Sandlådan 30.0/AC/DC prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av keyser, 29 nov 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag är rätt säker på att det är rätt många som inte har råd att ha barn, som ändå skaffar åtskilliga barn.
    Edit: det var för övrigt du som nämnde finare (inte finaste) kläder som följer modet i ditt inlägg. :D
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Vi har ju inte pratat ålder än. Givetvis säger jag inte att någon ska ha en mobiltelefon och Facebook-konto innan de lärt sig prata.

    Sen kan man inte uttala sig så kategoriskt som du gör. Varje barn är ju unikt och vissa har större behov av frihet än andra. Som förälder måste man vara lyhörd och alltid sträva efter att behålla barnets respekt för dig, vilket i vissa fall kanske innebär att man måste bryta mot vissa egna principer. Om du inte gör det så blir du ändå överlistad och barnet kommer konsumera det du försöker beskydda hen från, men utan dig som guide.

    Överbeskyddande och förbud tror jag är väldigt farligt för ett barns utveckling och välbefinnande. Om det är något som är naivt så är det föräldrar som tror att de har 100% kontroll över sina barn hela tiden.
     
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ja du menar soccefall som lever på bidrag ja.. Röker i ett och super varje helg..

    Där kan vi snacka om föräldrar som skulle egentligen ha råd att göra en jävla massa för sina barn om dom bara hade prioriterat
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Barn är inte elaka, de testar gränser och härmar oss vuxna. Barn som t.ex. hör mamma eller pappa kommentera andra människor kroppar kommer också att göra detsamma. Precis som barn kan börja använda svårdomar om detta används hemma. Med andra ord spelar det STOR roll vilka värderingar man själv har och hur man agerar framför sitt barn.

    Att inte belasta sina barn med svåra beslut är inte att överbeskydda. Det är att vara förälder.

    Om min 8-åring kom hem från skolan och var ledsen för att de andra barnen hade "mycket finare kläder", så hade jag frågat varför barnet tror det. Jag skulle absolut inte bara gå och köpa dessa "finare kläder". Det är oftast långt ifrån så enkelt som att barnet faktiskt tycker att sina kläder är fula (om man ger dem ett varierat utbud) utan det har troligen någon helt annan förklaring. Har de andra barnen sagt något eller varit taskiga?

    Exakt.

    Fast nu handlar det säkert inte om klädernas utseende. För det finns kläder i olika stilar för även en låg budget. Problemet uppstår snarare när det handlar om märkeskläder. För där handlar det mer om just märket än stilen.

    Att köpa nya kläder bara för att passa in låter inte alls särskilt vettigt. Att köpa nya kläder för att de gamla är söndriga, det förstår jag.

    Sen är det tragiskt att du pissar på fattiga människor. Det kommer alltid att finnas barn till föräldrar som har det sämre ekonomiskt. De kanske inte ens hade det dåligt ekonomiskt när de fick barn, de kanske förlorade jobbet under tiden, drabbades av en sjukdom eller vad som.

    Som tur är så kan man få hjälp i Sverige, men man ska inte tro att det innebär överflöd av kläder och inga märkeskläder.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Känsligt ämne... :P
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är där felet är, folk tror att det skulle vara nya Facebook. Målgruppen har alltid varit helt annat. Inte konstigt det då floppar. För vad det är tänkt är det tyvärr en väldigt bra platform som nu kommer att försvinna. Tänk utveckling där team sitter på olika delar av världen.

    Facebook är lite som Lunarstorm var, "bara på skoj". G+ var det allvar där man kunde ta kontakt med utvecklare x / team x och faktiskt kunna hjälpa till med betatester etc. F**k kommer sakna g+.
     
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Äntligen hemma
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    +1

    Kommer också sakna G+. Hade flera cirklar där som jag följde dagligen med mycket högkvalitativt och bra kunskapsutbyte. Facebook är bara spam.
     
    chraist gillar detta.
  9. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jorasåatteh.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Verkligen, enda anledningen jag har kvar FB är att information från min tkd klubb kommer den vägen då det missas att maila vid spontana pass.

    Annars hade jag sagt adjö för ett bra tag sen :-)
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Fortfarande nöjd med Note 9?
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag håller inte med. Problemet med förbud uppstår när du inte förklarar för barnet (beroende på dess ålder) varför förbudet finns. Är barnet i en ålder där du tror att barnet kan förstå, så kan du förklara dig. Är barnet inte i en sådan ålder, så behövs ingen förklaring utan det kan vänta.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Visst är det, ändå är det något som måste få diskuteras.
     
  14. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Problemen med förbud uppstår i samma sekund som de införs. *Får man inte*, då vill man bara ha/göra mer. För att "andra barn får ju". Dina åsikter är verkligen förbryllande ibland.
     
  15. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jovars. Nya gränssnittet är trevligt. Batteritiden är fortfarande väldigt "meh". Men jag klarar åtminstone en arbetsdag så det är väl synd att klaga.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag finner det förbryllande att du tror att man automatiskt vill göra något bara för att man inte får det. Jag har inte växt upp med många regler eller förbud, men de som fanns följde jag. Aldrig känt något behov av att bryta dem. Dock var min pappa alltid väldigt allvarlig när han satte dem och förklarade varför jag skulle följa dem.

    Att vilja bryta en regel eller ett förbud bara för sakens skull, låter inte sunt. Att barn testar gränser, fine. Dock beror det på hur och när detta sker.

    Jag skulle inte påstå att det är sunt att utveckla ett sådant beteende, för hur ska den då klara av att hantera lagar och regler som medborgare? Det börjar som barn.

    Påminner också lite om personer som vill ha något först när någon annan vill ha det. Jag finner detta beteende ytterst märkligt och inget som skulle vara unikt för barn.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag håller på att göra mig av med min Note 9 pga batteriet. Det var hur bra som helst 1-2 veckor efter att den var ny, men efter uppgraderingen till Pie får jag ingen ordning på den. Trots att jag fabriksåterställt två gånger. Först var det Google Play Services som var boven (drog 12-15% dagligen), men nu efter andra återställningen så är det inget som drainar, men batteritiden är lika usel.

    Lutar mot att jag ska testa en Mi Mix 3.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har Google varit tydliga med vad de velat med det hela då? Jag har då ingen aning. Vet bara att jag var irriterad över att man behövde ha ett Google+ konto för att ens kunna skriva en recension på Play Store. Sen skröt de över hur snabbt de växte. Inte så jädra konstigt när de tvingade det på en. Fel approach enligt mig. Det är säkert skitbra och allt men för mig har det aldrig haft något syfte.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hm tydliga och tydliga vet jag inte riktigt. Dock vet jag att de aldrig sagt att det är nya Facebook eller att det ska konkurrera med det :-)

    Edit.
    Btw, bara för du har ett g-konto så har du inte automatiskt ett g+.

    Har g+ på mitt ena bara, ej aktiverat på mitt andra g-konto ;-)
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det kanske de inte har. Men det verkar ju ha styrt upp sig av sig självt så att säga. Dock med för få användare uppenbarligen. Jag har aldrig under alla dessa år hört någon i mina kretsar som talat om det eller ens refererat till det vad jag kan minnas. Har inte jättemånga tekniknördar som vänner heller ska sägas. Tråkigt för er som gillar det. Jag ser och förstår nyttan helt klart och nej det är inte alls som Facebook!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.