Sandlådan 7.0/Gifflar – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hänglås, 30 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Underbart skrivet Diggler, de två senaste inläggen. Blev lite trött där igår på kvällstvisten så fick inte formulerat något så stiligt :(

I lol'ed.

2. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T

Bra skrivet Dirk Diggler. Håller med dig till 100% i båda inläggen. Hoppas beyorn tar åt sig lite av detta. Det borde han göra.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

3. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 175
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Går fortfarande i bytabil-tankar.
    Överraska mig med hyggligt vettiga bilar i 150k klassen, gärna något i halvkombi, eller iallafall rymligt. Jag vill verkligen inte vara beroende av släp om jag ska ta hem något mellanstort.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tilläggas till de två övre inlägget skall att jag inte på något sätt menar något av det personligt till någon här som skrivit. Jag har inte ens varit med i debatten bakåt så jag har lite svårt att se om jag trampar någon på tårna eller inte men å andra sidan bör man nog tänka till ifall man känner sig träffad.

Det finns bättre ord att använda än "blatte". "Människa" t.ex.

Det är bara att sätta sig in i en annan människan situation. Hade jag varit en sådan som folk tydligen klassar som "blatte" hade jag blivit rejält störd när folk häver ur sig ordet. Det är egentligen inte konstigt att förorterna ser ut som de gör när vi behandlar folk såpass respektlöst...

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ny eller beggad?

Kollat lite på KIA själv när jag tänker på ny bil. Det är svårt att komma ifrån hur mycket bil man får för pengarna nu för tiden plus att nya Cee'd och Rio ser riktigt bra ut. Cee'd är ju en kombi.

Som begagnad hade jag kört på BMW. Ja, de är dyra, men de jag haft och känner folk som har krånglar inte särskilt ofta. Typ en 320 ifrån 2010 bör du enkelt kunna få för 150k. En touring då.

Eller är det ännu större, typ V70, du tänker?

6. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Sjuk jävla diskussion senaste sidorna. Jämföra blatte med vitlök? Kan vara det dummaste jag har hört i hela mitt liv. Sen när blev blatte en färg?

Blatte är inte okej att använda någonsin enligt mig. Det har samma negativa laddning som neger.

Skickat från min Nexus 4

7. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    +1 på ditt inlägg.

Kul att se att flera vakna medlemmar reagerar.

8. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    En blatte för mig är en person som inte förtjänar att få benämningen "svensk" då han i beteendet skiljer sig från hur man ska bete sig i dagens svenska samhälle. Träffar jag på en med annan bakgrund än svensk så tänker jag aldrig "blatte" vid första anblick, men så fort den personen gör något som jag anser vara fel i dagens svenska samhälle så är denne person en "blatte" för mig.
    Hur man sen kan skylla att de beter sig som de gör för svenskar använder ord som "blatte" förstår jag inte.

Kan ta ett exempel från i onsdags, jag spelar fotboll i ett relativt svenskt lag och i onsdags mötte vi ett lag med bara invandrare, i en invandrarförort med bara invandrardomare. Vi fick inte en enda frispark med oss från domarna, de lät invandrarlaget göra som de ville, de på läktarna fällde kommentarer och va otrevliga. Jag blev personligen hotad att bli stucken med kniv vid 3 tillfällen och hotad på flera andra sätt. Självklart ska man inte dra alla över en kam, men hur FAN kan de förvänta sig att man ska behandla dem som en jämlike när de beter sig på det sättet?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

9. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    +1 på detta också. Bra DD

10. keyser

Mottagna gillanden:
    13 175
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Ny eller begagnad är inte spikat, beror lite på vad man får för pengarna.
    Är själv rätt förtjust i Kia efter att ha fått en Cee'd ett par gånger då jag hyrt bil, det är en riktigt bara bil.
    Jag tänker mig allt mellan Cee'd storlek upp till kanske Volvo V50-storlek.

Jag kikar lite på gamla Lexus IS SportCross, jag hade en IS200 ett tag och det är helt klart den skönaste bilen jag haft. Men det känns lite efterblivet att byta till en bil som är äldre än vad jag har nu :P

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Lexus är ju bra bilar helt klart och du kommer inte ha samma nivå av bekvämlighet i en KIA. Inte en Cee'd iallafall. Samma sak med V50. De är för små för att bli sådär tysta som en Lexus ofta är.

