Sandlådan 7.0/Gifflar – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hänglås, 30 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag sitter på N900 router och N300 pci-kort i datorn och klarar ej av att streama 1080p till min raspberry. Sitter kanske 5m från routern, dock med en tjock betong-vägg emellan (som jag tror är problemet). Så - med rätt förutsättningar är jag övertygad om att det går. Hann aldrig prova på 5Ghz-bandet, men tror inte att det hade hjälpt här. Hade man köpt ett bra nätverkskort till så kanske det hade gått. Men jag gav upp och beställde 20m kabel för 89:- och kör allt trådat istället :) So far, so good.

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag har stationära, skrivaren, dreambox och nåt mer via kabel. Sen runt 7-8 enheter trådlöst och har aldrig problem. Streamar ofta mellan dator och tv eller hemmabio när jag kollar film, funkar bra. Minns inte vilken router det är förutom att det är en netgear med 3 antenner :P

Skickat från min Xperia S

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Netgear WNR3500Lv2 är jävligt bra! :)

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kan nog vara väggen ja. Jag ska ha det i ett helt öppet rum så bör ju inte vara något problem då kanske, speciellt inte med 5ghz bandet :)

5. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nä, då kommer det nog gå galant! Låter ju som väldigt bra förutsättningar :)

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 387
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Asus RT-N56U eller Asus RT-N65U skulle jag säga! De är båda riktigt grymma med bra prestanda och räckvidd och WAN-LAN throughput!

Om du är beredd på att lägga lite mer pengar, runt 1200-1300 är Asus RT-N66U riktigt grym! Sitter på en sån själv just nu som är riktigt bra, du kan exempelvis sätta upp ett eget network-storage som du lätt via mobilapp eller webbtjänst kan komma åt utifrån. Du behöver bara en HDD kopplad till routern! Du kan ansluta ett USB-Modem för fail-over om anslutningen dör.

Den sistnämnda har riktigt bra WiFi-prestanda, på en 250Mbit-anslutning och ett nätverkort får jag ut över 100Mbit/s, med ett separat nätverkskort som har stöd för 300Mbps får jag ut över 180Mbit/s :)

7. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan bara instämma!

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det där med att bara sätta i en HDD verkar ju schysst! Blir det som en NAS då menar du?

Har de andra lite billigare inte samma möjligheter? Är helt jävla blåst när det gäller sådanhär hårdvara så jag får ursäkta på förhand ifall frågorna är korkade :P

Edit, det står på Cisco-sakerna att man kan ansluta hårddisk som NAS. Samma funktion?
    Lever fortfarande på studentpengar så 1500:- är lite väl häftigt. Runt 1000:- känns mer bra nämligen.

Last edited: 15 apr 2013
  9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Perfekt! Letade lite efter någon sådan sida. Tack!

10. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Dafaq? Ringde någon med dolt på hemtelefonen, det var tyst i några sekunder men sen sa en robotröst "Goodbye". Kind of creepy..

11. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Hahah fascineras alltid över hur äldre (70+) gubbar alltid är "liiite" smårasistiska av sig. Min morfar är värst fan, men sen igen är han som han är. Men vad de alla har gemensamt är att de alltid spårar in på kineser. Varför? Inte den blekaste haha.

Kan inget annat än skratta till när de gör sådana här uttalanden :D Inget illa mot någon, obv. Detta var iaf två av tusen saker jag fick höra i 20minuter av gubben som var in i butiken och skulle kolla på en tvättmaskin tidigare idag :D

Last edited: 15 apr 2013
  12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 387
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte riktigt samma funktion, de flesta routrar klarar av att man ansluter en HDD till dem och ansluter via FTP eller via en nätverksenhet. Det RT-N66U har är mer avancerat!

Anslut en eller två HDD till routern och välj att dela ut dem med AiCloud så blir det som molnlagring. Med en mobilapp kan du ansluta till hemnätverket och enkelt streama musik och filmer samt visa bilder direkt. Det går även lika bra att göra en med en webbaserad tjänst som finns på din router, öppna internet och gå till din IP-adress så kan du lätt streama filmer, lyssna på din musik osv från din hårdisk du har hemma - vart du än befinner dig. Självklart går det också att ansluta till den via FTP och när den är som en nätverksenhet.

Med AiCloud kan du även (om du vill) komma åt dina datorer utifrån, via samma mobilapp eller webbtjänst. Har datorn satts i sleep-mode så kan du väcka den och på det sättet komma åt dina saker oavsett vart du än befinner dig bara du har internet.

Visst går detta att göra på andra sätt också - men det blir inte lika enkelt tyvärr.

Det finns också en funktion som gör att du kan synka en mapp på hårddisken med AsusWebStorage, där du får 5GB gratis lagring i ett utomstående moln (som Dropbox). Det synkas direkt till din hårddisk, dator och molnet. De har även sagt att fler tjänster, så som Dropbox, kommer att få samma funktion. På det sättet blir alla filer lagrade på fler ställen.

http://event.asus.com/2012/nw/aicloud/

Utöver det, kan du enkelt sätta upp en egen VPN-server med routern. Då ansluter du lätt hem till dig med PPTP-protokollet. Att routern också har externa antenner gör räckvidden mycket bättre.

Med studentrabatt på Dustin Home kostar routern 1212kr inkl frakt! Visst är det mycket pengar som student, men det kommer nog betala av sig i framtiden skulle jag tro eftersom den har mycket funktioner och riktigt bra prestanda så är den framtidssäker :)

Annars är det nog RT-N56U jag skulle rekmmendera, en riktigt prisvärd router med många funktioner där också.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tack för all info! Riktigt bra.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Inkompetenta Csports som andra matchen irad har gjort något med mitt konto så det är flaggat för att inte ha abonnemang. Så nu med redan avklarade 10 minuter i telefonkö (pågående) så har matchen börjat. Jag vill se 1-2 matcher i veckan max och så klarar det inte ens det. Wtf

15. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

På tal om rasism. Idag var min klass på transport- och fordonstekniska gymnasiet i Stockholm, jag vet inte riktigt vem som gjorde uttalandet men jag tror det var rektorn.

'På vår skola får eleverna körkort gratis, alla ska ha råd att gå på vårat gymnasium, det spelar ingen roll om man är svart, gul eller vit.'

16. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Haha, vilken idiot

17. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

...varför är han idiot för att han säger att alla får gå där?

18. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

För att han förespråkar att det finns raser och att dessa vanligtvis skulle vara fattiga.

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Precis. Genetiskt talat finns det inga raser i människor.

http://www.eurekalert.org/pub_releases/1998-10/WUiS-GSRD-071098.php

20. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Han antyder att en viss ras(finns bara en) skulle vara fattigare än den andra

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.