Jag har ju verkligen helt fått om bakfoten hur det här med LTE fungerar, trots att jag tyckte jag läste på en massa innan mitt köp. Jag har LTE för klockan via
Tele2, vilket kostar 39kr/månad. Jag har obegränsad mobildata på klockan nu och det fungerar ju bra, MEN, att ringa eller ta emot samtal kan jag inte. Endast att skicka och ta emot sms. Och jag förstod aldrig att mobilen, även om du inte har den med dig, måste vara på och fjärransluten till klockan via LTE för att sms (och samtal?) ska fungera.
Min tanke med klockan var att börja lämna mobilen hemma, så lite som jag ändå ringer, och slippa massa distraktioner som kommer med smartphone-ägande. Detta verkar ju vara helt felkalkylerat från min sida. Folk beskriver hur de får uppemot 2 dagars batteritid, och det kanske jag också får om jag inte gör något alls på den, men att streama spotify och lyssna via Bluetooth-lurar (utan mobilkoppling via Bluetooth) drog säkert 60% batteri på mindre än en timme. Så fort man inte har mobilen med sig, och klockan därför blir fjärransluten via LTE, så drar också det en massa batteri även i stand-by. Tror inte batteriet överlever en halv dag ens då.
Har nu förstått att jag inte blir fri från mobilen. LTE-funktionaliteten verkar bara vara till för enstaka kortare tillfällen (träningspass t.ex.) när man inte kan eller vill ha mobilen med sig.
Mina främsta frågor är: Är det inte meningen att jag ska kunna ringa (precis som jag kan smsa) från min klocka när jag inte har mobilen med mig, med min
Tele2 Galaxy LTE-tjänst.
Och: Om mobilen är avstängd, har man då alltså inte förmågan att ringa från sin klocka alls? Bara tillgång till mobildata?
Click to expand...