Fråga: Samsung Pay - Långsamma kvittonotifikationer

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av G4il1, 4 sept 2020.

  1. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Har noterat att sedan en uppdatering till Samsung Pay kom i augusti till min Note 9 så har kvittenserna på ett köp som tidigare kom i princip direkt nu tar timmar att få om de ens kommer alls.

    Är det bara jag som har det så eller finns det andra som noterat samma sak?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Igår hade jag fördröjning på två köp jag gjorde. Dock rörde det sig om kanske max 30 min. Sen fick jag samma notiser en gång till kort efter. Men detta är första ggr jag varit med om det på min S10+.
     
    G4il1 gillar detta.
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Samma här, var så tidigare oxo, för ett antal månader sedan, men det rättade till sig igen då, nu har det dock hållt på en tid.
     
    G4il1 gillar detta.
  4. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Skönt att jag inte är ensam i alla fall.
    Har såklart testat att rensa Cache osv men vill inte gärna rensa data mm med tanke på att man måste lägga in korten på nytt och allt vad det innebär om det inte beror på min telefon.
     
  5. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    896
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Har också märkt att mina notis om köp inte kommer direkt som förut. Oftast får jag en notis dagen efter om exempelvis köp på McDonalds.
     
    G4il1 gillar detta.
  6. Citius

    Citius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Kanske gammalt svar nu, men jag har haft detta problem sedan September uppdateringen.
    Har inte installerat om min S9+ sedan jag köpte den för två år sedan. Har inte rootat den eller gjort något.
    Det började med kanske 30 min försening sedan blev det timmars försening. Lade ett ärende i Galaxy members appen. Fick standard svar rensa cache logga in igen, lägg till kort på nytt och pröva igen. Detta hjälpte inte. Deras sista lösning efter många mail fram och tillbaka var att jag skulle fabriksåterställa telefonen :( Well sagt och gjort. Blåste den. VARFÖR??? kunde bara skitit i den pisse-appen. Gpay funkar utmärkt ju.
    Men efter en reset så är min telefon helt förstörd. Först ville google synka in data och jag kunde välja vad jag ville ha tillbaka till och med på appnivå. Funka sååå bra.
    Sen kom Samsungs Account och ville återställa från en äldre säkerhetskopia än google. men jag tänkte att om jag trycker på fortsätt här så får jag välja som Google lät mig.............. Ehhhh!!! Nope. Den bara tryckte in massa skit och efter detta så har jag haft seriösa integritetsproblem som jag försökt ta med Google och Samsung som alla bara ignorerar mig med standard svar. Fabriks återställ telefonen.
    De har t.om bekräftat att där är förmodligen någon som rullat in min mobil i ett MDM konto som G-Suite eller Samsung Knox enterprise, men de vill inte lägga ner tid på det. Jag ser trafik som går på port 5555 som är till för ADB debugging över tcpip ungefär som USB men trådlöst. detta är en utvecklar funktion och den hade öppnat porten i min brandvägg eftersom det var telefonen som satt i mitt Lan som initierade anslutningen. Jag har blockat porten och även lagt in No root firewall samt prövat Glasswires VPN brandvägg. Ett bra tag försökte den prata på port 5555. appen som gjorde det hette ju såklrt något blaha blaha som inte finns. Har kollat med SD.Maid (Betald version) efter appen eller tjänsten, men den finns inte. Den heter system (Uninstalled). Blåste telefonen igen och uppdaterade till Oktober uppdateringen. fortf massa problem med att någon ansluter till mobilen och den skickar lokation till VPS servrar som jag inte kan definiera samt strömmar lud och annat.
    Jag har gått igenom sååååå mkt system och självinstallerade appar nu i den och försökt reda ut vad över 400 appar har för sig. Där är ju såklart massa grejer som verkar suspekta om man inte vet varför de gör det de gör, men de flesta är helt ok.
    Har precis fått "Device Personalization Services" Uppdaterad och om jag kollar i playstore så står där fler än 1 nedladdning. Brukar ju vara typ några tusen eller miljoner. Inte 1. Versionen ger ingen info om jag googlar på den heller. Jag är inte med i några beta program eller liknande. Där går konstant trafik i min brandvägg som är firebase relaterat (Utvecklar grejer).
    Sen smyger de in massa funktioner som är otroligt privatlivskränkande. Jag fixar tracking och personliga annonser, men att min Windows laptop helt plötsligt får upp val när jag högerklickar på en länk att jag kan skicka sidan till min "Samsung mobile" Eller om där står ett nummer så kan jag trycka på det och välja att ringa numret från min mobil är inget jag installerat eller godkänt. Jag vet vad det är för tjänster som gör det och har nu stängt av allt, men det hade varit trevligt att få en ruta om godkännande och parning av tjänsterna! Men att Google, Microsoft och Samsung skulle samarbeta på detta viset är skrämmande för den personliga integriteten. Med den öppenheten så är det så lätt att bli utsatt för övervakning, intrång och Identitetsstöld. Huuuu. blir rädd när jag har läst igenom alla tjänster de just nu integrerar mellan plattformarna. Man kan nu dra en fil över från sin dator till Mobilen med datorns mus. Precis som det var en extra skärm, och då pratar jag inte om Samsung DEX.
    Kolla under era certifikat (användare) Jag hade certifikat som jag inte installerat och som dessutom var felstavade. Tog bort dem innan jag blåste mobilen sist och de har hållt sig borta. Men var kom de ifrån?
    Så om ni får problem med aviseringar från Samsung Pay. skit i den. Byt till Gpay. Kan inte nog uttrycka mitt förakt för samsung. Ska aldrig mer köpa en samsung. De är förberedda med såååå många MDM appar, så att vem som helst kan ange ditt gmailkonto eller samsungkonto eller t.om ditt mobilnummer till deras MDM suite av val. det finns ju som sagt en uppsjö av sådana lösningar. säger inte att det var Pay som orsakade problemet. Pay snarare uppmärksammade mig på att där var något som var fel. Jag har sniffat trafik i mitt nät och min mobil scannar alla Ip-Adressser i mitt Lan på port 80, den försöker konstant få access till en Amazon VPS server med system appen och skicka plats samt strömma data om användning. Jag ser trafik från appen MDM. Har screenshots och allt sparat.
    Bifogar några bilder :)
    Be aware!
    Det är inte Malware som kan användas mot er. Alla företagslösningarna som Citrix, G-suite, Intune, airplay, Knox, Management engine, osv.
    Malware kan man oftast hitta med ett antivirus, men en MDM lösning som används av fel personer slinker igenom eftersom alla mobiler är förberedda på företagsbruk från början även fast den säljs privat och är i princip helt omöjlig att upptäcka eftersom den integreras med systemet!
    Inte lika lätt att göra så mot en Iphone dock. Har kört Android sedan det släpptes men är ledsen att säga det men nästa mobil blir nog en Iphone.
     

    Bifogade filer: