Samsung Galaxy S II: Världens bästa telefon

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av slicken, 28 apr 2011.

  1. slicken

    slicken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är sällan vi blir så vansinnigt förälskade i telefoner som vi blev i Samsung Galaxy S II. Ska du köpa en ny telefon, köp den här. Det här är ren kärlek i telefonform.

    Från att de flesta toppmodeller bland Androidtelefonerna har haft i stort sett likvärdig prestanda och utrustning börjar vi faktiskt se en ny uppsättning toppmodeller som verkligen tar nästa steg i telefonutvecklingen. Först ut var LG Optimus 2X med dubbelkärnig processor, HTC har meddelat att de släpper en Sensation med dubbla kärnor och nu har vi äntligen fått in uppföljaren till Samsungs kritikerrosade Galaxy S – Galaxy S II.

    Världens tunnaste
    Låt oss börja med det yttre. Världens tunnaste smarta mobil hävdar Samsung med sina 8,49 millimeter i tunnhet. Det är en smaksak vad man tycker om tunna mobiler, men tunn är den. Hela 0,21 millimeter tunnare än den förra rekordhållaren Xperia Arc. Det vill säga ungefär lika tunn. Vikten är på 116 gram vilket gör att den känns väldigt lätt i förhållande till sin storlek. Men den känns ändå välbyggd trots sin låga vikt och sitt plastiga yttre. Den känns dessutom inte i närheten av så plastig som exempelvis Nexus S från samma tillverkare känns. Skärmen är en 4,27 tum stor Super Amoled Plus och är riktigt bra. Ljusstyrkan är fantastisk, färgerna hur klara som helst och betraktningsvinkeln är i det stora oändlig. Det är helt enkelt en av de absolut bästa skärmarna på en smart mobil idag. Den har som alla sådana här skärmar problem i starkt solljus då du ofta behöver skugga den. Men den är trots det helt fantastisk.

    Supersnabbast
    Processorn är också i en klass för sig. Det är Samsungs egenutvecklade Exynoslösning som kör i 1,2 gigahertz med dubbla kärnor. Enligt Samsung har man plockat en del av kommande Androidversioner för att kunna utnyttja båda kärnorna även i vanligt användande och inte bara spel. Och om det är just det eller den allmänt snabba processorn vet vi inte, men vi möter inte på det minsta problem med lagg eller att gränssnittet fryser eller hänger sig lite kort. Något som vi kan stöta på hos andra modeller ibland. Här går det undan, och även att starta telefonen går riktigt snabbt. På cirka 20 sekunder är telefonen igång och går att börja använda. Även våra syntetiska prestandatester visar att det här är den hittills snabbaste mobilen. Tar vi Smartbench 2011 som exempel ger den 3743 poäng i underkategorin produktivitet jämfört med 2776 för en LG Optimus 2X och 966 för en gammal HTC Desire. Däremot presterar den något sämre mot Optimus 2X i underkategorin games. Med grafiktestprogrammet Nenamark får vi 59,8 bilder per sekund mot Optimus 2X 57,1. I samtliga övriga tester ger den betydligt bättre resultat än alla andra mobiler vi har testat. Den är helt enkelt riktigt snabb.

