Fråga: Samsung Gear Sport?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av najksorn, 6 apr 2018.

  1. najksorn

    najksorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har kollat lite på Samsung Gear Sport!

    Kommer den att uppdateras med Samsung Pay?

    Den saknar MST, men har ju NFC och LTE

    Någon som har en, eller någon som vet?
     
    mickes gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den ser rätt bra ut, men den skiljer sig inte så väldigt mycket från Gear S3 eller S3 Frontier.

    Så vitt jag känner till finns inga planer på att i alla fall under den närmaste tiden ge den Samsung Pay-stöd på grund av MST-avsaknaden. Man skall nog inte ta för givet att det kommer heller.

    Den har inte LTE, men den har däremot NFC som du säger. Nyttan blir dock begränsad utan Samsung Pay.

    Enda styrkan är väl om man simmar egentligen och att den är något mindre. I övrigt finns det väl inga fördelar mot S3/S3 Frontier. Det vill säga om vi nu inte bryr oss om designaspekten, för den punkten är ju individuell.

    Eftersom de kostar i princip lika mycket ( ca 2 800kr) hade jag definitivt satsat på en S3 själv istället, mest för Samsung Pay/MST-stödet.
     
    Kiwi gillar detta.
  3. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Jag har precis köpt den och är jättenöjd. Funderade på att köpa en S3 istället men vattentäthet och att den är lite mindre var viktigare för mig än stöd för Samsung Pay då jag sällan går ut utan telefonen (och när jag är utan behöver jag inte Pay). I bästa fall får den stöd för Samsung Pay senare men det är inte hela världen.

    Jag fick den för ett par dagar sedan så jag vågar inte säga hur batteriet är men i dagsläget ser det ut som att jag skulle få ungefär 2,5-3 dagar vilket jag är nöjd med. Det är med sleep tracking via Sleep as Android på under natten, steps och floor tracking på hela tiden, pulsmätning varje 10 minuter, ungefär en timmes fitness tracking med GPS per dag samt AOD avstängd. Kan tänka mig att jag kommer få ut lite mer tid när den inte är så ny och jag slutar leka med den.
     
    bernard och mickes gillar detta.
  4. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Sugen som f-n på denna klocka men funderar på om det är någon s4 på G till hösten. Nån som hört något?
     
  5. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det finns rykten!
     
    mickes gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    IFA 2018 är kanske inte helt otippat då Gear S3 hade premiär under IFA 2016. Det närmar sig två år nu, men egentligen kommer nog inget större ske förrän eSIM får fotfäste, och det verkar gå väldigt segt med det.

    Utan eSIM är det svårt att göra klockorna kompakta då luckan tar mycket plats i anspråk, och utan att klockan är uppkopplad hela tiden/kan fungera helt fristående är det lite knepigt att innovera bland smartklockorna (...varför det också står rätt still på smartklockfronten). Eller rättare sagt innovera bland tjänsterna som hade tagit klockorna till en ny nivå.

    Chippet som används i Gear S3 bygger redan på 14nm, men visst kan man kanske gå ned till ett som bygger på 10nm, vilket bör ge lite bättre batteritid. Batterikapaciteten lär dock inte öka nämnvärt, men kanske kan batteriet få lite mer utrymme om elektroniken kan krympas. AMOLED-panelen som används är nog svårare att göra så mycket mer energisnål än vad den redan är.

    Klurigt att se vad Samsung skulle kunna förbättra som motiverar en ny modell, men om inget annat vore det väl roligt med en ny design. Funktionalitet och prestanda lär bli snudd på identisk med klockorna idag, kanske blir de något mindre på djupet främst då det verkar vara det många är ute efter.

    En punkt som i och för sig behöver en rejäl uppgradering vid det här laget, speciellt som man numera kan synka Spotify-spellistor, är lagringsutrymmet. De borde baka in minst 32GB. 4GB varav inte ens hälften är tillgängligt räcker inte till många låtar.
     
    Last edited: 7 apr 2018
    Corran_Horn, mickes och Kiwi gillar detta.
  7. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kan du beskriva mer ingående om vad för tjänster detta skulle vara?

    Har inte Apples senaste klocka eSIM?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, Apples klocka är först ut med eSIM. Den var dock inte lanserad här när jag skrev inlägget, men Huawei Watch 2 har ju nanoSIM tex.

    Har klockan eSIM/SIM-kort kan den fungera fristående/oberoende en telefon. I dag är majoriteten av smartklockorna rätt primitiva och tvingar oftast användaren att låsa klockan till en specifik enhet, vilket är rätt bökigt. Klockan är inte särskilt smart om man inte också har telefonen den är bunden till med sig, eller åtminstone tillgång till Wi-Fi.

    De flesta smartklockor har ett OS som är designat med denna begränsning i åtanke. Dvs att vara beroende av en telefon för att fungera fullt ut, vilket gör att OS såväl som appar är rätt funktionsfattiga.
     
    Last edited: 5 jun 2018
  9. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Aha okej. Hoppas det börjar gå framåt för smartklockorna snart. Själv funderar jag på Samsungs kommande om den har det här LTE. Fattar inte hur dom kan vara ett halvår efter Apple.

    Edit: Eller ah, blir ju snarare ett år om man räknar internationellt.
     
    Last edited: 7 jun 2018
  10. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Gear Sport inköpt i England - på den fungerar Samsung Pay även här i Sverige (med NFC)

    Det borde med andra ord gå att "hacka" en svensk Samsung Gear Sport så att Samsung Pay fungerar även här i Sverige (med NFC) genom att exempelvis göra om den till brittisk.

    Har inte testat det själv, men det borde väl gå att göra med tips från denna tråd (?):

    Samsung pay med tyskimporterad gear s3
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, mjukvaran är väl nära identisk, så stegen borde densamma.
     
    Kiwi gillar detta.
  12. Zaki

    Zaki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter senaste uppdateringen som kom förra veckan går det nu att betala med samsung pay via klockan :D:D:D