Själv sitter jag med ett IKEA-kök av Lidingö-modell. Kök från Home har jag ingen erfarenhet av. Vad gäller kvaliteten på mitt IKEA-kök har jag inget att anmärka på. Robusta skåp, lådor, hyllor osv. Av ren lathet måste jag också erkänna att det är väldigt skönt att veta att man ALLTID kan hitta reservdelar och interiördelar (typ hyllor, inredning till lådor, ...) eftersom allt är av standardmått.
Att du inte har ett IKEA på hemorten ser jag inte som en nackdel. Oavsett om du köper hemleverans eller kör allt själv så står du inför samma val - undantaget att hemkörning kanske kostar mer från IKEA pga avståndet?
Att IKEA säljer skräp som inte går att montera är - tyvärr - i många fall ogrundat skitsnack. Med tanke på att en stor andel av alla svenska hem har en eller flera möbler från IKEA så är det självklart att alla känner någon som känner någon som fått en felleverans. Dock är det inga problem att göra återköp eller reklamera enskilda varor som är skadade/felaktiga.
Jag vet inte om du tänkte montera själv eller låta hantverkare göra det, men kan iaf passa på att höja ett varningens finger för de av IKEA "rekommenderade hantverkarna". Gör egna efterforskningar. Att de är rekommenderade av IKEA är ingen garanti för att de är seriösa eller duktiga, polackerna som gjorde grannens veranda kan vara minst lika bra. Hantverkarna lyder nämligen inte under IKEA, utan är i likhet med alla andra i branschen i grund och botten bara intresserade av att dra in maximalt med pengar. En kollega gick på en riktig mina pga IKEA-hantverkare, och en annan hann byta innan katastrofen var ett faktum.
Hursomhelst: Oroa dig inte för kvaliteten på IKEA-kök. Home är säkert lika bra de. Ska du välja bort IKEA behöver du däremot inte göra det pga bristfällig kvalitet. Har du vänner på Home förstår jag absolut om du väljer dem pga det. Om inte annat lär du få bra personlig service och om olyckan är framme också en smidigare handläggning?

Click to expand...