Fråga: Samsung Galaxy S III 4G Batteritid?

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Rodin69, 5 okt 2012.

  1. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej!

    Galaxy S III 4G har ju kunnat köpas i några dagar nu. Jag vet att det fortfarande är lite tidigt att göra en bra bedömning av batteritiden, men en viss indikation kan det ju ändå ge.
    Frågan är alltså, tycker ni att batteritiden är okej eller dålig? Är det någon av er som har haft Galaxy S III innan och nu skaffat Galaxy S III 4G? Hur upplever ni batteritiden?
    Jag är lite sugen på denna telefon, men funderar även på Nokia Lumia 920 och Samsung Galaxy Note II. I det sistnaämnda fallet väntar jag i så fall på LTE-modellen som om jag förstått det rätt ryktas komma kanske redan denna månad.

    Vad gäller hastigheten så har jag en arbetskamrat som köpt en och han kommer upp i omkring 27 Mb/s nedströms och mellan 10 och 20 Mb/s uppströms. Svarstiderna låg oftast runt 45 ms. Helt okej tycker jag.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle gärna höra om ni märker någon skillnad på om ni använder LTE jämfört med om ni endast använder 3G :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  3. rörmokarn

    rörmokarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  4. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Imponerande! Undrar om den har turn-by-turn navigation :)
     
  5. Matseponken

    Matseponken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Vilken operatör har din kollega?
    Jag köpte min hos Telia, och har provat hastigheten på lite olika platser i Malmö. Kommer som bäst upp i runt 11Mb/s ner och 1,5Mb/s upp, vilket inte är en så där värst imponerande 4G-hastighet tycker jag. Tilläggas kan att min sambo med sin iPhone 5 med Tele2 på flera platser hade både bättre hastighet OCH ping. Telia säger dock bara att det skall vara upp till 10Mb/s...så visst, jag får vad de säger. Telia menar att ett argument att välja 4G är att det är "mer plats i det nätet än 3G"....:cool:
     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Du kanske har ett abb som begränsar 4g hastigheten?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. Matseponken

    Matseponken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar vara mina APN-inställningar som var tokfel (tack Felia). Så jag har nog inte ens varit i närheten av något 4G nät (newb error att inte se det dock)

    Pratade precis med Telia och de inställningarna jag då fick verkar inte heller stämma.

    Om någon har en SIII 4G via Telia får de gärna skriva ner vilka APN-inställningar ni kör.

    //M
     
  8. Hanneskaka

    Hanneskaka Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med chans att göra bort mig, vad är APN-inställningar ?
     
  9. Matseponken

    Matseponken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det benämns som åtkomstpunktsnamn i telefonen, under Mobila Nätverk. APN står just för Access Point Name, och är ett protokoll så att telefonen vet hur den skall kommunicera med internet (basically).
     
  10. Rodin69

    Rodin69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Han har också Telia. Ett problem han hade i början var att den lilla symbolen intill staplarna för signalstyrka i telefonen aldrig visade 4G. Den visade 3G och ibland H+, men aldrig 4G. Han bytte telefon utan förändring. När hans tjej också köpte en S III 4G som visade just 4G som symbol så provade de att skifta SIM-kortet mellan telefonerna. Då gick hans telefon (med hennes SIM-kort) upp till 4G medan hennes telefon (med hans SIM-kort) bara fick 3G.
    Det visade sig att han hade någon tilläggstjänst hos Telia som inte hade stöd för 4G så därför fick han bara 3G. De fick plocka bort detta från hans abonnemang och efter det fick han de betydligt högre hastigheterna.
    Jag tror att han låg närmare 10 Mb/s ner och 1,5 Mb/s upp innan detta årgärdades.
    Vad det var för tilläggstjänst vet jag inte, men jag har för mig att han sa att det hade något med datavolymen att göra.

    /Micke
     
  11. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    De kan aktivera 4G därifrån om det inte blev av från början som det borde.

    Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2
     
  12. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma problem här, ingen 4G. Ringde Telia och det var flera som ringt om samma sak. Ett fel i abbet som de fixade till medans jag väntade.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  13. MAKAB

    MAKAB Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänkte jag skulle dela med mig av min upplevelse av batteritiden på min S3 4G.
    Jag har endast använt den i två dagar å kan inte jämföra med vanliga S3-varianten.

    Åker till arbete: 1h, Spotify, samt 4g surf, whatsapp, fb, speedtest osv.
    Arbete: Lite över än normalanvändning för min egen del. Lite extra fotande och flexande för kollegor med multitaskingförmåga :) Av och på med Wifi-uppkoppling för att jämföra upplevelse osv. Pillade mer eller mindre konstant, och kollade på Netflix i en halvtimma på lunchen.
    Hemresa 1h, spotify, surf osv.
    Samtalstid under dagen hittils är ca 40 minuter och har skickat, tagit SMS kontinuerligt under dagen.

    Nu är klockan 19:15, telefonen togs ur laddning 0530, och jag har 30% kvar att batteriet, och har efter mina önskemål och kunskaper mer eller mindre maxat användning. Har egentligen inga andra highend androider att jämföra med, men min förra Optimus One hade varit fetdöd vid det här laget.
     
    bjarneh gillar detta.
  14. Pat

    Pat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter ju helt fantastisk bra. Har varit lite nervös över just batteritiden. Du gjorde min dag lite bättre. Nu väntar jag ju bara på att få den från Tele2. Enligt webbsidan fanns den inne men när jag ringde och kollade när min telefon skulle bli skickad så fanns den inte på lagret och dom visste inte när dom skulle få in nya. Dom frågade om jag ville ha den vanliga versionen istället. Nä tack du. Se bara till att få in nya snabbt :)
     
    Last edited: 17 okt 2012
  15. leiflennart

    leiflennart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Idag har jag:

    Skickat lite SMS
    Surfat ca 30 minuter
    Pillat med luren allmänt en massa (bland annat en systemåterställning)
    Installerat massa appar från scratch.
    Kollat instagram en del, flipboard pillande. Kollat youtubeklipp bland annat på nya LG optimus G.
    Ringt lite.
    Ja, mycket mer pill än vanligt
    Whatsappat en hel del.

    30% batteri kvar kl 18:00 och haft den ur laddaren sedan 06:30

    GPS avstängd, bluetooth avstängd, wifi avstängd. Data trafik på, synk på.

    Klart nöjd! (första laddningen sedan köpet igår!)
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tänkte även jag dela med mig om hur jag upplever batteritiden efter första dagen jag kunnat testa de fullt ut.... 100% när jag åkte hemifrån.

    3h Radio Stream (4G)
    3h bluetooth, parallellt med streamandet
    1h wifi-hotspot (4G på telefonen)
    Pushat e-mail hela dan (6-8st)
    Whatsappat sporadiskt under hela dan

    Nu 9h timmar senare är jag nere på 12%, när telefonen legat på standby så har jag slagit av LTE (4G) och kört endast på GSM/WCDMA (3G).
     
  17. brohed

    brohed Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Går det att enbart slå av 4g? Jag ser endast 3 alternativ: 4g/gsm/ wcdma, gsm eller wcdma. Jag hittar inte alternativet gsm och wcdma.
     
  18. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jisses, min drar mer oanvänd än vad era gör när ni använder dom.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  19. sebban89

    sebban89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du endast vill ha 3g så ta alternativet: Endast WCDMA, finns inte 3g och gms utan 4g :/
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Finns inte i telefons inställningar men det finns ju ett sätt, om än bökigt, att få GSM/WCDMA som bland annat jag varit med o diskuterat i denna tråden:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=83881