Samsung Galaxy S4

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av xart, 17 sept 2012.

1. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Med s3 så började dom köra naturen som tema. Mobilen skall kännas som en del av dig = mjuka kanter. Varför skulle man gå ifrån det nu efter ett år? Allt annat än mjuka kanter vore ju idiotiskt så vidare dom inte kommer med något nytt som inte finns idag så som böjbara mobil men det tror jag inte kommer att komma på et värstingmobil. För mycket på spel helt enkelt.

2. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Skulle, och hoppas verkligen att de inte går tillbaka till S2, så oerhört fult >< Men men, 10 dagar kvar boiis >:D Ledig den dagen med, så då jävlar.

3. sgtSmittohärd

sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Jag tror inte alls på tidigare spekulationer om en snapdragon cpu, det blir Octa och det blir AMOLED.. Något annat vore väldigt väldigt märkligt..

Slaneby gillar detta.
  4. Vwirstam

Vwirstam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag tror likadant som du. Varför skulle samsung riskera att byta bort det som utmärker deras telefoner och gör de unika på så sätt. Låter som sagt mycket märkligt..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

5. sgtSmittohärd

sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Ja då hade det varit mer troligt att dom skjuter upp lansering eller kanske till och med ger fan i att kalla den Galaxy. Jag vet inte men det känns vågat att gå ifrån AMOLED när det är det som gör deras flaggskepp unika och skiljer sig från andra.

Och det här med att byta cpu, Samsung är fruktansvärt bra på att göra kretsar det som isåfall skulle göra att dom skickar i en snapdragon är att dom fått problem med LTE och inte värmeproblem som det gick rykten om tidigare. Samsungs styrka enligt mig är att dom kan tillverka egen hårdvara. Jag tror iaf att dom vill vara så pass unika och inte peta i Tegra eller Snapdragon men skulle det vara så då känns det som att dom tappat gnistan lite. Eller så är det för mycket önsketänk från min sida.

Verkar lovande iaf enligt detta :)
    http://www.sammobile.com/2013/03/03/galaxy-s-ivs-specifications-leak-confirm-exynos-octa-powervr-sgx-544mp/

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är bara ett fåtal fanboys som ens vet vem som tillverkat komponenterna i en mobil. Resten bryr sig bara om hur den presterar. Möjligen har några fler koll på kärnor och frekvenser, men där slutar det.

Att de använder egen hårdvara är förmodligen av ekonomiska skäl. Samsung är så stora att det lönar sig för dem att utveckla och tillverka egna komponenter. Sett till ren prestanda så är Exynos sämre än Qualcomms motsvarigheter, även om det inte skiljer väldigt mycket.

Om de inte kan utveckla och tillverka något hänger med Qualcomm hjälpligt så vore det rena döden att inte köpa in SoC:s istället.

Samma sak med skärmar. Om de inte kan tillverka en LED-skärm med 1080p-upplösning så har de inte så mycket andra val än att gå över till något annat.

7. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Varför sgx544 när ipad 4 har sgx554, då kan man redan räkna med att iphone 5s slår s4 i gpu fronten, inte konstigt då d brukar va så, 4s slog s2 och 5 slog s3 i gpu

8. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du vill inte ge upp? Haha, kan du säga vf galaxy s serien alltid är i topp när det gäller gpu/cpu när de kommer, de andra använder qualcomm, snart lär du se hur octa core piskar s s600

9. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast vi konstaterade ju längre bak i tråden att det inte är så. Konkurrenter med Qualcomm presterar bättre än Samsungs toppmodeller. Ellerhur?

Hur Exynos octa står sig mot APQ8064T har vi ännu ingen aning om. Men sett till historiken är det sannolikaste att den senare presterar bättre.

Dessutom blir MSM8974 tillgänglig om bara någon månad. Quad-core på upp till 2,3 GHz, Adreno 330 GPU med stöd för 2160p. Chippet har dessutom inbyggt stöd för i princip alla trådlösa standarder i världen med sitt inbyggda modem. Jag har svårt att tro att vi får se ett chip från Samsung som kan mäta sig med detta under 2013. Men vad vet jag.

11. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

MSM8974 är säkert supervass men det finns ingen mobil som har det idag. Den kommer att bli tillgänglig Q2= kan bli i juni. Sedan så tar det ett bra tag innan den kommer i en mobil som VI kan köpa. Så har säkert Samsung kommit med Dual octa.

12. molin_85

molin_85 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Last edited: 4 mar 2013
  13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det dröjer nog ytterligare några månader innan vi ser produkter med MSM8972.

