om nån utvecklar ett bra spel till Android, så blir det samma åt iphones håll. Kanske blir det ett skifte en dag när Android blir större än Iphone och utvecklarna går dit pengarna finns.

Framtiden är ljus iaf för Android, och du blir inte missnöjd med vilken av telefonerna du väljer. Dock kan man ju överväga att vänta lite då det kommer förmodligen hel del drös med den senaste hårdvaran och Androidversioner framåt vårkanten :).

7. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
  8. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Oj, det är stor skillnad i grafik mellan hero of sparta och infinite blade

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det bara jag som tycker det är bisarrt att folk letar en telefon för att kunna spela spel på!? Det är så otroligt icke-relevant för mig :)

10. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

För mig är det en fördel då jag slipper bära med mig en psp eller ds... en smartphone är ju en "pryl"... vill man ringa och smsa bara är ju hela smartphone marknaden rätt bisarr...

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja för visst finns det bara tre saker att göra på en smartphone. Ringa, SMS:a och spela ;)

12. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Min syn på detta efter att jag haft båda lurar:

Galaxy har minst lika bra ljud, om inte lite klarare tillochmed, dock anser jag att högtalarna i iPhone är lite vassare.

Musikspelaren som finns standard i Galaxy är toppklass, gillar den mer än iPod spelaren, kom ihåg att du alltid kan byta ut denna till ännu vassare från market.

Den sista frågan tycker jag är lite sarkasmisk, en iphone kommer inte ens i närheten av android vad gäller öppenheten, no way!

Annars vad gäller själva telefonen och hårdvaran, anser jag, att galaxy är snyggare och ligger bättre i handen. Designen tycker jag är som en förbättrad och finslipad iphone.. faktum är att den är smalare och lättare. Kvaliten kan ibland tolkas som plastig, men detta är inget som retar eller faller i ögonen.. märks mest när man är ute och letar efter fel.

Vill även tillägga att android os, som många av er redan vet, har inte funnits lika länge som ios, men ändå kommit ikapp. Utbudet på market är inte lika bra, men pga öppenheten så har de flesta stora speltillverkare öppnat upp för android och redan börjat släppa revolutionernande spel med avancerad grafik.. apparna erkänner jag att de inte håller samma klass, men detta är inget android begränsning, utan det handlar om vad utvecklare gör. Tänk på att vem som helst kan släppa vad som helst på market utan att någon ifrågasätter det.. du väljer själv om du ser detta som en fördel eller nackdel.

Last edited: 8 jan 2011
  13. unaz

unaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det var ju du som pratade om att du inte förstog att folk kollade efter en telefon att spela på. När jag uttalade mig som jag gjorde ("hela smartphone marknaden bisarr") så menade jag att många nog tycker det är bisarrt att leta efter en telefon där man lätt kan följa sina sociala knutpunkter som Facebook och twitter. Eller en telefon för att kunna ta bra bilder. Eller en telefon som multimedia enhet. Läser du engång till förstår du nog vad jag menar. För mig är smartphone utvecklingen underbar då jag slipper ha med mig en netbook, kompaktkamera och en nintendo DS utan allt är på samma ställe.

14. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det bus enkelt på iphone också. Du skriver in din gmail i exchange sen väljer du vad som skall synkas.

15. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Sgs har radio
    Ipgone har cm sändare men den. Är inte i kopplad.