Problem: Samsung Pay misslyckas alltid på första försöket med Galaxy S7

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av BennyB, 17 mar 2017.

Taggar:
  1. BennyB

    BennyB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har använt Samsung Pay 4 gånger nu, alla gånger med MST (NFC verkar sällsynt). Varje gång när jag lägger telefonen mot läsaren står det nåt i stil med "inläsningfel, dra kortet igen)". Provar jag en gång till på samma ställe på kortläsaren så fungerar det.

    Nån annan som provat och får MST-läsningen att fungera varje gång? Några tips?
     
  2. dick.carlsson

    dick.carlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2016
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6
    Däremot fick jag "Uttag medges ej" vid mitt första försök hos fiskhandlaren. Inget fel på kortet säger SEB. Har inte testat fler gånger.
     
  3. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Jag har fått "inläsningsfel" en gång bara. Tror att jag tog bort telefonen för fort då. Måste hålla kvar den tills pinkods-förfrågan dyker upp. Och det tar olika tid på olika terminaler. Antar att det har att göra med hur gamla dom är?
     
  4. BennyB

    BennyB Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har inte provat nåt mer men kanske har varit för snabb, ska göra några till försök nästa vecka och då hålla kvar luren till frågan om koden kommer fram. Om jag förstått saken rätt så krävs PIN-kod i terminalen när man kör MST vilket är vanligast då inte många terminaler har stöd för NFC än. Sker betalningen vid en NFC-terminal ska de räcka med fingeravtrycket vilket låter smidigare.
     
    Tråget gillar detta.
  5. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Någon som vet om NFC aktiveras automatiskt?
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    När jag hade uppdaterat till Nougat och det var den första provversionen aktiverades inte NFC automatiskt för mig. Jag provade dock att aktivera NFC men tyckte att det fungerade bättre och var mindre problem om jag inte hade NFC aktiverat. Redan med den första uppdateringen av SP aktiverades NFC automatiskt och jag tyckte att det fungerade bra nu även med NFC aktiverat. Även den senaste uppdateringen aktiverade NFC automatiskt för mig.
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Fungerar verkligen Samsung pay överallt?
    Jag har Swedbank så kan tyvärr inte testa än, men en kompis har Nordea och han säger att han inte får det att fungera överallt.. Bland annat verkar det inte fungera på Ikea (stora vita terminaler).
    Gör han fel, eller fungerar det inte överallt?
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det fungerar överallt, man måste bara hålla kvar telefonen även när det står "ta bort kortet", "gäller inte här", "medges inte" eller vilket meddelande som än kommer. Till slut kommer uppmaningen att slå in PIN. Bäst är att säga till kassören att skicka summan till terminalen direkt utan att vänta på att man skall sätta in kortet, först när summan står i terminalen sätter man fram telefonen mot den, då KAN det gå utan felmeddelande. Tålamod är det som gäller! :)
     
  9. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Samma problem uppstår när det finns möjlighet att betala med Ica-kort (självskanning/bonuskort). Då fattar inte terminalen att man inte vill betala med Ica-kort förrän man sätter i ett fysiskt kort.
     
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Vart exakt ska man hålla telefonen?Jag antar att det är olika på olika terminaler, eller kan man hålla den vart som helst i närheten?
    Fungerar det om man använder skal?
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Håll telefonen intill skåran där man drar kortets magnetremsa med baksidan emot eller högst en centimeter från terminalen. Skal fungerar om det inte blir över c:a en centimeter tjockt eller det ligger för mycket störande (NFC-kort eller dylikt) i vägen i fickorna på ett plånboksskal man har vikit över SamsungPay.png
     
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Okej tack, ska testa så fort Swedbank får stöd för det.
     
  13. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte använda SP på de kubformade terminalerna i metall (ljusgrå) som exempelvis finns på IKEA. Metallen verkar skärma av mot MST.
     
  14. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det verkar som andra lyckas med IKEA-kuberna. I en annan tråd på forumet skriver någon att hen håller telefonen till höger med så att halva telefonen sticker upp ovanför terminalen.
    Jag tycker att det generellt fungerar bättre om jag närmar telefonen lite långsammare de sista centimetrarna. Är det någon som märkt samma sak?
     
  15. GambitSWE

    GambitSWE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Galaxy S9+
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Iphone 6s
    Platta:
    Galaxy Tab S 8.4, Ipad 5th Gen 128G
    Har funkat på de flesta ställen på första försöket, dock så har min lokala ICA affär börjat strula sig. De har stöd för trådlös teknik, men får inläsningsfel här också, både via telefonen som min Gear S3

    Naturligtvis kan det bero på hur man håller i mackapärerna, men efter att testat två gånger i följd, och en kö som alltid är närvarande på min lokala ICA, så vill man bara gå därifrån så snabbt som möjligt, och då blir det bara att bita i det sura äpplet och köra som vanligt, med kort.