Jag hade kört på en 320d om jag hittade någon för det priset. Jag hade en 3-serie som firmabil för två år sedan och det var den skönaste och roligaste bilen jag haft. Motorn var inte stor men väghållning, säten och allmän kvalitet ligger på topp. Dock inte mer än typ tre år gammal.

Helst, ifall man hade struntat i att man kör en KIA (vilket jag personligen verkligen gör men vissa är ju lite konstiga med märken), hade jag köpt en ny Cee'd. De har störda garantier och jag hade skattat det rätt högt.

12. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    När det gäller garantier av bilar så undrar jag en del. Går också i nybils-tankar och har sett att vissa märken har 5-8 års nybilsgaranti. Är det samma sak som vagneskadegaranti? Och vad ska jag tänka på när en säljare säger "Vi har 8 års garanti..."
    :)

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Gäller väl bara att lusläsa villkoren, såsom ditten och datten service vid ditten och datten kilometrar och att den kanske gäller 8 år eller 100km (överdrivet). Vet inte om det går att kolla upp kostnader för servicen eller om man kan överleva att ta service hos en annan verkstad (eller fixa saker själv om man är händig, eller har vänner som kan fixa prylar utan att man får stämpel).

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Kanske inte laddat, men jag tycker det är ett nedsättande ord, om inte lika nedsättande som ordet blatte.
    Du får ju sjävklart tycka precis som du vill, men jag tycker så iaf.

Tror jag håller med Wikipedias definition.

Svenne är oftast en nedsättande benämning på en person som lever som en så kallad medelsvensson, en stereotyp svensk som lever ett tråkigt och konventionellt liv, vilket härvid inte anses eftersträvansvärt. Ibland används begreppet att personen har "villa, vovve och volvo". Svenne kan också avse svensk i negativ mening, ungefär på samma sätt som uttrycket blatte kan användas nedsättande om någon som har icke-svenskt ursprung.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenne_(skällsord)

EDIT: Sen får ju ordet en helt annan betydelse om man slänger på "-jävel" efter ordet.

Last edited: 31 maj 2013
  15. keyser

Mottagna gillanden:
    13 175
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Kia känns som det förnuftigaste valet i prisklassen. Absolut.
    Jag har även tittat lite på BMW 1-serien, halvkombin, den känns lagom stor och 120-varianten känns som en hygglig avvägning mellan prestanda och vett.
    Får nog ge mig ut och provköra lite i helgen..

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag tar i vilket fall inte illa upp när någon skulle kalla mig för "svenne". Liksom, jaha, vadårå? :)

Om du kikar på lite mindre bilar, typ BMW:s 1-serie, kanske du skall ta en kik på både Kia Rio och WV Polo. Båda två är i samma storlek som 1-serien. Jag har aldrig kört Rio men den ser likt sin större kompis Cee'd jävligt vass ut på vägen.

1-serien har jag haft under ett halvår och den känns precis som en 3-serie att köra. Det är samma saker inuti och ljudkomforten är samma. Den enda skillnaden är att du har ett bagageutrymme som en Polo. 3-serien är seriöst inte särskilt stor inuti. Tillräckligt, visst, men den känns mindre än en V50 i mina ögon :)

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så kanske det finns invandrare som säger när de hör ordet blatte? Liksom jaha, vadårå?

Men blir jag kallad svenne av en blatte så är det ju laddat på så sätt att han/hon vill att det ska nedvärdera, då tar jag åt mig. Inte om en random icke-blatte säger det.

Typ som när svarta personer kallar varandra neger så verkar de ju okej med det, men om en icke-svart säger det, ja, då tar det plötsligt hus i helvete.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Last edited: 31 maj 2013
  18. Droid113

Droid113 Guest

Tror inte många invandrare tar illa upp för att man kallar dem blattar. Jag tycker att varken blatte, svenne, neger eller vitlök är rasistiska även om neger visserligen är lite föråldrat. Det är bara irriterande med personer som ska hålla på och ta illa upp för allt. :P

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tycker ni ärligt talat att orden svenne och blatte är lika nedvärderande och lika laddade? Vilken värld lever ni i? Hur som helst känns det onödigt att kalla någon för vilket som.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

20. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 381
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det handlar väl mer om i vilket syfte du säger det samt på vilket sätt du säger set. Om nån skulle komma fram och skrika neger till mig - skulle jag nog lacka ur, men om nån kompis säger det eller så är ju en annan sak.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.