Samsung Galaxy SII vs HTC Hero

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DrOst, 10 juni 2011.

1. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte ge mig på en liten halvlustig jämförelse mellan min gamla HTC Hero och nya Galaxy S II (lätt match tänker väl de flesta, men...). Har dock några
    funderingar först som jag behöver hjälp med så att det inte handlar om att jag har missat något. Tar gärna emot kommentarer...

- Klockalarm. Hur ser jag på ett enkelt i SII att alarmet är aktiverat och när telefonen kommer att ringa? På min HTC Hero syntes det direkt i låsskärmen (antar att det är en Sense-feature), något som jag faktiskt saknar jättemycket. Inte kul när man skall lägga sig att känna sig osäker på om det kommer att ringa i morgon (ok, lite kontrollbehov). Precis när man har ställt in alarmet så visas en alarmsymbol längst upp, men även om alarmet är repetitivt så försvinner symbolen efter första alarmtillfället.
    - När jag skall ringa en person så matar jag alltid in efternamnet i sökningen(inget konstigt med det, precis som i en fysisk telefonkatalog). Får då inte träff. Får bara träff om jag börjar med förnamn (förnamn ger ju nästan alltid fler träffar, dvs tar längre tid att ringa folk). På min gamla HTC kunde jag skriva både för- och efternamn och den hittade personen. Är även det en HTC-finess?
    - Inget helt bekräftat, men jag upplever ibland att SII inte följer sin egen timer vad det gäller hur lång tid det skall dröja till skärmen släcks. Just nu har jag den satt på standard 15 sekunder, men jag har en känsla av att 15-sekunderstimern inte alltid nollställs. Det borde vara så att varje gång man gör något i en app eller petar på skärmen så borde man få 15 nya sekunder. Någon mer än jag som upplever samma sak? Dåligt programmerade appar som jag använder som inte signalerar till operativet?

Ev dyker det upp någon mer fråga innan mitt "spännande" jämförelsetest publiceras, men gärna kommentarer på ovanstående...

2. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Första frågan: Byt den kassa lockscreenen mot t.ex. Lockbot så kan du se statusbaren. Kanske även funkar med noled.

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Widgetlocker !!!

4. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har du inte market installerat eller? ;) Ladda ner en annan dialer, lockscreen, väckarklocka. Eller om det är nåt annat du vill ändra på.

5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Min sgs2 söker på både för och efternamn i telefonboken.

6. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag kommer också från Hero men har kört Cyanogen länge så saknar inte Sense på samma sätt.

Vad gäller alarmtid på låsskärmen så kan jag rekommendera Widgetlocker.

Vad gäller dialer rekommenderar jag Dialer one, kör dock med samsung just nu men tror den ryker snart - den prioriterar ju inte samtalsloggen när man skriver in ett namn.

När det kommer till timeout så har jag inte märkt nåt själv, jag trycker alltid av skärmen så fort jag inte ska pilla på den, men det finns inställningar i Widgetlocker som åsidosätter systeminställningarna.

För övrigt ett sån sanslöst lyft från hjälten. Helt plötsligt så händer allt när man klickar och inte en stund senare :)

7. machiavelli1337

machiavelli1337 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

AGREED! :)

8. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för kommentarerna. Jo, visst är det ju så att man byter ut och lägger till mycket via Market. Där ute någonstans finns lösningen :-).
    Gällande dialern (standard nu då :-) så blir jag inte klok. Vissa personer får jag söka på förnamn, vissa på efternamn. En till dum sak är att man inte får träff på namn med apostrofer. Ex Heléne dyker inte upp, bara Helene.
    Avseende prestanda så är jag tudelad. Inget snack om att den är grymt mycket snabbare i många lägen (ex installation av appar), men även ställen där man undrar vad som egentligen händer. Ex, tiden från att man trycker på home-knappen till startsidan visas (kan ta flera sekunder ibland). Tycker även att hastighet på surf inte motsvarar vad det borde vara utifrån hastigheten som finns på mobilnätet...

9. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har bytt dialer mest pga. att jag kör LCD density 185 och standard dialern täcker typ halva skärmen då bara.

Har du provat via wifi? Helt allvarligt så laddar SGS2'an en tung sida som aftonbladet tex. i princip lika snabbt som laptopen(stänger jag av adblock och flashblock osv. så är snarare SGS2'an snabbare). Har en gammal huawei u8220 liggandes och den har typ samma hårdvara som hero om jag inte minns fel, kör Cm6 och cpu@748Mhz i den. Går inte att jämföra på nåt sätt öht, den duger som väckarklocka typ :P

Har en SGS1 med CM7, OC@1,2Ghz och den är riktigt snabb men det är ändå klar skillnad med SGS2'an. SGS1'an är dock mjukare i UI't men cm7 är riktigt löjligt smooth på SGS1, med massa widgets på homescreen kan dock smååå mikro fördröjningar uppstå, där märks skillnaden att SGS2'an inte alls verkar beröras oavsett hur mkt skräp man har på hemskärmarna.

10. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Vad har du för dialer ?
    Testade LCD Density också.
    Störde mig lite på det och vissa andra smågrejor som ikonerna i notification menyn inte ser riktigt ut som de ska..

Men i övrigt grymt skönt att allt är lite mindre och att man ser mer

11. VoodooExtreme

VoodooExtreme Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Svar på första frågan: Om du aktiverar skärmlås (mönster) så får du upp nästa alarmtid direkt på låsskärmen

12. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

är det bara jag som tycket Rubriken var lite off ?

Last edited: 14 juni 2011
  13. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nej. Första tanken var "vem gemför de här telefonerna"?

14. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Dialer One! Fin fin, kör density 185 och Helvetica S typsnittet(det blir inte oskarpt vid 185 som std. blir)

15. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, här kommer då min kortrecension/jämförelse med HTC Hero. Tyck till om ni vill :-)

Har nu haft min Galaxy SII i drygt en månad och jag måste säga att jag är lite tudelad. Tycker folk är alldeles för okritiska i sina betyg. Min tudelade inställning beror nog på tidigare erfarenheter och i mitt fall är det som sagt HTC Hero som är måttstocken.

+
    * Skärmen. Har man vant sig vid att svart verkligen är svart så vill man inte ha någon annan skärm. Däremot så skulle faktiskt upplösningen kunnat ha varit lite bättre, dvs det går att se pixlarna, speciellt när man skall läsa liten text på vit bakgrund.
    * Prestandan. Främst märker man det när man skall installera och avinstallera program. Samma sak här dock, inte helt dundersnabb i alla lägen.
    * Kameran. Jättebra och bra LED-lampa (perfekt som ficklampa :-))
    - Batteritid. Jag skulle varit jätteglad om jag hade haft en telefon som inte behöver laddas på kvällen. Skall man ut efter jobbet så måste man ha med en laddare, så enhelt är det. Vet att vissa kan göra hur mycket som helst med sin telefon. Jag tittar varken på film eller har musik igång. Däremot använder jag den mycket till annat, ex läsa mail, surfa och använda appar. En tvådagars-telefon hade sålt som smör, och faktum är att telefonen är onödigt lätt och tunn, så varför inte tryckt i ett ännu större batteri?
    - Ergonomi och användarvänlighet. Det är egentligen här som jag mest saknar min gamla HTC Hero. HTC:n hade tre olika LED för att berätta om man hade fått mail, sms, Gmail. Denna telefon är heldöd så länge som man inte sätter igång skärmen. Totalt onödigt och skapar en ovisshet om någon har försökt höra av sig! Därutöver hal som en ål, några mm för stor (svårt att nå upp till statusraden) och okej då, jag saknar faktiskt vissa funktioner i Sense. Dessa briseter har jag dock kommit förbi med ny launcher mm.

Gissar ändå att detta är en av de bästa telefonerna, men jag trodde nog ändå att utvecklingen hade gått fram på alla fronter, nu tycker jag att man har backat ett par steg kring vissa saker.

16. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Att folk klagar på upplösningen tycker jag är ganska fånigt. Hur nära håller folk mobilen? När jag läser är den runt 40 cm från ansiktet.

Klagar ni på datorskärmen också?

För att klargöra:
    Min dator på 24" med fullHD har 92 PPI
    SGS2 har 216 PPI
    Dvs 135% mer än datorskärmen, men avståndet är bara hälften så stort

Vid ett enkelt test, där jag helt enkelt drar skärmen närmare ansiktet tills jag kan se en enskild pixel, så behöver jag ha mobilen ca 20-25cm från ansiktet.

