Diskussion: Sandlådan 32.0/Coldplay prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av R3b0rn, 29 apr 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den är dock på väg upp igen. Blir intressant att se om det bara är en tillfällig dipp eller inte, men ingen vet ju hur många prenumeranter de förlorat än så länge. Framgår nog först vid nästa kvartalsrapport.

Vill minnas att Blizzard sjönk tillfälligt när det var kontroverser, men de studsade också tillbaka väldigt fort.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad då för sörja?

3. tojjetok

tojjetok Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 909
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
  4. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du kanske skulle må bra av att gå ner lite i arbetstid, jobbar du 100% idag? Och sedan försöka ägna mer tid åt saker du verkligen gillar och mår bra av att göra.

5. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Gå ner i arbetstid vore jätteskönt och det är helt klart något jag överväger på sikt. Problemet är att jag just nu är ensam om att dra in pengar. Jag försöker lägga tid på annat så gott jag kan. Men för det mesta halkar jag tillbaka i samma gamla våndor om att det snart är en ny arbetsdag igen. Jag vet ju att inget jobb är roligt hela tiden så klart, men är jag totalt omotiverad blir det på gränsen till omöjligt att göra dagarna drägliga.

6. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 570

MINA ENHETER

Vilket område arbetar du inom?

7. Psicosis

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag är ”typ” teknikinformatör åt ett industribolag.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Skola om dig? Om det går såklart. Har själv smått lekt med tanken om man skulle börja knega på en matbutik, inte kunna ta hem jobbet eller problem från jobbet på samma sätt som andra jobb.

Men det är sjukt lätt att säga. Känner igen smärtan, ångesten och deppigheten och det suger verkligen. Corona-säker internetkram.

psp123 gillar detta.
  9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

10. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Svingade en tung låda utan att tänka efter, så nu är jag 92 år gammal och i behov av en rullator...

Rospigg gillar detta.
  11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag fyllde år idag och tappade bort min plånbok igår. Hittade den nu på kvällen. Borde köpt en sådan bluetooth grej att lägga i plånkan. Förlägger den minst en gång i veckan.

12. Psicosis

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Går gör det säkert, samtidigt vet jag inte till vad. Jag fick det nuvarande jobbet för att jag gjorde bra ifrån mig och har arbetat där i omgångar tidigare.

Problemet med att vara inne i en "sån här" period är att det inte finns ljuspunkter, saker som i vanliga fall är roliga eller lättsamma känns precis lika tröga som allt annat. Allt man får höra från omgivningen är "Men du har åtminstone ett jobb", "Du kan ju inte leva på luft" etc. Och visst försöker man ta det till sig men det går bara så länge.

Det här har pågått av och till i mer än halva mitt liv vid det här laget, vissa gånger går det över fort och andra vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag vet att det finns mycket bra i mitt liv, har världens mest stöttande familj och en (nybliven) fru som gör så gott hon kan med mig. Vi är inte helt lätta någon av oss, men det är väl därför vi funkar tillsammans.. Jag vet inte vad jag förväntade mig av livet som vuxen egentligen men ekorrhjulet som man är *tvungen* att springa i dag ut och dag in tilltalar mig inte, har aldrig gjort. Regelbunden inkomst är i princip enda anledningen man har att fortsätta, men vad gör man när inte ens det motiverar längre?

psp123 gillar detta.
  13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Det är inget konstigt alls dem flesta vill prestera och blir så klart nedstämda om dem inte gör det. Oftast är det dock en själv som satt förväntningarna.

Men man kan också lätt reglera förväntningarna från omgivningen, det är mycket kopplat till det andra du tar upp - Planeringen.

Det är viktigt att säga nej när man har för mycket på sitt bord, speciellt om arbetsplatsen man jobbar på inte har en bra planering. En lätt grej att göra är att fråga när något förväntas vara klart och direkt då säga "Tyvärr jag hinner inte med x tills då, men jag hade kunnat fixa y tills dess och x nästa vecka".

Det är inget konstigt i det du känner, dem flesta känner likadant. Det är få förunnat att gå till jobbet för att dem verkligen älskar det. Ofta gör folk det de älskar efter jobbet, en hobby eller dylik.

Du skriver att du vet att det går över, kan du inte hitta tröst i den vetskapen?

Puttesson, psp123 och R3b0rn gillar detta.
  14. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    <3

Jag hade en sån period för ett par år sen men min räddning var ju plugget... men märker att det tar typ 7 år mellan "kriserna" inom yrke kontra kännedomen av att vara fullföljd... svårt o förklara vad jag menar.

Sen efter min första skillsmässa så blev mycket uppochner ett bra tag.

Men jag kan verkligen slå ett slag för psykolog och den hjälp man kan få via den vägen. Det hjälper otroligt mycket, speciellt om du får en riktigt duktig person. Men det är egentligen du som bestämmer HUR mycket det kommer hjälpa dig, för går man in med tanken att detta inte kommer hjälpa mig så kommer det inte göra det heller...
    Jag tror tyvärr att det liggger lite i den svenska manliga kulturen att inte uttrycka när man inte mår bra och man stänger in det istället för att ta hjälp. Men det är oftast då dom här tuffa väggarna kommer rasande mot en och ålderskriserna hopar sig.

inom latinsk kultur så finns inte de här med att gå in i väggen på det sättet som det gör här. För det automatiska svaret när någon frågar dig hur du mår är inte "Jo det är bra!" om det inte absolut är bra. För annars börjar man jämra sig om typ allt :D eller om något har hänt familjen och så... eller om man är ledsen för något... det är ok! det är accepterat på ett annat sätt...
    Med en svensk arbetskamat jag hade så tog det typ 4 år innan jag fick reda på att han hade familj etc...

