Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag har haft det länge på en 3-brandad S7 Edge. Sök efter pay i app drawer så ska den finnas :)
     
  2. hultqvist

    hultqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmmm... Nej. Den finns inte där. Har skapat Samsung-konto osv, men ingen Samsung Pay-app i sikte.
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det ser inte ut som om du har rätt firmware. Kolla var du har för CSC genom att installera Phone INFO Samsung och skicka en skärmdump på sidan som visar CSC och firmware version.
    Man måste ha svensk version av firmware för att Samsung Pay skall fungera. Det måste alltså vara CSC (Country Specific Code) -versionerna NEE (fungerar för alla svenska operatörer), VDS (Telenor Sverige) eller HTS (Tre Sverige).
     
  4. hultqvist

    hultqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den verkar vara tysk... CSC Code = DDE, CSC Country = Germany
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det förklarar tyvärr varför det är omöjligt att få Samsung Pay att fungera i på den. Detta är en följd av att många mindre nogräknade handlare har gråimporterat telefoner som inte har varit avsedda för den svenska marknaden.
    Man kan flasha om till ett svenskt firmware, MEN men skall vara medveten om att detta gör man på egen risk då Samsung upphäver all garanti på luren, så om den skulle komma in till deras serviceverkstad kan det bli dyrt. Det ursprungliga CSC är knutet till lurens serienummer så det syns mycket lätt att den är omflashad.
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    DDE är för operatören Congstar som är billighetsunderbolag till Telekom Deutschland som Hallon (Tre) och Halebop (Telia) i Sverige. Telekom Deutschland har i sin tur sina påsar ihop med T-Mobile i Europa.
     
  7. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 284
    Mottagna gillanden:
    9 540
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Tänkte till sist att prova på och installera Samsung Pay, men när jag trycke på det så kom det bara fram ett meddelande att tryck på "About Device" och manuell uppdatering, vilket bara är en påminnelse att uppgradera till Nougat.

    Ja ja, får försöka stå ut :D


    edit: Precis efter jag skickat detta inlägget kl 00:57 låste sig datorn. Nu 03:13 efter lite felsökande verkar en av de fyra hårddiskarna i raid 10 dött, den kommer inte längre upp och 60 000 timmar är ändå rätt okay livslängd. När det hänt innan att det låst sig brukar de komma upp i IntelMatrix programmet och man kan då välja att markera den som "normal" så återskapas/rebuild raiden, men det gick inte denna gång.

    Skall stänga ner datorn nu ifall fler hårddiskar kraschar innan jag gjort rebuild.

    Bye Bye, blir mobilen i fortsättningen.

    update: vid 01:00 idag hade raiden rebuild/återskapats efter 9 timmar på en nyinköpt hårddisk då en hade dött. Nu kan jag fokusera på Samsung Pay igen, kan hända att jag uppgraderar till Nougat, får läsa på lite mer om hur stabilt, power/battery drain etc är på allt möjligt inkl Samsung Gear VR, gillar ju VR, då detta verkade försämrats med sjuk drain därför ligger Samsung Pay lite dåligt till men som sagt mer research skall göras.
     
    Last edited: 1 jun 2017
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du flashar in nordiska NEE på den, en officiell mjukvara så upphäver Samsung INTE alls din garanti på telefonen.
    Det är om du väcker KNOX till liv, så kan din garanti vara körd. Men att flasha en original mjukvara påverkar INTE KNOX.
     
    thexps och jnsson gillar detta.
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har pratat med Samsung support om detta och de säger att de accepterar ingen ändring av firmware som avviker från den version som luren kommer med oavsett om Knox är trippat eller inte. Byte av CSC-land upphäver deras garanti, ingen tvekan om saken, det är dock inte säkert att teknikerna bryr sig om det när man skickar in luren, om de upptäcker det, men man skall vara medveten om detta.
     
  10. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Ja, Samsung avgör själva sina regler för deras garanti. Då all garanti är frivillig Sverige. Men... du har ALLTID 3 års reklamationsrätt som du kan hävda istället. Du vänder dig då i första hand till säljaren (det ftg du köpte av).
     
    inact_0030 gillar detta.
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja detta stämmer exakt. Det är bara en lite annan väg (till sljaren) att gå och inte lika bekymmersfri som om Samsung tar det som ett garantiärende.
    Man skall kanske än en gång påpeka att risken att få problem p g a detta egentligen är ganska liten, men det är bra att veta vad som gäller. Händer det något med luren så brukar det inte ha med CSC-versionen att göra så troligen upptäcker ingen detta. Jag vet folk som har får rootade lurar fixade på garranti utan problem på Samsungverkstäder, så teknikerna ser nog mellan fingrarna med olovliga ändringar i programvaran.
     
  12. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Absolut. Så är det. Ofta slinker mycket sånt igenom garantirep [emoji108].

    Reklamationsrätt är dock i vissa fall (ibland i många) ett starkare skydd för konsumenten, än de garantier som ibland erbjuds. Speciellt de första 6mån från inköp, då konsumenten har ett sjukt starkt stöd enligt konsumentköplagen.
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Företagens garantier härstammar nog från förhållanden i länder där konsumentlagarna är mycket sämre än i Sverige. Tillverkaren får ju gärna lämna BÄTTRE villkor än reklamationsrätten i lagen ger oss, men försäljaren kan aldrig komma undan reklamationsrätten som är mycket bra i Sverige.
    Man hör ofta försäljarna hänvisa till tillverkarna i reklamationsärenden, men det är det säljande företaget som har ansvaret för att ge kunden reklamationsrätt.
     
  14. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Yes helt rätt :)!
     
  15. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Fast detta stämmer inte.
    Antingen har du eller supporten missuppfattat vad ni talade om eller var supporten okunnig.
    Garantin ryker inte om du flashar in annan mjukvara. Det är till och med en åtgärd man blir rekommenderad att göra ibland vid återställning.
    Officiel mjukvara bryter inte garantin.
    Flashar du däremot in annan recovery eller annat som triggar knox då kan garantin vara körd.
     
    Timpppa gillar detta.
  16. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Du har missuppfattat detta. Nordic Countries, NEE är inte officiellt firmware för enheter som enligt serienumret skall ha Congstar, DDE firmware.
    Jag har själv råkat ut för gråimport och vet detta.
    Jag säger inte att det är "rätt" men som sagt var, Samsung bestämmer själva vilka kriterier de ställer upp för sin egen garanti.
     
  17. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Nej det har jag inte.
    I Samsungs manualer skriver man: "CUSTOM OPERATING SYSTEM SOFTWARE", till detta räknas mjukvara som triggar knox eller inte är avsedd till telefonmodellen, T.ex.

    Samsungs tekniker flashar även in annan (official) firmware på serviceverkstäderna ibland, om en security patch inte hunnit komma till det landet man befinner sig så kan de göra så vid återställning vid behov.

    Har själv skickat in telefoner med annan firmware än den telefonen kom med, inga problem med garanti. Samma gäller andra personer jag känner till.

    Känner du till något fall där man nekat garanti pga. man flashat in official firmware i sin telefon?
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För säkerhets skull pratade jag just med supporten på telefon och de bekräftar att det ligger till som jag säger. Sedan är det en annan sak att de kanske inte agerar på varje fall de ser, men principen är att man anser att firmware CSC som INTE överensstämmer med telefonens ursprungliga, enligt serienummer, firmware CSC är ett brott mot DERAS EGNA regler. Den är helt enkelt inte "avsedd för telefonmodellen".
     
  19. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Som sagt, känner inte till något fall där man blivit nekad garantiärende för man flashat in official firmware för samma telefonmodell.
    Men det är inte lönt vi stångas vidare här, lets agree to disagree :)
     
    inact_0030 gillar detta.
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    OK, jag har inte heller sagt att någon blivit nekad garanti, jag höjde bara ett varningen finger, att man skall vara medveten om detta även om det inte är så troligt att det blir problem.
    Om man rekommenderar någon att göra något så bör man informera om risker som kan finnas, även om de är små.
    Man hoppas ju bara att Samsung kunde sluta med otyget att sälja landsspecifika telefoner.
     
    thexps gillar detta.