Sen kan man ju tillägga att Heron har 180 PPI och iPhone 3gs 163 PPI. Anledningen till att man klagar över PPI är för att iPhonen har onödigt hög och har använt det som marknadsföring under det senaste året. Inte ofta man har hört Apple skryta om sin A4, men retina skärmen däremot

Angående LED, man kan ju lägga det man vill veta på låsskärmen. Man hinner ju trycka på knappen innan man tagit upp den ur fickan, så det argumentet förstår jag inte.

Och angående batteri:

Ska man ut på kvällen och inte vill ladda mobilen så kan man ju alltid ta med sig ett extra batteri. Bryr man sig inte om hur tunn mobilen är kan man dubbla batteriet med olika skal. Nu får man möjligheten att bestämma själv om man vill ha en liten och smidig eller en tjock och klumpig med större batteri.

Last edited: 6 juli 2011
  17. DrOst

DrOst Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gr1peN. Du låter lite upprörd men jag kan faktiskt ganska enkelt ge dig några bra argument.
    Ang skärmen. Som sagt, den är underbar, men du skall inte hacka ner på oss som faktiskt kan hålla en telefon på kort avstånd och ändå fokusera. Det bästa exemplet är det faktum att en skärm ändå är liten. I de fall man är inne och surfar på en hemsida som inte är anpassad till en mobil så vill man så långt som möjligt slippa att scrolla åt alla ledder. Därmed så väljer man istället en låg inzoomning, dvs att texten blir liten, och då serrö, så upplevs faktiskt texten som pixlig. Hade känts bättre med en högre upplösning helt enkelt.
    Ang notifiering via led. Åtminstone är jag sådan att jag gärna lägger ifrån mig telefonen när jag kommer hem, antingen för att ladda den (vi kommer snart till den frågan också) eller för att bara slippa gå omkring med den. Med en led-lampa så ser man på mycket långt avstånd om det har kommit in ett nytt meddelande. Är du med? Helt enkelt en användbar sak.
    Och så till batteriet. Nu låter du faktiskt lite löjlig. Självklart kan man ta med sig ett till batteri, men då börjar det likna 90-talet och min första GSM-telefon. Med det resonemanget så kan man ju tillverka en mobil som är ännu tunnare och så byter man batteri varje timme för det är ju inga problem att ha med sig batterier (?????). Samma sak här, när något blir omständigt så är det inte en toppenprodukt, och det är omständigt att inte kunna lita på att telefonen räcker på kvällen eller natten när man är på väg hem.

18. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Finns ingen telefon som stoppar 2 dagar med hård användning.

Använder du inte sgs2 så mycket så har den grym batteritid men
    jag hade lätt tagit en 3mm tjockare telefon och några gram tyngre för ännu fetare batteri

Sen håller jag med...
    Högre upplösning hade inte skadat vid surfning.
    Och ingen led är fan oförlåtligt..

Var så sjukt bra med min HTC TyTn2
    Grönt för missade samtal.
    Blått för olästa sms.

Perfekt för mig som aldrig har ljud eller vib på

19. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag är bara så trött på att folk klagar på upplösning utan att de har sån stor koll. Jag har alaldrig hört ngon klaga på sin dators upplösning trots att den är mindre i relation till avståndet.

Högre upplösning hade inte varit fel. Men så viktigt är det inte. Ungefär lika viktigt som en HDMI port istället för MHL

Med batteriet gav jag två alternativ. Extra batteri är till för oss som inte har något emot att ta med ett batteri på längre resor. Sen gav jag även alternativet med ett skal med inbyggt batteri. Då klarar telefonen lätt 24 timmar

Last edited: 6 juli 2011
  20. mordillo

mordillo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

"grym batteritid" ???

Jag gillar min telefon och försvarar gärna mitt val, men nu får ni ge er.

Är det nåt dessa smartphones inte har så är det "grym batteritid"

För inte mer än 2 år sen snackade vi minst en vecka!

Och jag vet nu kommer hela predikan om att vi kan göra sååå mycket mer än förr..bla bla. Men faktum är att om man bara ringer och messar med telefonen så är batteritiden fortfarande usel.

Jag laddar min tele varje natt och är nöjd med det för det funkar för mig. Men inte tar jag med den som nödtelefon på en helgutflykt i fjällen eller skärgården som förr i tiden (Läs 24 mån).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk