Sandlådan 26.0/Zuccotto prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 21 aug 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad menas med DEFA ?
    har inte hunnit nörda ner mig alls mkt.
    Sedan nörd som jag är vill jag kunna koppla in typ en egen köpt touchdisplay/surfplatta till bilens datorsystem där man kan läsa av all info osv hastighet och annat samt få kartor osv... typ som en TESLA skärm ni vet ? där jag kan göra allt. ska nörda ner mig i det. Bilen har en liten touchdisplay som man kan fälla ut eller ha i nedstängt

Det syns på denna bilden faktum är jag märkte inte detta förrens dagen efter jag provade bilen, men skärmarna brukar vara dåliga i bilar överlag så jag tyckte då att det var en fördel att den inte hade någon skärm för de skärmarna som sitter brukar se ut vara från 2005.

Så kommer nog ha den i nedfällt läge och sätta dit en egen. har inte bestämt mig exakt vart jag skulle sätta den. skulle ju hade den högst upp eller täcka över bilstereon som jag inte kommer använda utan kör musiken via plattan.

03914642-photo-essai-peugeot-308-gti-1-6-thp-200-ch.jpg

2. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Borde iallafall vara lagkrav på automatväxlad bil 2017, det bidrar till bättre säkerhet i trafiken och ger föraren bättre fokus på trafiken samt bättre bränslekonomi och förmodligen håller bilen också då den växlar mer skonsamt (inbillar jag mig?)

3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    DEFA är ett varumärke/tillverkare av just motor/kupévärmare, dom saluför olika kit för att fjärrstyra värmarna. Antingen via bluetooth eller via mobilnätet. Finns andra tillverkar som gör det också, men DEFA är bland det vanligaste som sitter monterat i svensksålda bilar.

Vill du få ut data till en surfplatta så skaffa en OBDII-adapter och lämplig app, typ Torque PRO. Då kan du läsa av allt mellan himmel och jord. Riktigt lika fancy som tesla blir det nog inte, men informationsrikt åtminstone.

Min nästa bil ska ha bränslevärmare, så man blir helt oberoende av eluttag. Så jäkla gött att komma ut till en varm och isfri bil efter en natt på jobbet. Synd att det nästan bara är dieselbilar som har sån värmare.

4. Ronii10

Ronii10 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag föredrar manuell växellåda det är mer känsla tycker jag

5. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    DEFA är bra skit som fan! Väl värt pengarna!

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER

Helvete vad ni skriver, tänk på oss som jobbar

220volt gillar detta.
  7. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har ingen koll på hurvida min bil har DEFA. Men det lär jag ta reda på. Annars går det ju fixa någon strömbrytare man kan kontrollera på distans och fixa det den vägen.

Ska kolla in det. Vill kunna utläsa hastighet i real tid hoppas det går.
    Behöver fixa lite inspiration och kolla hur andra har löst detta..

Bränslevärmare låter inte dumt... antar att det inte drar mkt heller nuförtiden..men jag tror det inte är lika bra för motorn då startar du ju den kall ?

jag har ju både motorvärmare och kupevärmare.

8. Droid55

Droid55 Guest

Usch, vilka dåliga erfarenheter du har av restaurangbranschen. Jag har visserligen aldrig jobbat på en vanlig restaurang men i förskolekök och hotellkök.

Förskolekök var det absolut bästa, ingen stress, man skötte sig själv och det fanns gott om tid. Jag påbörjade en utbildning inom restaurang för att få jobba inom skolkök men pga. dålig utbildning drog jag mig ur.

Hotellköket var mycket lärorikt men oerhört stressigt. Det var som dag och natt att gå från förskolekök till hotellkök. Jag hade på riktigt ont i magen för jag nästan kastades in (de trodde väl att jag kunde det mesta för jag blev rekommenderad av en meriterad kock) men jag hade smått panik. Allt gick visserligen bra men jag var konstant på tårna.

Dock var de jättesnälla på hotellet. Båda mina chefer, alla i receptionen och i princip alla mina köksmedarbetare (även städpersonalen, men vi umgicks inte lika ofta) var supertrevliga. Kan inte säga något illa om dem. Önskar att alla som jobbade i en sådan stressig miljö hade lika vänliga chefer och arbetskamrater. Hur ofta kommer chefen in och hjälper till på arbetsgolvet? Det hände faktiskt.

Nästan alla som jobbade på hotellet var kvinnor. Endast vaktmästaren som dök upp ibland var en man och sen fanns det kanske två yngre killar bland städpersonalen. Så båda mina chefer var kvinnor. Härliga kvinnor.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är van med att köra automat på jobbet det är rätt gött då kan man hålla lite med mobilen istället hehe
    Nej men framförallt kan man köra mer effektivt, jag kör start och stopp hela tiden på jobbet så skulle varit en mardröm att ha manuell. För privat bruk är det inte lika viktigt helt klart. Men ska man köpa en begnad bil idag finns det typ nästan inga automatväxlade bilar, det när något som blivt mer och mer vanligt och populärt på senare år, tror det har att göra med att folk vill hålla på med mobilerna istället för att växla misstänker det, för förut har det ju mer varit för att folk tycker det är "roligt" att växla.

10. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 724
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    "Folk väljer automat för att dom vill hålla på mobilen istället" haha det var de dummaste jag hört på länge

11. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Finns andra lösningar typ ontech 3G strömbrytare, på så sätt fjärrstyr man eluttaget som du är inne på.
    Hastighet går att utläsa med Torque, ladda ner appen och kolla runt lite, finns en gratisversion :)

Bränslevärmare att eftermontera är scheissedyrt, speciellt om det ska vara för en bensinbil också. Har ingen förbrukning i huvudet, men den är minimal. Värmer inte bara kupé utan även motorn (kylvattnet om jag inte är ute och cyklar) så du får samma om inte bättre effekt än med en eldriven motor/kupévärmare.

12. Droid55

Droid55 Guest

[emoji106]

13. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Automatlåda är guld vid köer annars spelar det mindre roll. Och detta är valet hos mig och sambons varför vi båda gått över helt till automat, slippa koppla ur vid köer.... [emoji23]

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ska givetvis inte dra alla resturanger över en kam. Men jag har också sett många program på tv tex kniven mot strupen och andra program och ja det kör lätt ihop sig och blir kaos på en resturang , Är kanske roligare att vara kock jag vet inte.

Vi kunde få 100 beställningar på lucnhen som är en timme ja.. herregud vilket kaos det blev helvetet bröt loss varje gång :)

15. Droid55

Droid55 Guest

Haha, nej. Man ska inte pilla på mobilen överhuvudtaget. Däremot går det inte att förneka att det förbättra trafiksäkerheten. Mer fokus på trafiken. Dessutom känns det onekligen omodernt med växellåda.

16. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    tror du inte det ? du har inte märkt att alla håller på med mobilen när dom kör nuförtiden ?

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hahaha [emoji23]

18. Droid55

Droid55 Guest

Nu var jag aldrig anställd som kock. Vi lagade inte maten från grunden. Jag jobbade visserligen i ett förskolekök med en riktig kock som gjorde maten från grunden. Hans mat var himmelsk och vi hade så mycket att prata om. Teknikintresserad var han också. Han hade alltid kaffe redo när man kom på morgonen.

Jag tror din bild av restauranger kan stämma. Inte att folk är otrevliga men att det är stressigt. Kocken jag jobbade med föredrog också skolkök pga. mindre stress. Tror problemet med restauranger kan vara underbemanning. Man vill anställa så lite folk som möjligt.

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 233
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag känner ingen med automatlåda som inte fått serva den extra eller bytt den långt i förväg jämfört med motsvarande manuell låda. Men de kanske bara haft otur. :P

20. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja därmed sagt att det också finns positiv och negativ stress. Negativ stress är nog när man tappar kontrollen och inte riktigt har kontroll över situationen, men ja.. är nog stor risk för hjärtattack i den branschen. Sedan är säkert inte luftkvaliten med allt mat os osv så nyttig att stå i 12 timmar om dagen heller kanske.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.