Samsung smartthings hub med xiaomi produkter

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bävern, 22 nov 2017.

  1. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tänkte höra om det är någon på forumet som kör smartthings som hub med xiaomis billiga produkter?

    De säljer startpaketet för smartthings för £99 just nu på amazon.co.uk samt om man är prime medlem enbart själva huben för £49.

    Prime verkar det som man kan testa gratis en period och då borde man kunna beställa enbart huben.

    Har sett rätt många på smartthings forum som fått xiaomi produkterna att fungera.

    Fördelen med samsungs hub är ett bredare stöd för olika antalet tekniker, däribland z wave, tror även ikeas trådfri fungerar med huben och mycket annat, dels som stöds officiellt av Samsung men sen löser forumet mycket på egen hand också.

    Nåväl, ni som eventuellt har denna kombinationen, hur fungerar det för er?
     
    bernard gillar detta.
  2. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

  3. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Så har jag också förstått det att v1 åtminstone inte klarar att upprätta kontakten med xiaomi prylarna.

    Beställde två hubbar utan tillbehör, en till brorsan, funderar nu på om det går att styra både smartthings och mitt gamla system tellstick net via tasker eller annat så man inte behöver byta ut allt iaf inte det som fungerar tillfredsställande.
     
    bernard gillar detta.
  4. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Remotestick har väl plug in för Tasker gällande tellstick och sharptools har plug in för Tasker gällande smartthings.
     
    bernard gillar detta.
  5. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Har laddat hem remotestick nu, tack för tipset, fick för mig att det var remotestick man inte längre kunde få licens för men det måste varit någon av de andra apparna, har ändå testat en del.

    Sharptools har jag sett när jag googlat men ännu inte laddat hem.

    Nu är iaf våra smartthings på väg, får se om man reder ut det, allt går ju att lösa ändå men till ett betydligt högre pris i så fall.
     
  6. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Köpte en Smartthings från UK för ett tag sedan. Kör sen tidigare med Tellstick .net och ganska mycket 433mhz-prylar. Smartthings fungerar bra så här långt. När det gäller Xiaomi så finns en väldigt detaljerad tråd i Smartthings forumet om vad som funkar och inte gör det. Jag köpte på lite chans 3 st rörelsedetektorer (den "gamla" varianten utan ljussensor) samt en brandvarnare. Brandvarnaren parade utan problem, men har problem att visa korrekt batteristatus (känt problem). Rörelsedetektorerna var rätt bråkiga att para men följer man instruktionerna i forumet så går det till slut.

    När det gäller koppling mellan Tellstick och Smartthings så kan man antingen använda telefon med Tasker som brygga, eller så kan man använda IFTTT, det finns kanaler för både smartthings och telldus live. Båda funkar men är inte klockrena. Jag kör just nu systemen helt separerade från varanda. Använder tellsticken primärt till schemalagd belysning där jag redan har många 433 mottagare. Smartthings kommer få de nya investeringarna.
     
  7. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Kul med fler med samma setup, beställde lite xiaomi prylar i veckan, skulle ha gjorts för länge sen.

    Det blev
    5 rörelsedetektorer
    3 dörrmagneter
    2 temperaturgivare

    Missade att beställa en aquara brytare men får ta det vid nästa beställning.

    Funderar nu på en siren, skulle vilja ha en som går att använda både som dörrklocka och som larmsiren, har du några tips?

    Är även inne på övervakningskamera och hade gärna kört helt sladdfritt, arlo verkar få mycket skit, blink köptes av amazon och där försvann stödet via rboys arbete, så just nu verkar foscam vara vettigast men det kräver ju strömförsörjning samt $35 till rboy, har du några erfarenheter kring kameror eller tips?

    Har laddat hem och tittat lite på ifttt dock inte tasker ännu då jag saknar enheter till min smartthings än så länge
     
  8. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Webhallen säljer smartthings hub v2 nu, jag har sneglat på den ett tag men aldrig slagit till. Idag har jag en del 433hz enheter och använder tellstick net.
    Till er som kör smartthings och tellstick via tasker eller IFTTT tycker ni fortfarande att det fungerar bra?

    Jag skulle även vilja att någon med en smartthings hub skrev några rader om erfarenheter av huben, gränssnitt osv.