    Smart gränssnitt
    Samsungs gränssnitt Touchwiz är nu uppe i version 4.0 och bjuder på det gamla vanliga: några widgets för kalendern, väder och liknande. Du kan förstås byta ut detta mot en annan så kallad launcher om du vill. Du får också tillgång till genvägar för ljud, gps, trådlöst nätverk, bluetooth och rotation om du drar ner statusfältet. Något som börjar bli mer eller mindre industristandard. Samsung slänger också med några så kallade hubbar. Det är appar som ger dig samlad åtkomst till exempelvis dina sociala nätverk, spel, böcker och tidningar samt musik. Men de är i sig ganska ordinära. Vad som dock är oerhört smart är appen Kies Air. Du ansluter telefonen till ett trådlöst nätverk och kör igång programmet som då ger dig en ip-adress att skriva in på webbläsaren i datorn. På datorn kommer du sedan åt det mesta på din telefon. Du kan ladda upp filer, sätta ringsignaler, skicka sms, hantera bokmärken och så vidare. Allt utan att installera något speciellt på din dator. Istället är det en javaklient som telefonen bistår med och det hela flyter på oerhört smidigt och är ett fantastiskt enkelt sätt att föra över exempelvis filmer. Dessutom finns det mycket smarta lösningar för att spara på batteriet. När batteriet har nått ner till en viss nivå kan du välja att stänga av funktioner såsom synk, trådlöst nätverk, dra ner ljusstyrkan på skärmen och liknande saker som drar mycket batteri. Detta sker helt automatiskt om du aktiverar funktionen.

    Spelar upp 1080p
    Filmer är för övrigt en trevlig historia. Den här telefonen sväljer allt vi testar. Vi lägger över vanliga divx-filmer och även högupplösta mkv-filer och den spelar upp allt. Till och med material i 1080p spelas upp utan problem även om skärmen inte kan visa full-hd. DLNA finns inbyggt under appen Allshare och låter dig spela upp filmer och musik från andra DLNA-kompatibla enheter på nätverket. Galaxy S II har ingen hdmi-kontakt, men däremot stöder den MHL som är en ny standard för att koppla ihop enheter med en tv. Detta kommer att fungera med en adapter som ansluts till microusb-kontakten, och kompatibla tv-apparater laddar telefonen samtidigt. MHL-kompatibla tv-apparater finns dock inte på marknaden än, men är på väg. Du kan förstås köra ut bilden på en vanlig tv utan MHL, och får då ladda via en kontakt på hdmi-adaptern.

    Spelar in i 1080p
    Kameran är på 8 megapixlar och tar bra bilder. Den har inte samma kapacitet i mörker som Xperia Arc, men håller en hög kvalitet överlag. Du kan också filma i 1080p. På framsidan sitter en 2-megapixelkamera för videosamtal. Minnet är det ingen brist på. Du får 1 gigabyte minne för att installera appar samt 16 gigabyte inbyggt minne för övrig lagring. Dessutom kan du sätta in ett microsd-kort för ännu mer utrymme. Samsung Galaxy S II är den hittills bästa smarta mobilen med Android vi har testat. Även om Optimus 2X var först med dubbla kärnor är det Galaxy S II som visar hur de ska utnyttjas. Den är helt enkelt fantastiskt bra och i dagsläget det absolut bästa du kan köpa i telefonväg. Vi älskar den!

    +
    Skärmen!
    Kies Air
    Snabbheten

    -
    HDMI kräver adapter

    =
    Den i särklass bästa Android-telefon du kan köpa idag. Med en fantastisk skärm och prestanda som sopar banan med allt annat. Det här är äkta kärlek. Vi älskar Galaxy II S.

    BETYG
    Form/design: 9
    Ergonomi: 9
    Ljudkvalitet: 8
    Funktioner: 10
    Användarvänlighet: 10
    Prisvärde: 9

    Samsung Galaxy S II får 10 av 10 i betyg av M3.
    Totalt: 10

    Detta var hela artickeln men läs den igen vettja med bilder på: http://androidguiden.idg.se/2.13677/1.382263/samsung-galaxy-s-ii-varldens-basta-telefon

    (kanske var lite onödigt med en egen tråd, men ändå inte. Låt alla se att denna thelefon is the shit! det tycker jag den är värd då den blev utsedd till världens bästa telefon på sveriges största IT sajt).
     
