Det fungerar så att de appar som har stöd för android wear automatiskt installerar sig på klockan om du har dem i telefonen. Sedan så pushar också telefonen alla notifikationer till klockan så du kan läsa dem, vissa går att svara på från klockan men inte alla. Varken google drive eller dropbox installerar någon extension på klockan och i telefonappen kan man inte heller pusha ett dokument till klockan. Vilket är inte är så konstigt eftersom det inte finns någon extension och dokumenten i sig inte är någon notis.
Det finns inget tangentbord i android wear utan vill du svara på ett meddelande, skicka ett nytt sms eller göra en sökning osv osv måste du använda rösten. Jag har gjort det ett par gånger men bara när jag är hemma. Jag vet inte om whatsapp låter dig göra det då jag inte använder den men jag gissar på att det funkar. Hangouts funkar utmärkt, när jag är lat och ska svara på
@chraist meddelanden i swedroidchatten så brukar jag teckna emojis med fingret på skärmen så räknar den ut vilken jag menade och skickar den.
Spotify har en wear extension som låter dig byta låt vilket jag gillar skarpt. Telefonens kamera har en trevlig funktion som visar en knapp på klockans display, trycker du på den räknar den ned 3...2...1... och sen tar telefonen en bild och skickar en förhandsgranskning till klockan. Du kan alltså ta grymma selfies
Du har diverse träningsappar att leka med, ser vädret, kan starta navigation i telefonen som sedan visas i klockan. Den vibrerar om du kommer till ett ställe där du ska svänga tex och så ser man på klockan vart man skall ta vägen så telefonen kan ligga i fickan om du är ute och går.
Du kan spendera timmar på att designa egna urtavlor om du laddar ned en app för det till telefonen.
Självklart kan man svara eller neka samtal men eftersom klockan i sig inte har någon högtalare, bara mikrofon, så måste du ändå tala i mobilen. Jag tycker att det är skönt att svara på klockan eftersom jag har en skal med lucka på min telefon som jag inte behöver öppna för att svara om jag gör det på klockan.
Det finns en kategori i google play som heter android wear där du kan hitta mängder av appar som har stöd för wear om du vill kika runt lite.
Click to expand...