Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

1. h.o.nordin

h.o.nordin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Jag menar mellan olika modeller/märken.

BOZG gillar detta.
  2. BOZG

BOZG Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Om terminalen har stöd för NFC är symbolen vanligtvis ganska tydlig. Exempel 1 Exempel 2

Om du inte ser symbolen utgå från att man måste använda MST.

Travolta gillar detta.
  3. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Om terminalen har NFC så ser du det på symbolen. Se på sidan av denna terminal (bilden). På telefonen är det inget val som behöver göras. Skulle NFC inte vara aktiverat så flyttar du telefonen till där du skulle ha dragit ett plastkort. Då används MST automatiskt. images.jpg

bernard gillar detta.
  4. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Här är en annan terminal med NFC. Du ser symbolen på själva skärmen. Håll baksidan av telefonen nära symbolen. 20170331_125115_001.jpg

5. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Räkna med att det finns en del terminaler ute i handeln som har NFC symbol, men det är inte aktiverat. Oftast vet kassapersonalen om det funkar, så fråga dem.

Last edited: 1 apr 2017
    Travolta gillar detta.
  6. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Jag hatar denna typ av terminal. Jag har haft problem med den, men tillslut har det fungerat. xenta.png

7. JohannesE

JohannesE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nån fler än jag som har problem med att betala på ICA? Blippar på NFC-sidan, men sen står det bara nåt med att "väntar på belopp" i ett par sekunder. Kassörskorna visste ingenting. Två olika ICA.

8. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag har råkat ut för detta på någon ICA -affär också. Det skall visst vara så att kassapersonen skall bekräfta med ytterligare ett tryck på sin skärm eftersom det inte är ICA-banken Contactless (NFC) utan Nordea eller SEB än så länge. Så sa en i en ICA-butik där det fungerar till mig i alla fall.

9. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    På ICA måste Kassapersonalen trycka "Kort Enter Enter" för att det ska fungera. Köpbeloppet måste stå i terminalen.

inact_0030 gillar detta.
  10. inact_0030

inact_0030 Guest

Har någon provat hörlurarna man får från Samsung och vet hur de låter?

Screenshot_20170402-133841.jpg

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du blir nog bland de första :) Kampanjen är väldigt ny.

12. inact_0030

inact_0030 Guest

bernard gillar detta.
  13. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Handla på Willys. Då får du tänka på att kassapersonalen inte får trycka på SEQR knappen, för då funkar inte Samsung Pay. De ska behandla det som ett vanligt kortköp. Beloppet ska stå i terminalen.

14. JohannesE

JohannesE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Brukar handla på Willys i vanliga fall. Där har det alltid fungerat. Ville bara testa ICA för jag vet att de har NFC. Har bara hittat aktiverat NFC på cirkle-k tidigare. :)

15. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Jag brukar också handla på Willys men med SEQR via NFC. Till SEQR kan man koppla Willys+, så det är smidigt. När jag testade Samsung Pay första gången på Willys så fungerade det inte eftersom kassörskan tryckt på SEQR knappen på kassan. På mitt andra försök bad jag kassörskan att behandla köpet som ett vanligt kortköp och då fungerade det men via MST om jag förstått det hela rätt. Jag är inte helt säker, men tror att NFC på Willys bara fungerar med SEQR. Någon som vet?
    På ICA fungerar NFC bra om Kassapersonalen skickar beloppet till terminalen. "kort enter enter".

bernard gillar detta.
  16. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Vill man använda både Samsung Pay och SEQR på en telefon ska det vara inställt som bilden visar: Screenshot_20170402-220156.png

bernard gillar detta.
  17. h.o.nordin

Mottagna gillanden:
    105
    Sedan jag fick min Galaxy A5 den 23/3 har jag använt mitt plastkort en gång. Det var på en bensinmack där man var tvungen att stoppa in kortet. Plånboken är inte nödvändig längre även om jag fortfarande har den med mig. Kontanter har jag slutat med. Jag tycker det är en smärre revolution. Om ett par veckor åker jag till Irland och det ska bli intressant och se hur långt man har kommit där[emoji106]

bernard gillar detta.
  18. BOZG

BOZG Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    NFC är mer vanligt där och Android Pay släpptes redan för några månader sedan så det borde vara smidigare.

Last edited: 3 apr 2017
    h.o.nordin och jnsson gillar detta.
  19. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

Tog självscanning på mitt Ica och betalade på obemannad terminal där funkade NFC . Står Contactless på kvittot också.

20. inact_0030

inact_0030 Guest

Tyvärr blir det ingen finess med att använda Samsung Pay på ICA om man bryr sig om bonusen eftersom man då i alla fall måste antingen dra sitt ICA-kort först och sedan ta fram telefonen, eller alternativt säga sitt personnummer som kassapersonen, under stor möda och med lite omfrågningar, skall knappa in och därefter kan man ta fram telefonen.
    Fick alla affärskedjor som de ville så gick vi omkring med fickorna fulle med plastkort, ett för varje affärskedja. När ICA-banken kommer med i matchen kan man lägga in ICA-betalkortet i Samsung Pay också, först då är det lönt att orka bry sig om både ICA-bonus och Samsung Pay på ICA.