Nu svarar jag på mitt egna inlägg för att jag kom till en insikt.
Jag tror att en stor del av Apple hatet, och problematiken med fanboyismen hos Apple anhängare grundar sig i att Apple målar upp en myt om sig själva som ett företag i framkant.
Apple har släppt vissa produkter som varit i framkant. Ibland bara för att konkurrenter inte fått den uppmärksamhet dom förtjänat, ofta på grund av det varit relativt små företag.
Men det har också varit produkter som faktiskt legat i framkant.
Många konkurrenter av dom stora konkurrenterna verkade inte intresserade av att försöka framstå som att dom låg i framkant.
Titta på Dell, Compaq, HP, IBM. Dom tyckte att dom hade sin kundbas, och kunde fortsätta tillverka grå-beige datorburkar, för kunderna krävde inte mer.
Ser man på MP3 spelare, så gav inte heller Creative allt för att verka i framkant.
För att försöka framstå som att Apple ligger i framkant så har dom gång på gång kastat ut standarder i förtid.
Köp en bit av framtiden. Om det alltid har varit gynnsamt vad gäller försäljning och kundnöjdhet kan ifrågasättas.
Men det är en bra strategi.
Problemet är att nu när andra tillverkare har tagit upp kampen om att ligga i framkant, och apparater ska uppfylla så många funktioner för så många användare, så ligger inte Apples produkter generellt i framkant objektivt. Dom kanske ligger i framkant på ett eller två områden. Men är ibland rejält akterseglade på andra.
Redan när iPhone kom, så uppstod det en konflikt mellan bilden av Apple i framkant och i hur många avseenden iPhone låg i framkant.
Många recensenter verkade dock ha köpt myten, och slog bort dom delar som inte var i framkant som irrelevanta.
Varpå produkten hyllades mer än den förtjänade.
Media stod länge fast vid denna uppfattning av iPhones, och den blev hyllad som produkten att slå. Så länge den inte var slagen på alla punkter så kunde dom som köpt myten leva i Apple bubblan. Och många blev kvar där, även när andra kom ikapp och passerade Apple generellt.
Det gäller även en del teknikintresserade.
Men bilden som långe målats upp, som gett Apple mycket av sin framgång, genom media och fanboys, har också gjort att generella konsumenter fått uppfattningen av att det Apple släpper, är det mest relevanta.
Sanningen är att det inte finns något företag som ligger i absolut framkant.
Apple med alla sina pengar är det företag som har bäst möjligheter att kunna ligga i absolut framkant.
Men det gör dom dessvärre inte.
Men myten eldar dom på.
Jag tror det är där det skär sig för så många.
Om Apple slutade med den myten och erkände konkurrenterna, för att ta folk ur Apple-bubblan så skulle vi nog få bättre diskussioner kring Apples produkter.
Eller kanske ännu mer intressant, dom tog sina pengar och faktiskt såg till att ligga i framkant. Att visa vad som inte längre ligger runt hörnet. Även om det så är i nån typ av benchmark produkter med höga prislappar. Fast om dom har väldigt myckte högre prislappar än resten av Apples sortiment, så skulle ju å andra sidan myten kring "dom vanliga" Apple produkterna dock ändå dö.
iPhone 8, eller iPhone X som jag tycker den borde heta. Enligt rykten verkar dock vara en produkt som försöker ärligt sätta Apple i framkant av den vanliga konsumentsektorn.
Men det beror lite på hur många kompromisser Apple gjort och hur prissättningen ser ut. Och förstås hur den faktiskt presterar.
Om den är lyckad, så kan det vara en bra demonstration i att Apple kan.
Men då måste dom sedan fortsätta leverera.
Om dom gör en ansträngning, bara för att dom märkt att en hel del gamla fanboys kommit ut ur bubblan, och att dom bara försöker dra in dom och hålla myten uppe, så hoppas jag att den plågas av massa barnsjukdomar.
Apple gör inte skitprodukter, även om det är många som har en del stora svagheter.
Utan myten och den uppblåsthet Apple visar upp, så skulle nog fler utanför bubblan kunna ge Apple credit för det dom gör bra.
Click to expand...