Men som du berättar det så tror jag inte ditt huvudsakliga problem ligger i jobbet eller så. Låter mer som någon typ av depression eller begynnelse på utbrändhet och det hänger inte ihop med att du jobbar mycket eller lite... det kan vara kemisk imbalans som skapar det med.
    Så du borde kolla upp det o ta inte bara en doktor som skriver ut antideppresiva utan ta ett djupdyk så du inte hamnar i medicin ekorrhjulet istället.

Bara mina tankar... <3

Puttesson, psp123 och Psicosis gillar detta.
  15. Psicosis

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    <3

Jag åt tabletter i ett par år, slutade i våras. De funkade inte längre och jag gick upp väldigt mycket i vikt på grund av att de förstärkte aptiten något djävulskt.

Har pratat om mina problem av och till, kan egentligen berätta för vem som helst som orkar lyssna. Har försökt med ett par psykologer och kuratorer genom åren, det hjälper ett tag men sen när man inte har något meningsfullt att prata om längre så tar det stopp. Man vill inte tynga folk i sin omedelbara närhet heller, eller skrämma dom för den delen. När jag mår bra mår jag jävligt bra men det går lika hårt åt andra hållet tyvärr, och har gjort sedan början på högstadiet egentligen. Det började med att jag (och min arma stackars mamma som bokstavligen drog upp mig ur sängen i många år) trodde att jag helt enkelt var skoltrött, men efter studenten gav det sig ändå inte, jag var (och är stundtals) trött på livet i största allmänhet. Vad jag än tar mig för blir jag förr eller senare trött, uttråkad, eller djupt olycklig utan egentlig förklaring. Fick hoppa av universitetet och flytta hem till föräldrarna 2015 för att jag helt enkelt inte orkade, sen satt jag hemma i ett år, försökte komma någon vart men det gick inte. Efter att farsan tjatat på mig i 8 månader om att bara komma förbi och prata med min nuvarande chef så gick jag med på det mest för att han skulle hålla käft. Det har i det stora hela funkat bra, men de sista 6 månaderna har det börjat gå stadigt nedåt och jag väntar bara på det där *lilla* som gör att bägaren rinner över igen. Jag känner igen varningsklockorna vid det här laget, men försöker så gott jag kan att få tyst på dom. Just idag var de dock ovanligt högljudda..

Puttesson, R3b0rn och psp123 gillar detta.
  16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nyfiken i en strut, mirtazapine?

Har du testat KBT eller liknande behandlingsform? KBT har hjälpt mig, men då har jag också gått hos flera olika och själv är jag inte alltid så duktig att ta till mig.

För egen del har det också varit depressioner och det enda som hjälpt när det har varit extra jävligt har varit sjukskrivning och behandlingar.

Sen kanske det här hjälpt att gått arbetslös en längre tid och fått cancer samtidigt, känns som om man har ett litet mer vuxet/gammalt sätt att se på saker och livet.

Men i slutändan så suger livet som ateist ganska ofta, det finns ju ingen mening med livet mer än föröka sig. Spring i ekorrhjulet by day och föröka sig by night

Psicosis gillar detta.
  17. Psicosis

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Sertralin.

KBT var det prat om när jag var yngre (12 år sedan om jag inte minns fel). Tyvärr var jag för bränd av diverse miffon som verkar inom branschen vid det laget och vägrade prompt. Kanske är värt ett försök, du är inte den förste som föreslår det.

När jag fick mitt recept på tabletter var jag tvungen att prata med sjukhusets egen kurator. Hon inledde samtalet med att upplysa mig om att hon var väl medveten om vem jag var eftersom min familj i princip är synonym med min hemstad och spenderade resten av tiden att tala om att det var mitt eget fel att jag mådde dåligt för att jag ältade för mycket och att jag bara satt hemma hos päronen och gömde mig för att de tillät det. Oh just det, de hade daltat med mig för mycket på grund av min CP-skada. Jag gick därifrån helt inställd på att jag skulle hitta ett lämpligt redskap att avsluta min existens med. Tack och lov ringde jag min mor istället... Vad jag skulle ge för att få ge den där jävla ”kuratorn” en snyting såhär i efterhand..

Det lutar åt sjukskrivning just nu, jag borde prata med chefen (hon är uppriktigt genomsnäll och väldigt mån om alla sina kollegor) men hon är också *väldigt upptagen * och svensk som man är vill jag inte tränga mig på.

18. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 679
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Annars finns det ju fina cykelbanor att cykla på... Men den här typen av cyklister verkar föredra vägen eller trottoarer...

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    När man köpt hela paketet så är man inte längre en cyklist, man är en gud! Och en gud behöver inte följa några regler eller anvisningar skapade av simpla människor.

R3b0rn, Zooklubba, Puttesson och 4 andra gillar detta.
  20. Psicosis

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: