Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

  1. Knibbeman

    Knibbeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 4 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4 XL
    ROM:
    Linage

    Båda i butik , ger det 1 vecka till sen får dom ta tillbaka skiten. Vill dock inte ha något annat . Synd man sålde både p4xl backupsen
     
  2. namkrad

    namkrad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    206
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Workaround med flygplansläge av/på har hjälpt mig, så tack @Henirk_Ewaldsen@Henirk_Ewaldsen och även @Leo83@Leo83 med en förhoppningsvis ostörd fortsättning :teeth:
     
    Henirk_Ewaldsen och Leo83 gillar detta.
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    November-uppdateringen väntas komma på måndag men med tanke på hur det sett ut vid tidigare lanseringar med buggfixar kan det mycket väl dröja ännu längre innan detta åtgärdas.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då är det helt upp till butiken om de vill göra det eller inte tyvärr
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Fast funkar den inte får man ju utnyttja garantin och ge dem tre försök innan de ger pengarna tillbaka :)
     
    Mr. Ofi gillar detta.
  6. Ozzy75

    Ozzy75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag fick lämna tillbaka min pixel 7 pro på elgiganten Karlstad, trots att jag hade använt den i ca 3 veckor och köpt den på nätet.
    De förstod mitt dilemma med telefonen när den mest basala funktionen inte funkade
    Fick även återköp på skal och skärmskydd!
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    @Henirk_Ewaldsen@Henirk_Ewaldsen såg ditt namn i en Android Authority artikel, där man bland annat tar upp detta problemet och nämner lösning med Automate och den Flow som du publicerat... Coolt!

    Edit: Kollade på ditt Flow, såg att du väntade 5 sekunder efter att aktiverat flygplansläge innan det inaktiveras. En bättre lösning än att använda en godtycklig tid (eftersom det kan ta olika lång tid beroende på vad som körs i övrigt) hade kanske varit att kolla status antingen genom Airplane mode enabled-blocket eller ännu bättre Mobile data enabled-blocket.
     
    Last edited: 6 nov 2022
    frassedylan och Gorgeous gillar detta.
  8. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    nuco, Hatsune Miku, galaxy81 och 7 andra gillar detta.
  9. Henirk_Ewaldsen

    Henirk_Ewaldsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    37
    Tack :)
    Jag är inte säker på vad du menar riktigt, men mitt fokus var ju att rädda samtalen - övrig datatrafik får nedprioriteras. Skulle jag vänta med att köra flygplanslägetricket vid ex. youtubetittning kan det ju bli så att telefondelen hinner gå ner medan jag kikar och jag riskerar att få call drop om jag svarar. Det är ju bara typ 6 s nertid i timmen, jag bedömer att det är acceptabelt för min del åtminstone.
    Möjligen kan de fem sekundrarna minskas en aning, troligen hinner den switcha fortare än så...men better safe than sorry.
     
    frassedylan gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Jag pratar inte om att du ska vänta på att gå in i flygplansläge. Jag menar att efter att man gått in i flygplansläge så görs det en timeout.

    Det jag menar är att eftersom du väntar en godtycklig tid så finns risken att den tiden inte räcker till. Om man istället väntar/kollar på om nätet kopplats ner så säkerställer man att nertiden alltid är tillräckligt stor. Med andra ord behöver man inte hålla på och kolla hur många sekunder som behövs, koden blir istället dynamisk - behövs det mer tid så väntar den längre, kan det göra det på kortare tid så gör den det istället.

    Detta blocket menar jag borde bytas ut
    Screenshot_20221104-175111.jpg
     
    MultiMan och Henirk_Ewaldsen gillar detta.
  11. Henirk_Ewaldsen

    Henirk_Ewaldsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    37
    Ah. Fattar. :)
     
    Leo83 gillar detta.
  12. Henirk_Ewaldsen

    Henirk_Ewaldsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    37
    Har funderat.
    Problemet är ju att vi inte riktigt vad i airplanetricket som gör att telefonen funkar efteråt. Jag tänker att om jag bevakar trafiken, konstaterar att den går ner, och sen kör igång igen kan det ju vara så att hela airplaneprocessen inte gått klart i bakgrunden. Den kanske inte har hunnit tömma den där buffern eller laddat om den där arrayen eller vad fan det nu kan vara. Det vore isåfall kanske att föredra att bevaka själva processen.
     
