Sandlådan 26.0/Zuccotto prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 21 aug 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

Det är samhället som är överdrivet och alla hjärntvättade människor som bara följer normer.

2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 350
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ser gött ut :)
    Vad smakar du på ? lökringar ?

3. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag är inte helt övertygad om att det enbart är miljö (tvärtom faktiskt), arv är minst lika betydelsefullt. Jag har långt hår, leker fortfarande med bilar (fullstora numera) och jag gillar rött och blått. Men jag gillar gult, lila och grönt också.. rosa mer tveksamt.

Jag testade flera gånger att leka med dockor när jag var liten, barbie och andra... det föll mig aldrig i smaken. Bilar, modellbyggen, krigsfigurer (matchbox) och lego var mer intressant. Men ingen kan anklaga mig för att inte försöka, jag ägnade hela dagar åt dockor i ett försök att förstå varför tjejer gillade detta (jag har en syster), men nej, det var inte min grej alls.

Så jag är fast övertygad om att det är en kombination av arv och miljö, inte bara miljö.

4. Droid55

Droid55 Guest

Dricker äckligt starkt kaffe bara för hålla mig vaken. Tror jag har någon typ av sömnkoma. Ska gå ut senare igen. Tog 1h promenad i morse, det får bli en till sådan promenad. Bara tråkigt att behöva gå ensam.

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 333
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra
    Sharing is caring!

6. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Lika bra att plocka fram popcornen och se vart diskussionen om färger, pojkar och flickor tar vägen [emoji4]

Varsågoda!

7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 350
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja samhället är sjukt och helt åt helvete på alla plan.. men ja..jag har inte riktigt någon bra lösning på detta..verkar dessutom bli värre och värre hela tiden..så man undrar ju vart detta ska sluta igentligen...Kanske kommer en ny hippe generation som ser igenom vansinnet och vägrar anpassa sig till dagens samhälle.. men vi får se.. tror de kommer komma under vår livstid där yngre generationen tycker det är patetiskt och meningslöst med instagram och allt detta då det blir för mkt liksom...men jag kan vara helt ute och cykla också.. allt går ju i vågor..trender..och samhällen..det kanske bara blir mer och mer instagram och livets digitala sida tar över mer och mer.. också... men som sagt allt tenderar ju att gå i vågor.. de som växer upp idag ser sina föräldrar sitta med mobilerna mer än barnen osv.. det kanske har någon påverkan i deras undermedvetna på något sätt..att dom inte vill bli likadana..

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Samma väg som alltid.. ingenstans.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 350
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag dygnar här..väntar på maten..blir powerking till maten

10. Droid55

Droid55 Guest

Arv i form av familjearv då. Inte gener. Du har fel fokus. Det handlar inte om bilar och dockor eller vilken färg, det handlar om mönster. Att dela in intressen och färger baserat på kön. För hur ofta tror du pojkar får dockor eller rosa kläder och att flickor får bilar och blåa kläder? Det hör inte till normen/vanligheterna.

Förstår inte vad du menar med att du försökte leka med dockor (som barn?), men jag är ganska säker på att du medvetet eller omedvetet såg det som tjejigt. Det stod klart för mig när jag arbetade på förskola att redan mycket små barn har full koll på vad som är för tjejer respektive killar. Det är ingen "kunskap" de föddes med, det är något de har blivit inlärda.

Samma med hur flickor och pojkar beter sig. Killar tillåts vara stökiga, det uppmuntras. Det görs heller ingen stor grej av när de slår sig. Tjejer däremot ska uppmuntras att sitta stilla och fint, vara omtänksamma och tröstas så fort de slår sig.

11. Droid55

Droid55 Guest

Now you lost me. :P

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du förstår inte vad jag säger. Jag var 100% medveten om att dockor ansågs vara "tjejigt" och jag ville inte acceptera detta, vadå tjejigt? Jag får f*n leka med dockor om jag vill! (japp, jag var väldigt motstridig redan som barn) Och det gjorde jag också, men det var inte något intressant och ingen kan säga att jag inte tog mig tiden för detta.

Nej, jag köper inte din verklighetsbeskrivning. Det är både arv och miljö, det är jag 100% säker på.

Jag kan även tala om att jag hade en liten docka med afrikanskt utseende som jag alltid hade med mig. Väldigt ovanligt på 70-talet kan jag lova, oavsett pojke eller flicka. På 70-talet fanns det typ ingen med afrikanskt utseende i Sverige, ett par hundra i hela landet på sin höjd.

Last edited: 20 nov 2017
  13. Droid55

Droid55 Guest

Jag köper inte din verklighetsbeskrivning heller. Att det finns någon gen som avgör vilka intressen eller färger vi föredrar.

För övrigt är dockor en mycket mer social lek än säg lego. Lego kan du leka med helt ensam, dockor bygger mycket på lek med andra. Jag lekte inte heller med dockor men däremot med legofigurer så det blev ett typ av samspel med andra fast i form av lego. Efter det kom plastdjur.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, jag tror inte på färgteorin heller, faktum är ju att jag motbevisade den i mitt tidigare inlägg. Jag lekte mycket lego med barndomsvänner, men även en del ensam. Jag vet inte om jag tycker det är någon skillnad. Jag tror absolut att det finns en skillnad till vad vi dras till för intressen som är baserat på kön, annars hade vi sett mycket mer likriktning som vuxna inte minst.

Jag tror att vi har genetiska egenskaper/intressen/viljor som förstärks av miljön. I min värld är det väldigt tydligt att män och kvinnor är olika och att detta är något positivt.

Last edited: 20 nov 2017
  15. Droid55

Droid55 Guest

Du ändrar inte helt plötsligt riktning bara för att du blir vuxen. Våra val som vuxna är ett resultat av vår uppväxt.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så enkelt är det ju inte, i vissa fall kanske det är så. Men å andra sidan så har många gått en helt annan väg än vad de verkade gå som barn. Jag ansågs vara ett svart får med ingen framtid alls och nu sitter jag här med villa, fast jobb, god ekonomi och fru! Vem kunde gissa?! Ja, det är väl bara jag som inte är förvånad, jag har aldrig tvivlat på mig själv.

17. Droid55

Droid55 Guest

Jag tänker helt annorlunda från när jag gick i gymnasiet. Knappt samma person längre. Fast det beror på saker jag har insett senare som har förändrat mig. På gott och ont. Hoppas jag bara blir visare med åren.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Varje ålder har sin charm och det låter fullständigt larvigt och floskel, men det är verkligen så. Alla åldrar har positiva sidor som du/vi aldrig kommer att uppleva igen på samma sätt och samma sak med de negativa.

Vi kan samtidigt veta att vi kommer att veta mer ju äldre vi blir och vi kommer att bli klokare med åren, men samtidigt så kommer det inte att innebära någon tröst alls.

För samtidigt som vi vet att vi är klokare så är vi också brutalt medvetna om hur lite vi vet och hur okloka vi faktiskt är, även om vi är bättre än tidigare. Och sen har vi ju det där med att kroppen blir allt sämre.. jaja, sånt är livet och jag vill inte vara utan.

19. Emir-SonyXperiaSupport

Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
  20. Ara