Samsung Gear icon X 2018 GARANTI!!!!?????

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tojjetok, 12 okt 2018.

  1. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    I dessa tider då Samsung skickar med ovanstående hörlurar och de säljs på löpande band här tradera blocket ja you name it så tog jag tillfället i akt att kontakta Samsung support idag via deras tfn kundtjänst och fick då detta svaret.
    Är det någon här som har fått någon annan info.
    Upphovet till detta kom genom att jag fick mig en bild på följesedel som medföljer hörlurarna och uppmärksammade då den text som jag markerat.

    Enligt deras support kille samt någon teamleadare han sprang och dubbekollade med där KRÄVS ORIGINALkvittot på mobilen tillsammans med kvittot/följesedel på hörlurarna för att garantin skall vara giltig.
    Vem vill liksom skicka med sitt originalkvitto på mobilen till service för lurarna. Då säger han att man kan ta en kopia och behålla själv. Då påtalade jag att blir de inte moment 22 då om jag skickar iväg originalkvittot med lurarna (för mobilen) samt att de försvinner via vår goa postnord då gäller inte kvittot som jag kopierat på mobilen och då failar ju garantin på terminalen...
    De menar att man skall se de som att hörlurarna medföljer garantin på mobilen även fast de var en kampanj/påköpet produkt.
    NU har jag ju läst här på flera ställen att samsung servar på imei/serienummer så denna info lät lite märklig.

    Någon annan här som kan svara för detta, är ju en intressant och relevant frågeställning rörande garanti på denna produkt då långt ifrån alla som får den på köpet ämnar behålla den själv. 4D13D455-8F3D-43B6-92AB-A37018B6C33D.jpeg
     
    10cent gillar detta.
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag har också fått info att man behöver originalkvitto och det står tydligt på deras hemsida.... Sen om folk kunnat lämna in utan kvitto låter jag stå för dom. :)
     
    Ompan och tojjetok gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det är ändå rätt schysst, rent krasst så behöver de inte erbjuda garanti till någon annan än den som köpte lurarna i första hand. Dock är det många som ändå tar garantiärenden om man har ett kvitto på prylarna.

    Kan var en bra sak att komma ihåg, att bara för att du fick ett kvitto när du köpte något i andra hand så betyder det inte alltid att du ärver garantin.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  4. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Visst är det så, men kan vara viktigt att belysa så man vet förutsättningarna oavsett.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Som ett till tillägg så behöver de inte erbjuda garanti alls, i någon form, så de får ju sätta precis vilka krav de vill. :)
     
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Kanske skall förtydliga att detta inte initialt var tänkt som en frågeställning gällande fabrikatören/tillverkarens garantivillkor eller ej. Utan frågeställningen var att vad har ni för eventuella erfarenheter vid liknande ärenden hos Samsung servicepartners, det kanske inte framgick i frågeställningen, då får jag revidera mig helt enkelt.
    Om tillverkaren återförsäljaren lämnar garanti eller inte kan man ju tycka vara en sak i sak, men de borde ju således kunna vara konsekvent så det borde inte bero på vilken serviceverkstad eller inte man kontaktar. Sedan kan man ju tycka att går de bra att lämna in utan garantipapper så får man se de som en bonus men de blir ju missgynnande för konsumenten, då vore de enklare på ett vis att de är mer svartvitt än gråzoner. Men för att inte falla bort helt från ämnet så var tanken att fråga egentligen hur har ni som lämnat in produkter utan garanti eller korrekt garanti med ev första ägare fått saker servade/reparerade.

    För hur som haver faller det ju för mig naturligt att säljs en vara med full garanti via tex ett onamnat kvitto på 24 mån samt ett identisk produkt utan garanti så förefaller det för mig naturligt att ex 1 är belagd med ett högre värde.

    De var mer detta tror jag klarar mig från passus nu vad gäller garantiärenden och ursprungsägare eller lämnade av garanti eller ej.
    Till synes är de ju ändå måna om oss konsumenter utan konsumenter ingen försäljning man nu skall hårdra de så det är väl hela tiden som med allt annat balanser.

    Over and out
     
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Vad händer om man skiter i garantin och reklamerar sin vara istället ? . Mig veterligen behöver man inget originalkvitto för att reklamera en vara om man kan styrka köp med tex kontoutdrag eller kopia på kvitto.
     
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Dom frågar inte efter kvitto om man lämnar in sina hörlurar på en officiell Samsung service ställe

    Ställde noll frågor om kvitto och bytte ut höger enhet, fick tillbaka dom samma dag
     
    tojjetok, Kristy och bernard gillar detta.
  9. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Svårt att lösa om du köpt dem begagnade. Som väl tråden egentligen handlar om.
     
    hahadaoc gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror aldrig jag behövt skicka in ett originalkvitto. Kopia har alltid fungerat bra (i de fall jag inte haft virtuellt kvitto har jag skannat in fysisk kopia och mailat).

    Om inget annat kan man väl be butiken där man köpt varan att skicka ett digitalt kvitto (bla netonnet kan göra så vill jag minnas) - är ju fortfarande ett originalkvitto så länge kvittot kommer direkt från butiken, och i sådana fall skicka med det.

    Men det här är ju egentligen bara ännu en anledning att alltid köpa allting digitalt, eller i butiker som kan maila kvitto.


    De som behöva bokföra får det också jobbigt om man får en fysisk kopia av ett kvitto, då sådant måste sparas i fem år eller vad det är. Får man däremot ett digitalt kvitto går det bra att bara förvara det digitalt.
     
    Kristy gillar detta.
  11. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Hur får man det garantibeviset?
    Fick mina i en ytterkartong som skydd o sedan ligger lurarna i sin plombade låda...
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag fick det på mail samtidigt som den skickades.
     
  13. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Hittade mitt bland mailen oxå!
     
    bernard gillar detta.