Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

1. inact_0030

inact_0030 Guest

Fick reda på på ICA idag att om det är under 250 kr behöver man inte nödvändigtvis skriva in koden.

bernard gillar detta.
  2. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Ja så funkar det med NFC på mitt vanliga Visa-kort. Men jag handlade för 190kr idag.

3. pjm1891

pjm1891 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Har att göra med MST vs NFC. När du använder NFC är det okej med fingeravtryck medans MST lurar maskinen att du drar ett kort, därav också koden.

Pontzy och inact_0030 gillar detta.
  4. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Misstänkte att det hade något med det att göra. Låter iofs logiskt :) Tack för svar!

En annan fråga, hur vet man inte en kortmaskin har NFC? Orkar inte alltid fråga butikspersonalen, men såg idag att det denna maskin kunde man använda SEQR på. Hur vet man vart NFC-läsaren sitter också? Kan inte minnas att det brukar vara uppmärkt något speciellt

5. pjm1891

pjm1891 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    De flesta/många terminaler med NFC har ju en liten logga för NFC på sidan eller i displayen.

Pontzy gillar detta.
  6. Carpe_Me

Carpe_Me Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Har det löst sig för dig? Har samma problem som du, provat olika webbläsare också utan framgång

Edit: hahahahahaha

Så kunde inte regga mig varken via chrome eller samsungs egna webbläsare på mobilen så mailade över länken till min iPad. Funkade fint att regga med Safari :D hahahaha

Edit igen: kanske inte var något fel på samaungs egna browser, hade stängt av Java...

Last edited: 11 mar 2017
    bernard gillar detta.
  7. BOZG

BOZG Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Om det är en sådan terminal där NFC-loggan står på eller vid displayen (som terminalerna i Pressbyrån) blippar man på själva displayen snarare än vid sidan som i bilden pjm1891pjm1891 la upp.

Pontzy gillar detta.
  8. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

Ah okej. tack för era svar. Får försöka prova lite mer och framför allt kolla noggrannare nästa gång :) men oftast blir man ju så stressad om det är kö osv.

9. alabrand

alabrand Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Någon som har hört något om att Länsförsäkringar kommer stödja Samsung Pay?

10. Raptor_68

Raptor_68 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Ni som har fått pay att fungera, har någon lyckats få ner uppdatering på 44 mb och fått den installerad? Lägger jag in 2.6.00 och ger fan i att uppdatera, då fungerar det (förutom att jag har Swedbank - så kort går inte att lägga in). Men så fort jag uppdaterar i från inställningar så stannar den på 42 mb, och pay slutar fungera då den vid varje start säger att jag måste uppdatera för att fortsätta - vilket inte går.

11. inact_0030

inact_0030 Guest

Här var det inga problem alls. Första gången jag startade SP uppdaterade den till 2.6.14 Samsung Pay Framework är version 2.7.31 fast det vet jag inte om den uppdaterade, jag TROR att det bara var SP som hämtade och installerade en fil. När man sedan lade till kortet upplystes jag om att jag var tvungen att installera Nordea Wallet som då kopplas till Samsung Pay. Alltihop gick i ett utan problem på några minuter.

bernard gillar detta.
  12. inact_0030

inact_0030 Guest

Jag har pratat med några med några ansvariga i ett par affärer och dom säger att detta skall egentligen inte fungera än, det hela skall lanseras senare i år. Så när jag säger att det fungerar för det mesta blir de ganska förvånade.

bernard gillar detta.
  13. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Låter som de tänker på Apple Pay.

14. inact_0030

inact_0030 Guest

Nej, de jag talade med nämner Samsung Pay. Apple Pay hade de inte hört något om.
    Det är ju trots allt bara beta test med Samsung Pay än så länge.

15. NoPainNoGain

NoPainNoGain Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Någon som vet när swedbank kort kommer stödja samsung pay, sugen på att testa!

16. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har provat det några dagar nu och jag tycker det fungerar riktigt bra. Både nfc och MST.

Men idag när jag skulle handla i driven på MCD så tog jag fram telefonen och försökte sätta den mot terminalen när plötsligt hon som jobbade där drog in terminalen igen och säger "vi accepterar inte sånt där" Jag frågar vad hon menar och hon säger bara samma igen. Jag säger att jag ska betala med mobilen via magnetremsa men hon ger sig inte.

Jag ber då henne sträcka ut terminalen igen så jag får visa henne att det visst fungerar. Efter mycket om och men ger hon sig och sträcker ut terminalen. När jag är klar säger hon "du har ju inte betalat"

Haha suck säger jag och ber henne kolla kvittot. Hon blir sur och säger bara "hämta maten i nästa lucka "

tswfootball, kissidor, bernard och 2 andra gillar detta.
  17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OFT-varning på mig själv nu, men jag måste säga att jag är lite förvånad över hur Samsung lyckas lägga rabarber på lösningar som borde vara universella. Finns det någon bra anledning till varför andra tillverkare inte erbjuder motsvarande? Eller är det så enkelt att Samsung sitter på patent?

En annan sak Samsung är ensamma om och som jag inte riktigt begriper varför är den roterbara ramen på klockorna. Det är ju inget nytt utan har funnits på analoga klockor i all evighet, så hur de lyckats bli ensamma om detta för smartklockor övergår också mitt förstånd :)

18. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Like a boss :cool:

babydroid och bernard gillar detta.
  19. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det undrar jag också. Samsungs lösning verkar ju vara den enda lösnigen som är komaptibel med dagens terminaler utan nfc..det är ju precis detta som krävs för att mobila betalningar ska ta fart att det funka rmen nuvarande terminaler.

Men om nu samsung tjänar pengarp å samsung pay ? Finns det någon chans överhuvudtaget att samsung pay kommer funka med icke samsung telefoner i framtiden ?
    Eller ska samsung pay vara ytterligare en funktion att man väljer en samsung telefon istället för annat märke ?

Jag själv gillar ofta samsung hårdvara men deras mjukvara klarar jag inte av den är långsam och laggig.

20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns nog inget intresse för Samsung, om de nu är ensamma med MST på grund av att de har patent, att öppna upp för andra tillverkare. Allt annat vore ju i princip att ge bort marknadsandelar. Även om Samsung kanske tjänar någon mindre peng på Pay, så tjänar de säkert mycket mer för varje person de kan få över till sin hårdvara och ekosystem i stort.

Hade varit fantastiskt om man kunde använda Android Pay med MST, men det är väl rent önsketänkande. Vi får nog vänta på att NFC är utbrett.