Sandisk 16 GB klass 6, eller 32 gb klass 2?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av renkan, 6 jul 2011.

  1. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har ett litet dilemma angående vilket minneskort jag ska köpa. De har ungefär samma pris där jag kollat och jag undrar vilket som är att föredra?

    Det jag gör oftast är att jag lyssnar på spotify (synkar med offlinelistorna, vilket kan ta ett bra tag, har nu klass 2, 4gb), tar några bilder ibland, laddar ner appar, spelar in någon rolig film där katten goes crazy, osv.

    Vet att den ena är snabbare än den andra, men jag lästa någonstans att det inte märks så stor skillnad i den första htc desire.
     
  2. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    När jag har i mitt 16GB klass 2 så rycker det och låser en del när jag videofilmar, men med det andra 16GB klass 4 så flyter det på bra.
    Samtidigt så tycker i alla fall jag att det mesta blir smidigare och snabbare med klass4 kortet.Bilderna jag tagit uppdateras snabbare o.s.v.
    Äsch läser som en kratta, ser du skrev 16 / 32 på storleken, men jag tycker ju att 16GB räcker gott och naturligtvis är ju ett klass 6 kort att föredra.
     
    Last edited: 6 jul 2011
  3. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mjo, är ju lite inne på 16 jag också. Så när jag tar en bild med klass 6 så lagras bilden fortare än med klass 2? märker ju faktiskt att det tar typ5 sekunder när man tagit bilden för att bilden ska visas, elelr om det är när man tittar i galleriet ^^
     
  4. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    eller ska man ta klass 10 istället för klass 6? såg att det skiljer 30 kr ^^

    EDIT: Ok, nu hittade jag ett 32gb klass 4 för 499, är det kanske mer värt än att köpa ett 16 gb i klass 6 eller 10? :D
     
    Last edited: 6 jul 2011
  5. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag bara har testat klass2 och klass4, men för min egen del så har jag inte behövt att skaffa ett snabbare heller.
     
  6. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör på 32gb, vi får se om det bär eller brister :) f. ö. så är 32giggaren med klass 4 av märket sandisk, så det är ju iaf av kvalité :)
     
  7. Wolfie

    Wolfie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Klassen på SD korten står för den lägsta skriv hastigheten kortet har.

    Så ett klass 2 = 2mb/s och klass 6 = 6mb/s.

    Ska du ha köra en data till ext rom, det vill säga en rom som inte bara dalvik (a2sd) utan även dalvik cache (program och program cache) installeras på SD kortets ext partition. Är minimum klass 6 rekommenderat. Annars "kan" det påverka romens snabbhet.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Last edited: 6 jul 2011
  8. Pragmatiker

    Pragmatiker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. jed_the_humanoid

    jed_the_humanoid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Perfekt trådstart just idag när jag tänkte beställa nytt! Någon som har tips på var man hittar snabba kort för bäst pris? Har nämligen kollat runt på nätet men klass anges inte alltid i butikerna?
    Låter som om det vore en bra idé med snabbare kort iaf!
     
  10. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kör på minst klass 4-6 iaf..så små pengar det skiljer numera.
    A-data ligger billigt i pris om man nu är sådan, tycker mitt funkar bra.
    Sandisk är ganska överprissatta, men de har ju lyckats slå sig in på marknaden på nåt vis. De är ju egentligen samma kina-skit som de billigare liksom...så stirra inte blint på sandisk
     
  11. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  12. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det verkligen sådana stora skillnader mellan 4 och 6?

    EDIT: min desire är rootad, och nu kör jag med en klass 2 och märker inga direkt stora "segheter" i telefonen. Men det skulle ju vara skönt om det gick ÄNNU fortare :)
     
    Last edited: 6 jul 2011
  13. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilka märken rekommenderar du då? jag har bl a ett av märket "zap glider", men det är sk*t, enligt mig. Vill inte köpa något som går sönder efte någon månad, utan ett riktigt bra, med bra kvalité, som t ex sandisk.
     
  14. Wolfie

    Wolfie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  15. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Ja jag har själv kört med A-Data som RAM minne förr och de fungerade också 100%.
    Ja för det priset som det minnet kostar får man kanske införskaffa ett o testa.Jag märker ju skillnad direkt mellan mitt klass2 till det andra klass4 minne, så ger det en sådan hastighetsökning då är det perfekt.
    Jo jag har testat minnen i datorn också med stora filer fram o tillbaka men man blev ofta ganska så fundersam o besviken.
     
  16. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    600kr för klass 10, 32GB ;)
    Snålar man så kommer man nog bara att ångra sig, antingen vill man ha ett större eller ett snabbare eller både och. Och om man då köper ett nytt större snabbare några månader senare så har det blivit dyrare än om man köpte det bättre kortet från början.
    jag gjorde det misstaget, sen så har Sandisk brännt mitt förtroende för dom, dom släpper snabba minneskort som presterar bra i tester, sen byter dom ut minneskortet till ett sämre men behåller det gamla namnet (ultra)
    Galleriet laddade långsamt med mitt Sandisk ultra, sen bytte jag till Lexar 32GB class10 och nu laddar bilderna riktigt snabbt i galleriet.
     
  17. renkan

    renkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Och det köpte du? :O

    EDIT: Vart alltså :)
     
  18. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  19. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    jag köpte på Webhallen, dock för 749kr, men det var i februari då det inte fanns många 32GB class 10 och dom andra som fanns kostade över 1000kr (till farsan) jag beställde minneskortet någon dag efter att det kom, sen fick jag mail om att produkten utgått och att dom inte kunde leverera produkten, detta en vecka efter att produkten tillkommit i deras sortiment, så gick det någon dag sen damp minneskortet ner i brevlådan i alla fall :S
    och helt plötsligt så gick minneskortet att beställa igen, så jag passade på att beställa ett till mig också, dom hade säkert ett 50-tal eller något, men dom gick åt på bara några dagar och sedan så står det återigen att produkten har utgått, ( WEBHALLEN.com - Lexar Micro Secure Digital Card 32GB (SDHC) (Class 10) )

    till och med under dom 600kr jag skrev, men tillgången är ju lite låg.
    men jag har siktat in mig på Mustang/Silverstones 32GB class 10 som i skrivande stund går att köpa (i lager) för 598kr (inklusive frakt) som ska ha likvärdig prestanda med Lexars kort
    Mustang Memory Silverstone microSDHC Class 10 32GB - microSDHC-kort - Hitta lgsta pris, omdmen och information
    2-4 dagars leverans från Sweburn :)

    (om jag inte skrev det tidigare så skickade jag med mitt Lexar kort med min Desire när jag sålde den till min bror, så jag behöver ett nytt nu :) )
     
  20. Wolfie

    Wolfie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har ett Mustang Memory Silverstone microSDHC Class 10 32GB, det är en riktig besvikelse max skriv hastigheten kommer sällan up i 10mb/s, vilket ska vara minimum på ett klass 10 kort. Mitt gamla A-Data microSDHC Klass 6 16GB var snabbare. Så tumme ner för mustang.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Poontus gillar detta.