    Pezzen gillar detta.
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Jag tänker att det måste vara radion som går ner och sen startas upp igen. Men ja, utan att ha insyn och gräva i loggar för vad som orsakar felet så är det nog svårt att veta exakt orsak.

    Tänker att det är just det som Google försöker hitta.
     
  14. Henirk_Ewaldsen

    Henirk_Ewaldsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    37
    Håller med.
    Nej, jag lämnar den som den är. Det funkar skitbra. :)


    Som en parentes kan jag nämna batteritiden. Den är mycket bättre nu än innan. När den har problem kanske den går upp på full effekt för att prata med stationer? Ingen aning. Bättre är den iaf.
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Jao, du gör som du vill :) Ville bara tipsa om hur det kunde göras mer dynamisk så det funkar för flera.

    Men nu har vi nog kapat tråden tillräckligt länge :P
     
    Henirk_Ewaldsen gillar detta.
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Man ska undvika fasta timers på saker som airplane mode eftersom det ibland kan ta längre än 5 sek att slå på det (om det finns många aktiva anslutningar). När man slår på airplane mode skickas en signal till alla processer med aktiva sockets så att de kan stänga ner dessa på ett säkert sätt. De som inte stängt ner efter en viss tid blir av med anslutningen ändå.

    @Leo83@Leo83 är inne på rätt spår men är osäker om man kan gå enbart på "Mobile data enabled"-state då denna kan markeras som false innan airplane mode garanterat är aktivt.

    Borde finnas en state på airplane mode?

    Om man inte läser states korrekt är risken att man försöker deaktivera airplane mode innan det är aktivt och då kommer det kommandot inte accepteras = telefonen fastnar i airplane mode.

    Ovanstående diskussion är förstås väldigt teoretisk och i praktiken kan ett fulhack funka alldeles utmärkt (iaf vid ett specifikt användningsmönster).

    Nu får vi hoppas att uppdateringen nästa vecka löser detta. Jag har kommit fram till att mina "problem" (har ju inte nåt viktigt SIM i Pixeln så det får inga konsekvenser, men testar regelbundet om buggen fortfarande drabbar luren) är väldigt beoroende av vilket nät som används. Det händer mycket oftare när jag rör mig mellan områden med 4G och 5G. Är jag bara i ett 5G/4G-område utan skiften så verkar inte buggen triggas.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Jo, det finns en airplane mode. Tipsade om den också men strök det av anledning som du skrev, att man inte vet hur state:n läses. Och föredrog Mobile data state med logiken att radio off = data off.
     
    Last edited: 4 nov 2022
  18. Henirk_Ewaldsen

    Henirk_Ewaldsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2022
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    37
    Labbade lite med airplane mode men fick inte flowet att gå vidare , verkar som den har problem att uppfatta rätt state. Lade på en väntkrets ifall den möjligen ville ha det, men det hjälpte inte. Aja, som sagt, det funkar bra utan..(tills det lysande undantaget dyker upp :) )

    Tack för tipsen iaf. Labba gärna ni också, jag vill bara att jag och andra ska ha en dräglig lösning till Google får tummen ur.
     
    phonogen gillar detta.
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Skapade denna, ta bort <.txt> innan import till Automate.

    Kunde dock inte testa denna, säger att jag måste ha en rootad enhet för att köra.

    Toggle Airplane.png
     

    Bifogade filer:

  20. makikaltio

    makikaltio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det här med samtalsproblem. Är det vissa individer/måndagsexemplar som har det, eller är det genomgående? Har fått erbjudande att köpa en begagnad för 8 000. Överväger om det är bättre att köpa ny