Fråga: Samsung S4, S4 och S6: Hur hanteras avatarer för kontaktlistan i telefonen?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av mjolnir, 20 jan 2016.

1. mjolnir

mjolnir Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Frågan kom upp på lunchen nu. Min kollegas S4 gick sönder häromdagen så hon tvingades köpa en ny S6a. I den nya telefonen är det nästan ingen av hennes kontakter som har nån avatar knutet till sig. Endast några få. I S4an hade hon avsevärt fler kontakter med avatarer.

Efter lite detektivarbete upptäckte vi att alla kontakter som hade en inskriven gmail-adress också fick den avatar som tillhörde deras google-profil. Då provade vi att lägga till min gmail-adress och sen synka google-kontot. Men min profilbild i google kom då INTE upp på hennes telefon. Varför?

Jag var då nyfiken på att se hur det såg ut i min S5a. Även där var det otroligt få kontakter som hade avatarer. Det är en blandning mellan nuvarande flickvän vars profilbild jag lagt in manuellt, kontakter med google-konton samt kontakter jag faktiskt aldrig ens träffat IRL eller har på nåt socialt media, än mindre mailat med på gmail.

Jag kan inte hitta den röda tråden avseende avatarerna. Är det nån som vet?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var inte så att hon synkade sina kontakter med Facebook? Den brukar fråga det första gången man installerar/aktiverar appen. Då brukar avatarerna därifrån synas.

3. mjolnir

mjolnir Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oklart om det har nån koppling till Facebook. Jag testade själv igår genom att avinstallera Fejjan på min S5a och sen lägga på igen. Då kom ingen fråga om synk av kontakter, men det går att göra i inställningar för appen. Inte heller detta ledde till nån förändring i avatarerna i kontaktlistan hos mig.