Samsung Galaxy S4

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av xart, 17 sept 2012.

1. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Alla tillverkare vill naturligtvis möta efterfrågan. Men det är inte lätt alla gånger. Kolla hur det går för Nokia t.ex. De har fortfarande inte fått ut tillräckligt med Lumia 920 trots säljstart för 4 månader sedan nu.

Det är svindyrt att sitta med osålda lager. Därför satsar de flesta lite lägre i början och skruvar sedan upp produktionen om man ser att produkten säljer bra.

Om man inte kan möta efterfrågan så är det många som väljer att senarelägga lansering på vissa marknader istället för att produkterna blir en bristvara på alla marknader.

2. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Som sagt. Varför skulle man ändra strategi nu när nr 4 kommer. Tror inte det. Den kommer att sälja som fan i början oavsett om den är bra eller dålig. Om den nu skulle sälja sämre än väntat så är det bara att dra ner produktionen.

3. none

none Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Att ens jämföra Lumia 920 med S4 gällande produktion kontra efterfrågan känns en aning snett.....

Men vad är det dom brukar säga....

"Whatever floats your boat"

4. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Samsung säljer betydligt fler lurar, men utmaningen är densamma. Att möta efterfrågan utan att överproducera.

Det problemet har alla tillverkare. Samsung kan naturligtvis göra prognoser för hur mycket S4 kommer att sälja, men det är omöjligt att veta säkert i förväg.

5. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Tror knappast att dom håller igen med produktionen. Tror du att apple gör det också. Dom justerar det efter att ha sett hur den säljs i början. Så vågar knappast nokia göra med 920

6. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Alla tillverkare, i alla brancher, försöker givetvis hålla igen på produktionen så långt det är möjligt. En slimmad supply chain är det mest effektiva sättet att maximera vinsten när råvarupriser är så höga som de är idag. Därför går man hellre den svåra balansgången mellan att hålla efterfrågan uppe samtidigt som man nätt och jämnt lyckas leva upp till den. Att ha för många anställda, verktyg, komponenter, produktionslinjer och lagerplatser jämfört med sälj är katastrofalt i dagens hårda konkurrens. Vi kan se exempel på ytterligheterna i fall där man tvingats prisa ner produkter nästan samtidigt som de börjat nå kunder, jämfört med t ex LG/Googles misslyckande med att sätta rätt prognos för Nexus 4.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

7. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Självklart är det så men jag oroar mig inte att det skall bli som htc one. Uppsjuten lansering här för att det blir stor efterfrågan. Då skickar dom ut alla som planerat och fyller på fort som fan. För får dom ut en del i alla marknader så är det bra reklam. Istället för att säga att ni får vänta en månad till

8. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Hur man hanterar brist på produkter varierar från tillverkare till tillverkare och fall till fall.

Det är inte nödvändigtvis bättre att släppa på fler marknader än man kan tillgodose. Om kunderna har fått information om att produkten skall lanseras ett visst datum så förväntar de sig att kunna få tag på den strax efter det. Kan man inte uppfylla det från tillverkarens sida så är det ofta bättre att skjuta upp lanseringen tills man kan möta efterfrågan och ge ett nytt datum till kunderna.

Samsung är inte mindre drabbade av detta problem än någon annan. De måste göra progonoser och de sätts generellt i underkant för att inte riskera osålda lager. Blir efterfrågan radikalt högre så får kunderna vänta helt enkelt. Man kan inte direkt sitta med en nedstängd extra produktionslina som står standby utifall att produkten skulle sälja bättre än förväntat. Då äts vinsten upp direkt.

Mobilbranschen är dessutom väldigt underleverantörsdriven. Samsungs mobiler innehåller massor av komponenter från andra leverantörer. Innan produktionsstart gör man beställningar på förväntat behov. Skulle man behöva fler komponenter så behöver även underleverantörerna tid att öka produktionen. De kan inte heller sitta med en stängd lina standby och vänta på eventuellt högre efterfrågan.

Fallet med Nokia visar ju tydligt hur svårt detta är. Man har för första gången på flera år fått fram en riktigt attraktiv produkt (Lumia 920). Trots säljstart för 4 månader sedan så kan man fortfarande inte möta efterfrågan. Du kan ge dig på att samtliga inblandade jobbar 26 timmar om dygnet för att lösa detta. Ändå lyckas man inte helt och hållet.

Last edited: 10 mar 2013
  9. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Låter som om du pratar om någon mindre mobiltillverkare. Samsung gör det det mesta själv. Sedan så har dom troligen många fler produltionslinjer som snabbt ställer om. Sedan så är det som sagt bara att se hur man har gjort tidigare år. Oddsen är ju att man gör samma nu.

10. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Inte länge kvar nu! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

11. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jo nästan hela arbetsveckan! ;-)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

12. Fille14

Fille14 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur lång tid tror ni det tar från lanseringen tills den börjar säljas i butik här i Sverige?

13. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Den frågan var uppe för någon dag sedan.

14. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Samsung gör inte det mesta själva. Man gör SoC, flashminnen,ram och skärm i toppmodellerna. Men det är mycket mer grejer i en mobil. Samsung har t.ex. ingen egen modemtillverkning utan är beroende av Qualcomm. Jag har plockat isär en SGS en gång och den var full av prylar från andra. Kameran var t.ex. från NEC.

Jag har också svårt att tro att man gjuter plasten i skalet, fräser kretskorten, tillverkar kontakterna för USB, hörlurar, kondensatorer och resistorer etc.

Naturligvis är det lättare för en stor tillverkare att ställa om produktionen. Men det är inte direkt gjort över natt att öppna en ny produktionslina oavsett företagets storlek. Man kan inte ha outnyttjad kapacitet.

15. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    ungefär |____________| så här länge.

16. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Samsung gör iallafall mer än vad andra gör i sina telefoner, htc gör inget, Sony gör typ bara kameran, Apple gör skalet, lg gör skärmen, nexus gör inget,

17. jostansjo_

jostansjo_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    ROM:
    Stock 6.0.1
    Info:
    Backup
    Google nexus gör ju OS et

~Powered by a Nexus 4~

18. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Haha ja juste, att jag ens inte kom på det

19. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

fast nej det är ju totalt särkopplat från nexus-serien.
    hårdvara och mjukvara har absolut ingenting överhuvudtaget med varandra att göra här.

20. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    364
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: