Sandlådan 27.0/Ålandspannkaka prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 4 dec 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Pixel 2 och invänta och se vad samsung erbjuder med s9/s9+

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Lol jag älskar när folk kan svara för andra. Vilka forumeremiter vi är [emoji28]

3. Droid55

Droid55 Guest

Inte många kandidater. Pixel 2 står ensam. Jag har kikat på Note 8 men förutom storleken så föredrar jag kameran i Pixel 2 över alla andra kameror jag har sett (inkl. iPhone X). Bilder och videos ser SÅ bra ut. Ljudet är inte lika tydligt som i Samsung men efter en fix ändå högre än i iPhone X.

Funderar på se vad S9/S9+ bjuder på men tvivlar starkt på att de kan klå kameran i Pixel 2 men de får gärna göra det förstås.

4. Droid55

Droid55 Guest

;)

5. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tror ärligt talat att du skulle tycka att Note 8 är alldeles för stor och otymplig, om jag känner dig lite.

6. Droid55

Droid55 Guest

Det tror jag också. Nu verkar det som att S9+ kommer få bättre kamerauppsättning än S9 så det lär ju bli en stor telefon det också. Om jag förstått rätt har S8+ större batteri än Note 8, så om S9+ har ett stort batteri också, så finns det lite mer som talar för den. Dock måste kameran verkligen vara bättre än Pixel 2, för att jag ska acceptera en större telefon. Det räcker inte med att vara lika bra och absolut inte sämre. Jag vill gärna ha stock Android och en mindre telefon, men jag älskar kameror och inspelningsljudet är klart bäst på Samsung.

7. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    I hear ya. Jag skulle nog inte räkna med någon faktiskt förbättring på själva bildkvalitén när det gäller S9 utan snarare fler funktioner och finesser.

8. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte vad jag tror. Tidigare år har ju Samsung faktiskt varit i framkant. I varje fall i sämre ljus. Jag valde ju S7 edge och var vid tillfället mycket nöjd med kameran, men sedan Pixel 1 kom ser konkurrenterna allt mer bleka ut.

9. Droid55

Droid55 Guest

Wow, hade ingen aning om att jag kunde beställa från Rhinoshield. Tyckte deras hemsida kändes lite EU-vänlig så mailade och frågade varifrån de skickar till Sverige. Fick svaret att de skickar från Frankrike till Sverige så jag slipper extra avgifter. Kul!

R3b0rn gillar detta.
  10. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 749
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Variabel apperture lär nog göra enorm skillnad.

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det gör ingen skillnad på bildkvaliteten i sig. Den kommer ju inte ha förbättrade bländarvärden utan bara att man kan växla mellan dem i så fall. Teoretiskt ger det sämre bildkvalitet om man ändrar till att få större skärpedjup då mindre ljus släpps in. Som det är nu släpper de alltid in maximalt med ljus.

12. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 749
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Beror ju på vad det är för ljus som objektet har när bilder skall tas. Att ha en som i hårdvaruväg kan ge dig bättre bild än via software måste ju klassas som bättre.

13. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 392
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    "Dagens fummel" utdelas härmed till Bygghemma.
    Sambon beställde Elfa-konsoler i deras lokala butik/showroom med leverans dit, för att slippa sitta hemma och vänta på den där uteblivna leveransen som man ju är van vid. I dag hör Bygghemmas kundservice av sig och meddelar att de inte kunnat leverera varorna, då vi inte var hemma vid leveranstillfället. Jag vet inte riktigt hur de arbetar, men vi bor ju inte i deras butik, och det borde ju finnas någon på plats där som tar emot varor under dagen. :P

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det enda man får möjlighet till är större skärpedjup i given situation vilket kräver mycket längre slutartid. Man får mer frihet men förändrar inte bildkvalitet i sig egentligen. Det kommer inte ge bättre bokeh eller sånt.

15. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 749
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Understanding Aperture for Beginners - Photography Basics

Klart det förbättrar bildkvalitet om du kan få välja en helt öppen eller stängd. .er vad som uppfattas i mörka eller ljusa förhållanden.

Och att Samsung kör med sin "Camera Reimagened" slogan lär nog betyda något.

16. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Alltså, jag försöker inte var någon besser wisser eller dylikt men jag har arbetat "professionellt" med fotografering i många år med min fullformatskamera jag vet mycket väl vad bländare är. Du kan bestämma skärpedjupet och det i sin tur påverkar hur mycket ljus som släpps in till sensorn.

Idag kör Samsung konstant på f1.7 eller vad de nu har. Den släpper alltid in maximalt med ljus. Därmed så lite brus som möjligt i lowlight men också kortare skärpedjup. Ökar du till f2.7 det vill säga ett helt steg behöver man exakt dubbelt så lång slutartid för att fånga in lika mycket ljus men mer i bilden hamnar i fokus.

Det man får möjligheten till med andra är är större skärpedjup i en situation. Vilket alltid kommer kräva längre slutartid. Detta är inget som ger en bättre bildkvalité per se på något sätt och vis det ändrar bara skärpedjupet. Sen får de köra med vilka corniga slogans som de vill det är inget jag köper. It's physics.

17. R3b0rn

Mottagna gillanden:
    6 749
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Tycker det är konstigt hur du utrycker att det inte är så viktigt när det naturligtvis är en stor grej att ha en variabel bländare i en MOBIL. Vi snackar inte ännu en Canon eos kamera med all bulk som hänger med utan en mobil.

Hade det varit så onödigt hade våra ögon inte behövt justera iris då. Eller?

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 307
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    När sa jag att det inte är viktigt? Det är en jättebra funktion som jag har saknat i alla år på telefoner. Jag säger bara att det inte kommer att förbättra bildkvalitén. Det ger mer kontroll över slutresultatet.

19. Droid55

Droid55 Guest

@R3b0rn@R3b0rn @dannejanne@dannejanne Jag kan dock säga att automatiken är viktigast för mig. Alltså jag lägger störst vikt vid "point and shoot" än en massa inställningar som kan förbättra resultatet. Jag var nära på att acceptera iPhone X (trots att jag helt klart föredrar kameran i Pixel 2), för att jag kunde använda (betal)appar för rätta till det jag ogillar. Sen kom jag fram till att det inte är hur jag använder en telefon. Den ska bara ge mig vad jag vill ha direkt utifrån sina förutsättningar. Så även om det är bra att kunna ställa in bländare eller något annat så kommer jag inte dra stor nytta av det. Jag har sällan tid. Visst, jag kan också ta arrangerade bilder men det är mer ovanligt än vanligt och då ofta ointressanta i jämförelse.

Dessutom inser jag att jag inte kan rätta till vad som helst i efterbehandlingen.

20. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon: