Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

1. R0CKCAT

R0CKCAT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Köpte den igår..
    Skulle tagit ut en ny i eftermiddags men då hade de bara den vita inne. Får vänta till fredag.
    Ska dock testa vända mig till en annan Tele2 butik i närheten och se om de kan ta emot den. (Enligt support-tjejen jag ringde ikväll så "kan olika butiker göra olika bedömningar"...vilket känns mysko tycker jag).
    Eventuellt ska jag (1 försöka få tillgodokvitto, (2 ta ut en ny Z2 (3 försöka byta till en annan telefon (S5 :()

Har inte tecknat något nytt abonnemang hos Tele2 (och då får man inte "testa-på perioden på 2 veckor, om jag fattat det rätt...)

2. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Lagen är lika för alla, men jag har också märkt viss skillnad i "hygglighet", som de inte hade behövt.
    Nu har min varit helt ok mot Telia, men testade nyss mot 3, det blev lite burkigt till och från. Frånsett kameran, håller jag min två år gamla OneX högre. Särskilt ljudet. Har en vecka på mig att fundera och läsa vidare i tråden. 6000sek framstår iaf som ett skämt.

3. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har testat till Tele2, då tycker de jag talar med att det låter ok. Lite burkigt (eller som att det är något "filter" emellan). Min upplevelse av dessa samtal är dock densamma som tidigare, brusigt.
    Också testat ringa till Comviq-användare som hävdar att jag hackar/brusar. Den användaren brusar också för mig. Men när jag höjer ljudet försvinner bruset delvis...hmmm. Inte acceptabelt för en ny lur, men det försvinner en del brus iaf.

4. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Testade ett Viber-samtal och tyckte det var bättre kvalité!

5. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Precis, år 14 och vecka 19.

Nu vet jag inte vad du har för operatör, men jag antar Telia eller Tele2 om du inte har 4G. 4G ska inte ha något med saken att göra eftersom att 4g endast är för data medan 3G är för både röst och data. Om du har Telia eller Tele2 så har dom HD-voice aktiverat när telefonen är uppkopplad mot 3G. Stäng av all mobildata en gång och se om kvalitén förbättras.

[​IMG][​IMG]

Skickat ifrån min Xperia Z2 via Tapatalk!

R0CKCAT gillar detta.
  6. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det skulle vara intressant att veta hur många av er som gjort ominstallation+uppdatering, men ändå har dåligt ljud. Förbättrade kraftigt för mig, även om det blir havsbrus och burkigt ibland.
    Jag förlängde mitt Tele2 i samband med köpet. Skall bli intressant att se hur man backar det avtalet när jag lämnar tillbaka tel.
    Mest intressant skulle vara en fråga, "fungerar ljudet, klicka i rutan ja eller nej". Ungefär som man kan se om frågor i dagspressen. Man skall också kunna klicka på resultat, där procent visas. Tror inte att den här tråden ger något längre. Vem orkar plöja igenom den? Rätt säker på att liknande trådar når Sony. Eftersom inget händer, kan inte Sony lösa problemet.

7. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har dessvärre redan testat med att stänga av datatrafik (och 4G för den delen). Men märkte ingen skillnad på samtalskvaliten. Testade att stänga av brusreducering då tyckte den jag talade med att det inte "klippte" lika mycket när jag talade.

8. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varför försöker man överhuvudtaget med en felaktig ny och dyr tel? Alla ligger väl inte inom 2v som jag gör. Hur många skulle acceptera en ny bil som bara fungerar ibland?

9. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Försöker endast för att jag inte får lämna tillbaka telefonen :) jag kan inte bli av med den, för förpackningen är bruten). Bara därför jag försöker.
    Ska höra med Tele2 om det finns en chans att byta till ett annat märke som sagt / ev. testa en 3:e telefon (suck).

10. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har du kollat vad som står om återköp? Det är nog den enda leverantören som kommer med den motiveringen. För Netonnet gäller att allt finns med, "givetvis får du öppna förpackningen" skriver man också. Hota med kommunens konsumentrådgivning. Använd klippet från mitt mail, så ser din butik att problemet finns. Tror att din butik försöker blåsa dig. Återigen, läs det juridiska.

11. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Läst om ångerrätten hos Tele2. Tillräckligt för att man skall bojkotta dem som kund. Självklart, som Netonnet skriver, måste man få bryta förpackningen och prova. Prov kallas 1 gång. Hur kollar man det?

12. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    DOA den och ta en annan, funkar den lika illa, DOA igen.

13. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan inte uppge källa, men pratade med en kille som jobbar med teleteknik på det tekniska planet.
    Enl. honom behövde alltid nya SonyEricsson 1 eller 2 uppdateringar innan tel funkade som de skulle. Han tror på ett mjukvarufel. Frågade inte varför vissa funkar och andra inte. Det är vi nog inte tekniker för att reda ut.
    Han tyckte att jag lugnt kunde behålla telefonen i avvaktan på en fungerande uppdatering. Som jag skrivit har mina åtgärder fungerat rätt bra,även om det inte är 100%.
    Om det är som han beskriver, kan man DOA i all oändlighet. Det som fattas är en uppdatering som inte finns ännu.

14. R0CKCAT

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag ska DOA i eftermiddag (förutsatt att butiken har den svarta inne). Kommer väl DOA tills jag antingen får en OK telefon eller tills dom tröttnar på mig och ger med sig...

@Svempa, vad är det för åtgärder du pratar om som du gjort, även om det inte blivit 100 procentigt?

15. Cyanopsis

Cyanopsis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1543843#post1543843

16. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Var kan man se info om när tel är tillverkad?

17. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Öppna luckan för minneskortet och dra ut flärpen.

Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk Pro

svempa gillar detta.
  18. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    I get ffxhf
    443,
    Do

Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk Pro

19. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som provat tel efter dagens uppdatering? Nu blev min lur helt omöjlig. Sämre ljud än någonsin, öppnade 3 program när jag svarade på uppringning.

Testade även secondary mic, går inte att höra vad jag säger. Nä, både Sony och luren verkar vara öken.

Last edited: 22 maj 2014
  20. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Löst problemet, packat i lådan, återköp. Inga fler Sony.