Sandlådan 29.0/Ölkorv prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Finskpinne, 10 jun 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Labrador, pappas favorit. Det ville inte jag ha dock. Ja, det var jag som bestämde mer eller mindre. Pappa sa bara "en stor hund" så att jag kunde gå ut med hunden ensam.

    Edit: Kommer fortfarande ihåg pappas ansiktsuttryck, när vi besökte Balto hos uppfödaren. Hans mamma var en liten tik. Nu var finsk lapphund troligen inte så stor hund som pappa hade önskat, men nu tycker vi båda att han var stor nog.
     
    Last edited by a moderator: 14 jun 2018
  2. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla

    Haha hur kom det sig att du ville ha en finsk lapphund då? Jag har min egna topp 3 lista på hundar och det är svårt att att välja men antar att man fastnar för en extra mycket än dom andra.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Yorkies <3
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Mitt ärliga svar är att de var så jävla söta. Balto var nog den sötaste hunden jag har sett i hela mitt liv (känner mig inte partisk alls). Folk kunde stanna och hoppa ur bilen för att klappa honom. [emoji28]

    Jag visste inte mycket om finsk lapphund när vi skaffade honom. Från början ville jag ha en husky men det förstod jag var olämpligt. Det är en hårt arbetande hund. Jag var också inne på schäfer, men jag var rädd för att få en sjuk individ.

    Finsk lapphund hittade jag på SKK:s hemsida. Det stod inte mycket om dess mentalitet, mer än att det var en lämplig familjehund och förstagångshund. Jag kan hålla med om båda delarna, men det framgår ingenstans att det är en hund som har extremt lätt till skall. Det var mer eller mindre omöjligt att få tyst på honom. Det blev lättare med åren men han var aldrig tyst. Då är finsk lapphund i grunden en renhund.

    Idag när jag vet hur finska lapphundar fungerar så skulle jag inte tveka att köpa en till. Jag vet inte om jag någonsin kommer att skaffa en finsk lapphund igen dock. Mycket för att jag är ute efter en annan typ av mentalitet (mer reserverad) och för att inte bli för påmind om Balto.

    Bortsett från skällandet älskade jag hans mentalitet dock. Han var en envis, stark, aktiv, pigg och levnadsglad hund. Han hade en så stor personlighet och man hade aldrig tråkigt med honom. Det är verkligen så tomt efter honom. Jag tror inte att jag skulle vilja ha en lugn hund efter honom. Jag har hellre en svårare hund än en lugn hund. Spetshundar är lite svårare eller annorlunda att träna - än exempelvis labrador, schäfer osv. Jag skulle inte rekommendera vilken nybörjare som helst att skaffa en spets faktiskt.
     
    Last edited by a moderator: 14 jun 2018
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Chihuahua [emoji173]️
    [​IMG]
     
  6. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Basenji är en mycket trevlig hundras jag nästan kunde tänkt mig att skaffa, även om jag är en kattmänniska.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Min nya granne har en Mastiff, den är rätt cool, men jag hade nog inte haft den i lägenhet. [emoji14]
     
  8. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla

    Trevlig läsning och vare sig man erkänner det eller inte så är nog "sötheten" det första impulsiva valet man gör. Ville så gärna ha en Husky jag med men ju mer jag läste om dom så började jag få mer ångest av att inte kunna erbjuda den mängden av aktivitetsnivån som dom behöver. Fast en Lab kräver nästan lika mycket så ops :P

    Låter som att ni har haft det tufft med honom men verkar varit värt det i slutändan, kanske tillämpas så med alla hundar. En vacker dag kommer jag skaffa mig labben, eller så blir det en golden... fast beagles är också rätt så söta. Usch det här var svårt :P

    ( fast drömmen är ändå att ha en vargliknande hund, min spirit animal :O )
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Rebecka@Rebecka x4 kör inte android one. Det är för den Indiska marknaden om jag inte minns helt fel. Dock en rätt omtyckt telefon den med ;-)

    De kör vanilla + deras moto-tillägg.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, sötheten spelar absolut en roll i val av hund. Nu är jag äldre och kan fatta mer kloka beslut. Jag ångrade aldrig att vi valde just Balto. Han har lärt mig mycket, både om hundar överlag men också vad jag själv gillar i hundar. Han hade sina bättre och sämre sidor. Men mest av allt var han en kärleksfull hund vilket ändå toppar min lista.

    Jag vill också ha en vargliknande hund. Det är anledningen till att jag gillar husky och faller för hundraser som finsk lapphund. Malamute gillar jag också, grönlandshund osv. Schäfer kan också vara vargliknande.

    Goldens gillar jag också, men jag tror ändå min framtida hund kommer bli något annat. Antingen schäfer eller också ser jag till att leva ett liv där en husky, malamute, gröndlandshund och/eller samojed får plats. Jag hade gärna låtit hundarna dra hundspann. Träna skydd skulle också vara kul att göra, men då får det ju bli en schäfer.

    Tråkigt att det bara är för den indiska marknaden.

    Nåväl. Mi A1 låter bra också. Jag såg en videojämförelse mellan dessa och jag föredrar navigationsknapparna och notifikationslampan hos Mi A1. Däremot verkar X4 ha bättre kamera men det bryr jag mig inte om. Jag ska köpa en riktig kamera så för en gångs skull kan kameran suga hur mycket den vill. Haha. Annars gillar jag Motos genvägar för öppna både kameran och lampan, genom att göra olika handrörelser. Jag använder det ofta på pappas Moto G5.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jo de är trevliga de små knyckarna. Synd bara de har blivit så pass dåliga på att uppdatera sina enheter. Moto var ju till och med snabbare än vissa nexusenheter en gång i tiden :-)
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det är synd. Jag tycker också om Moto. Så likt Vanilla men med några användbara finesser. Synd att de är dåliga på att uppdatera sina enheter, man tycker ju att det borde vara enkelt när det är så Vanilla. Man har större förståelse för att det tar mer tid för Samsung.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    [emoji23]
     
  15. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Har själv ingen direkt favorit hundras. Haft Golden, Labrador, pitbull, rottweiler, husky, border collie, boxer och mops.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Alla hundar är fina på sina sätt, men de har ju alla olika egenskaper som passar olika människor. Sen har vi hälsoaspekten men det är ett annat ämne.
     
  17. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla

    Längtar tills jag får uppleva att vara en nybliven hundägare, det är så mycket jag vill veta och som du säger så är alla hundar fina på sina sätt så det gör nog inte så mycket vilken man än väljer utav sina favoriter! Spännande iaf:)
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Så är det verkligen. Stort lycka till när det nu blir av. :)
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    How old are you?
     
  20. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    As old as he needs to be. Han har ju haft 179 olika jobb också trots att han påstår sig vara yngre än undertecknad. I’m on to you @Honda@Honda. [emoji57]
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.