Knapparna blir inte lättare att trycka ner, de kan bli med vissa modeller, men det är inte det man är ute efter.
Det är Brytarna!
Tänk dig ett vanligt tangentbord, typ ett som följde med datorn, eller ett "AWESOME SUPER GAMING" tangentbord du köpt till (som Logitech G1X).
De har samma sorts brytare som i fjärrkontroller, alltså en "gummikupol" som bottnar i ett membran, som sluter en krets och gör att datorn vet vad för tecken den ska lägga.
För att beskriva en mekanisk brytare använder jag mig helst av en bild, i detta fallet brytaren "cherry MX black", som är ganska vanlig och väldigt bra.
I vänstra delen av bilden ser du metallerna som sluter kretsen, och den högra plasten är tangenten i genomskärning. Den har ett linjärt tryck, som sluter kretsen innan tangenten är i bottnen. Det ger en överlägsen skrivkänsla och ett mysigt, subtilt ljud.
Jag rekommenderar att ta dig till närmsta elektronikaffär och klämma på ett, det var så jag fastnade. Jag har suttit och spelat sen jag kom hem bara för att det är så sjukt skönt.
Jag har medvetet skrivit denna text aningen lång för att det är så skönt att skriva på. Just mitt tangentbord har "NKEY-rollover", vilket innebär att alla tangenter kan vara nedtryckta samtidigt och operativsystemet uppfattar alla. I USB-tangentbord är 6 knapptryck en begränsning, men med PS/2 kontakten är det typ 116.
Rekommenderas!
Click to expand...