    Eos95, Audiman och Avalon gillar detta.
  2. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 278
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    ingen fara. Jag själv e van nu å läsa 20 trådar om samma saker nu när man åker hem på tåget... ;)
     
  3. HugSeal

    HugSeal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Bra recension(även om jag itne tar M3:s recensioner på för stort allvar) men som du sa. Väldigt onödigt med en egen tråd. Finns det en tråd som behandlar just recensioner på SGS2 så skulle en länk till recensionen passa in fint där.

    EDIT: Där den redan ligger vill jag minnas.

    Men onekligen ett trevligt stycke teknik. Längtar till den 12:e och hoppas att jag får den då :)
     
  4. Oliver93

    Oliver93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har prenumererat på M3 i kanske fem år och det är sällen de ger ut en 10:a i betyg ;)
     
  5. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    äsch vänta bara tills htc kommer me sin det om nån blir en topp telefon.
     
  7. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Kommer säkert bli en bra telefon de också.
    Men inte lika bra.
     
  8. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    *host* sa ju att den skulle krossa tegra 2. Inte alltid vart så populärt bland alla :P
     
  9. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Hårdvarumässigt ligger den dock en bit efter tegra 2 tom.
     
  10. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Heh......

    Var de inte grafikkretsen i HTC Sensation som skulle vara rätt vass ?
    Lite OT men
     
  11. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Dubbla adreno 205 prestandan enligt HTC, dubbla tegra 2 prestandan enligt en artikel utan källa från fudzilla :)

    På pappret verkar det inget vidare heller. Plus samma cpu arkitektur som N1/Desire fortfarande

    http://nena.se/nenamark/view?version=1&device_id=382
     
  12. frosse87

    frosse87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Antagligen blir det så! Tänkte köpa den först men orkade inte vänta. Har haft HTC i 3 år nu och jag är ett starkt fan av HTCsense.. Det som avgjorde för min del var dels att Sgs2 kom fortare samt att den hade 1GB ram medan Sensation har 758 eller vad det var :)

    Btw: Skärmen hjälpte Samsung en bra bit på vägen också ;)
     
  13. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Precis. De flesta som sitter i htc sensation-tråden här på swedroid bör inse detta.
     
  14. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Konstigt nog blir många sura om man ens nämner det :-)t
     
  15. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Trevlig lur! Någon som vet hur det ligger till med NFC? Det verkar vara delade meningar kring vilka länder som kommer att få ta del av SGS2 med NFC. Många som köper den kommer antagligen att teckna ett nytt abonnemang/förlänga sitt nuvarande i åtminstone 1-2 år och då kan det vara trevligt att framtidssäkra sin mobiltelefon på den fronten.
     
  16. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Det senaste ska väl vara från Mobil.se, där Samsungs talesperson säger att en version identisk med den som börjar säljas 12 maj, men inkluderar NFC, kommer att släppas under sommaren. Man kan ju undra vad som sätter käppar i hjulet, kan knappast tänka mig att det är kostnaden för chippet som gör att Samsung väntar med svensk NFC-implementation.
     
  17. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, så är det väl. HTC är ett rätt så etablerat företag som det är inne att gilla för tillfället (pga. flera tidigare lyckade telefoner som hero och desire).
    På youtube finns demos som visar att det är en rätt så laggig telefon (pga. 3d homescreens, men det hade säkert laggat en del i 2d också).
     
  18. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Vet man något om prisskillnaden mellan den utan NFC och den med?

    Gällande vad som sätter käppar i hjulet skulle det kunna vara något så simpelt som brist på hårdvara. Det skulle i sådana fall inte vara första gången, då tänker jag på S-AMOLED respektive S-LCD vad gäller Nexus S. Men, ja. Man kanske kan förvänta sig ett officiellt uttalande från Samsung relativt snart. Vore intressant om inte annat att få höra på anledningen till deras tillvägagångssätt.
     
  19. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Last edited: 29 apr 2011
  20. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Där ser man! Hade ingen aning om att det existerade SD-kort med NFC-funktionalitet. :) Undrar vilka skillnaderna är mellan en sådan och "hårdvaru-NFC"?