Jag tog bara upp det som ett exempel på att Qualcomm ligger före Samsung när det kommer till SoC:s. Det brukar vara lång tid mellan lansering och säljstart för SoC:s. MSM8972 står runt hörnet. Samsung har inte ens presenterat något som är i närheten.

Jag ser det därför som osannolikt att man kommer att kunna konkurrera med Qualcomm under det närmaste året.

APQ8064T kan man nog hålla jämna steg med dock.

14. Skengpeak

Skengpeak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

15. inact_0032

inact_0032 Guest

Nästan så man blir sugen på att byta ut sin s1a :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

htc_hd2 gillar detta.
  16. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Gaaah.. Kan inte tiden gå lite snabbare?

17. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

SGS med hummingbird presterade bättre än desire med snapdragon.

SgSII med Exynos presterade bättre än lurar med snapdragon eller tegra2 typ sensation osv när de begav sig.

SGSIII presterar bättre än alla de andra flaggskepp som släpptes första halvåret förra året.

vi vet att du tycker illa om samsung och att de ska misslyckas så ditt märke ska vara bäst. men du tycker inte det finns en röd tråd igenom de jag skrev här uppe? samsung släpper ett flaggskepp (räknar inte med note) och de andra blir pressade att släppa + modeller eller 34 andra flaggskepp under året för att locka till sig några fler kunder. klart som fan de kan peta in ett bättre optimerat chip ett ett halvår senare.

du sitter och skriver om att qualcom presenterade sitt chip i februari men vad fan spelar de ör roll om de inte hamnade i mobiler förren ett halvår efter SGSIII? v

får se vad samsung presenterar om 10 dagar. är sugen på octa och hur mycket bättre batteritiden blir, att den kommer bli minst lika rapp som konkurrenternas tvivlar jag inte på. jag tycker om amoled men de är ingen dealbreaker för mig. i fall det är plast eller aliminum, unibody eller inte, sd kort eller inte spelar ingen som helst roll, dock vill jag ha ett bra ljud-dac typ wolfson då jag gillar kunna kräma på ordentligt med mina in-ears. och av de androider jag haft hittils så är de de med wolfson och supercurios tweaks som är bäst och kan mäta sig med iphone, beats är ett skämt lik som sony´s, sgsII hade nått skit dac från yamaha och jag störde mig som fan på det.

hade jag gått på utseendet när jag väljer lur så hade det nog blivit en One, tycker den är skit snygg!!

Miro gillar detta.
  18. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Du kan inte jämföra Exynos 3(Hummingbird) med QSD8250. Där kan vi tala om tidskillnad på riktigt. Qualcomms chip lanserades Q4 2008. Exynos kom 2010. Om det ska bli rättvist måste du jämföra med MSM8255 och då tror jag Exynos 3 står sig ganska slätt. Inte minst med tanke på modemet som finns inbyggt i MSM8255.

Exynos 4 Dual verkar lite vassare än MSM8260. Å andra sidan kom Exynos i mitten av 2011. Qualcomms chip kom Q3 2010 d.v.s. nästan ett år tidigare. Även här ska poängteras att Qualcomms chip har inbyggt modem. Svårtbedömt läge alltså.

Exynos octa kommer av allt att dömma Q2 2013. Det gör även MSM8974 med 2,3 GHz Quad core, adreno 330 GPU med stöd för 2160p samt ett modem som klarar i princip alla trådlösa standarder som existerar. Hur prestandaskillnaderna mellan dessa ser ut vet vi ännu inte, men redan det inbyggda modemet ger Qualcomm ett försprång. Siffrorna talar också emot Samsung. Qualcomms klockfrekvens är väsentligt högre och Samsung har inte heller något stöd för 2160p vad jag vet.

Jag hatar inte Samsung. Jag hade själv en SGS fram tills alldeles nyligen som jag var otroligt nöjd med.

Vad jag hatar är omotiverad fanboyism. Samsung gör inga dåliga SoC:s, men de är definitivt inte bättre än Qualcomms. I bästa fall håller de jämna steg. Ändå avgudar man Samsungs chip nåt otroligt.

När chippen hamnar i konsumentprodukter spelar ingen större roll när diskussionen handlar om vilket SoC som är vassast. Då är tillgänglighetstid och prestanda det enda som spelar roll.

19. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    E det bara jag som tror att s4 och one kommer va ganska lika i prestanda? Man får typ välja mellan plast vs aluminium, tw vs sense, amoled vs lcd? Fast både tw och sense skickar man förmodligen åt skogen så fort möjligheten dyker upp.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

20. BennyB

BennyB Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER