Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Gäller inte specifikt körkort, men är inte så säker på att en nitisk paketutlämnare skulle (eller borde) acceptera bild av legitimation.
     
  2. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    En nitisk sådan i sådana fall.

    Var nyss på Coop och legitimerade mig med streckkoden vid hämtning av paket och jag frågade om det funkade.

    Svenskt körkort sa hon att det stod och det funkade utan problem.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vi har ett par väldigt nitiska på vår butik. Och ärligt talat, jag skulle inte vilja att någon kunde hämta ut min värdepost med bara en streck-kod. Om de inte får upp bild när de kör den förstås, men det får de väl inte?
     
  4. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Nä de får nog inte upp bilden, men jag har tagit kort på mitt körkort i samsung Pay så de kan se det.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är ju i och för sig rätt lättmanipulerat. Men vi får väl hoppas att BankID kan användas framöver.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 751
    Mottagna gillanden:
    44 749
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OJ! Det var som tusan, men det kan ju inte vara rätt och riktigt. Främsta anledningen till att man visar legitimationen är väl för att personalen skall se på bilden, så att den överestämmer med personen som hämtar ut paketet? Inte bara för personnumrets skull.

    I annat fall skulle man lika gärna kunna presentera en handskriven lapp med sitt personnummer som ID-handling, vilket hade varit tossigt. Personnumret är ju enkelt hämtat genom ett samtal till SKV, så bedragare hade kunnat kvittera paket i andra personers namn.
     
    jnsson gillar detta.
  7. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tänker att ser de mig stå framför dem och jag visar dem bild på mitt körkort. Borde ju va samma som att jag håller fram körkortet.
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 144
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Så länge ni är beredda på att polisen inte accepterar det så är det bara att köra. En glad polis kan mycket vara ok med det, men det finns säkert de som pekar på lagboken istället. :)
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fast det är ju inte detsamma som

    En bild på ett körkort är ju ändå bra mycket enklare att manipulera än det riktiga körkort som, i alla fall i min butik, personalen håller i sin hand och ser säkerhetsfunktionerna på. Men visst, accepterar de det så...
     
  10. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Fick detta svar av Länsförsäkringar när jag frågade när SP funkar hos dem:

    "Tack för ditt meddelande.

    Länsförsäkringar har för avsikt att stödja de betalsätt som får acceptans av kunderna. För närvarande är acceptansen väldigt låg för samsung pay och när den går upp kommer Länsförsäkringar att stödja de betalsätt vid kassa som då är aktuella."

    Vad är det för argument???
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är alltid bäst att ha någon form av legitimation på sig, och då kanske körkortet är enklast att bära med sig trots allt. Dock finns det ju inget tvång på att behöva bära med sig legitimation vid något tillfälle i Sverige. Man kanske kan förutsäga när man kommer att behöva visa legitimation så man i så fall kan stoppa på sig körkortet just vid dessa tillfällen. Surt om man blir avkrävd leg på systemet en fredagskväll och inte har det med sig! Jag vet folk i 40-årsåldern som har råkat ut för detta och blivit nekade att handla på det viset.
    Kort sagt, jag tror inte någon annan än polis kan acceptera en bild på körkort i telefonen, polis kollar ju mot körkortsregistret, det kan ju inte någon annan göra som vill ha legitimation.
     
  12. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Gå till deras facebook sida och skriv det du skrev här. Verkar som ett dumt argument. Är nog en del som är beredda på att byta bank och är nog en del som avstår från att välja dom för att dom inte följer med på utvecklingen. Deras argument kan omöjligt vara sant.

    Har själv Danske Bank och dom har än inte gett oss stöd för Samsung Pay men har kommit ut med att det kommer ge oss stöd och att dom satsar på att meddela oss vid slutet på Januari. Har varit en del som har pushat på genom deras facebook sida. Sen om dom håller det dom lovar återstår att se när den tid kommer.
     
  13. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Fick detta svar nu på min fråga om hur de mäter acceptansen:

    "Hej igen,

    Jag kan inte exakt svara på hur vår administration mäter detta, men när efterfrågan ökar kommer det säkerligen implementeras. Jag har fört ditt önskemål vidare och hoppas att detta snart ska börja fungera."

    Får nog gå in på deras FB sida och skriva lite.
     
  14. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Låter som att någon försöker skriva någon slags korrekt affärssvenska men inte känns så säker på just det? Det de menar med acceptans är väl snarare efterfrågan. Kunderna driver inte på frågan tillräckligt hårt mot kortutgivaren alternativt lämnar inte till annan bank på grund av avsaknaden av Pay.
    Det i förhållande till utvecklingskostnad är förklaringen till att det inte finns.
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har galet mycket wakelocks från samsung pay... tog bort mitt kort tidigare idag och körde en reset på appen så allt skulel försvinna. Jag använder det sällan och tycker att generellt är kort lika snabbt eller snabbare sätt att betala med. Men jag vill disabla appen men det går ju inte?


    söker jag efter samsung pay eller pay i galaxy apps eller play store så hittas inte programvaran... ska det inte göra det? jag skulle lixom vilja ta bort alla uppdateringar från samsung pay och låt originalet ligga och vila i piss-dvala resten av livet men det verkar inte funka. Är så o'ändligt trött på samsung och deras mjukvara att det driver mig till vansinne :D