Fråga: Samsung Galaxy S Plus, värt det?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Rixxz, 12 dec 2011.

1. Rixxz

Rixxz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte för ca. ett år sedan en LG GT540 för 799:- på Netonnet. Den funkar väl hyfsat, egentligen, men en 3" skärm och en 600MHz CPU med halvdan arkitektur är inte särskilt upphetsande. Den är extremt slö när det gäller webbläsning, dock är den förvånansvärt snabb när det gäller 3D-applikationer. Något som nog har med dess hyfsade GPU och låga upplösning att göra.

Hursom, har letat omkring rätt länge, och hittade först LGs Optimus 2X. Efter några timmars research visade det sig ju dock att den har rätt mycket problem.

Men nu har jag hittat en Galaxy S Plus för 2499:- på Netonnet. Ser ju att det redan finns ca. tre trådar som frågar om Galaxy S är värd att köpa, men de flesta är mer än fem månader gamla, och är ju då relaterade till S.

Min egentliga fråga är väl om den i dagsläget är värd det, eller om det finns andra, likprisiga men bättre enheter, eller om S rent av är bättre än Plus.

Tack för er tid.

2. bjursingen

bjursingen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tjenare! Jag köpte mig en Samsung Galaxy S Plus i September och är väldigt nöjd med den snabb och hackar nästan aldrig. Kameran är förvånansvärt bra för att bara vara på 5 megapixel, skärmen är riktigt bra när de gäller respons och upplösning. Skärmen slår även iphone 4 på fingrarna när man ska spela tex angry birds eller något så är bilden mycket bättre på Samsungen. Enligt mig är det värt att köpa sig en Galaxy Plus :),

3. dannovarius

dannovarius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kolla hur stor prisskillnad du har mot SGSII. Tror inte den är så stor längre och då är den ett mycket bättre köp.

4. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Köpte min Samsung Galaxy S Plus för en vecka sedan och kan säga att jag är väldigt nöjd med den. Skärmen är fantastisk. Kort sagt är hela telefonen underbar. Den är verkligen värd sina pengar men tycker det är lite surt att jag betalade 2990 kr på Elgiganten. Någon som vet om de har prisgaranti så att jag kan få tillbaka de 491 kr som jag "förlorat"? :neutral:

5. Rixxz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Priserna på Netonnet hoppar lite upp och ned. Nu kostar den 2990, även där.

6. ilikepancakes

ilikepancakes Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Anledningen till att den hoppat upp igen är att de kör med "dagens klapp", dvs en utvald produkt är nedsatt endast en dag varje dag till jul.
    Och i måndags var det alltså SGS+

7. Road66

Road66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det stämmer säkert. Det första jag fick i åtanke var att telefonen var en sk fyndvara. De är alltid billigare då de är tillbaka lämnade från tidigare kunder.

8. ilikepancakes

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att det inte var en fyndvara i detta fall vet jag eftersom jag var en av de som köpte
    Hade tittat på den ett tag innan så det var lika bra att passa på. Är min första smartphone. Bättre sent än aldrig :)

9. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Okej då känns det inte lika surt längre även om jag hade kunnat vänta en vecka...Hur som helst så är telefonen grym! Enda nackdelen med alla telefoner typ är att de blir så dammiga runt displayen och knapparna. Vet någon vad man kan göra åt det? Något speciellt skydd?

10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Skulle ta en vanlig SGS hellre än en SGS+, plus har inget stöd från cyanogenmod, mkt sämre ljud än orginal SGS. Eller en Nexus S(16GB inbyggt minne, dock ingen SD plats, och LCD skärm).

Nexus S kommer få ICS officiellt snabbast av alla lurar bortsett från Galaxy Nexus, SGS kommer få ICS iom. CM9(beta roms finns redan) Den har samma underbara ljudchip som SGS också.

SGS+ får ICS om samsung släpper det till den, vilket man aldrig vet. Det lär isf komma till vanliga SGS först då det finns så många fler som har den.

Finns allvarligt talat ingen fördel öht. med SGS+

Egenskaper fr Samsung GT-i9000 Galaxy S 8GB

Egenskaper fr Google Nexus S

11. ilikepancakes

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är jag inte alls lika påläst som majoriteten här, eftersom jag precis köpt min första smartphone, men har inte SGS+ både snabbare processor och bättre batterikapacitet än SGS?
    Var har du fått informationen att ljudet är "mycket" sämre än i SGS? Eller att den ens är sämre överhuvudtaget?
    Försöker inte försvara SGS+, är bara nyfiken eftersom jag nyss köpt den och inte i några tester eller recensioner sett det du påstår.

12. Rixxz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så vitt jag vet är det bara GPUn på Plus:en som är sämre. Båda kostar lika mycket.

Galaxy S har Corning Gorilla Glass, dock är jag osäker på om Plus har det...

Edit:

Enligt den här sidan verkar den ha det:

http://www.gsmarena.com/samsung_i9001_galaxy_s_plus-3908.php

Last edited: 15 dec 2011
  13. Rixxz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men lyckat, skulle ju redigera min post.

14. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Bara GPU'n och allt det där jag skrev i inlägget ovan ;)

Den stora nackdelen är just avsaknaden av support från cyanogenmod osv.

15. Rixxz

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjo. Försöker tänka över om rootning och custom OS är något jag kommer syssla med, eller om en allmänt piggare enhet överväger det...

Last edited: 16 dec 2011
  16. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bumpar den här tråden! Funderar oxå på en ny Android och under 3000 rikadaler känns ganska rimligt... Finns det några fördelar med Nexus S framför SGS+ förutom ICS? Om NFC blir stort skulle det kunna bli en deal-breaker. Någon som har klämt på båda och kan jämnföra kvalitetsintryck m.m.? Fronten på Nexus S ser sjukt tråkig ut, i alla fall på bild...
    Annars har jag oxå funderat på Optimus 2X, den borde bli grym om man rootar den å installerar en ICS rom! Eller har den hårdvarurelaterade problem oxå?

17. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    köp hellre en begagnad Galaxy S2 för runt 3000kr, finns tom nya som släpps för de priset...

angående fronten på Nexus S så är den sjukt läcker. och jag hade valt Nexus S framför andra liknade telefoner. Men satsa hellre på en S2

Last edited: 18 dec 2011
  18. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

ja, en ny S2 för 3000 är ju extremt prisvärt jämfört med en SGS eller Nexus S för ungefär samma pengar. har du sett dom på blocket, eller är det någon affär som kört kampanjer?

19. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

troligvist blocket, finns ingen affär som har de för det priset...än

20. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hade kollat prisskillnaden på SGSII och SGS+. Är det så att du inte vill köpa SGSII så hade jag köpt en vanlig SGS om du får tag på den.
    Efter en månad vill du köra en custom rom vilken telefon du än väljer. Väljer du SGS eller SGSII har du en hel uppsjö med roms.
    Dessutom om du vill ha de 400mhz cpu extra kan du lika gärna klocka den, vilket jag har gjort.
    Mvh Dalby