Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Rebecca Black sjöng i sin låt Friday något liknande "Which seat should I take".

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Well, vi har haft våra diskussioner Zooklubba. Men jag håller med dig helt och hållet. Varför ska man ha det i kyrkan? Alla är inte kristna.

Minns när jag var liten och som icke-troende så vägrade jag gå till kyrkan på avslutningen. Fick kvarsittning pga att jag vägrade.

Snacka om att försöka tvinga på en tro...

Däremot det med nationalsången? Är den borttagen helt från avslutningar eller är det bara hela grejen att köra det i kyrkan?

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det är inte en giltig anledning, för att du påstår det...?

Den behöver så klart inte vara i kyrkan, men det hör till, vare sig man tror på en gud eller inte. Att de tog bort nationalsången som låt är under all kritik.

Det där med att döda häxor och ta tillbaka hängning som straff, really? Döda "häxor" var inte rimligt, men på den tiden fanns heller inte rim och reson. Vi hade det ett tag, men det tynar bort. Allt ska förbjudas för att politiker tycker så.

Sent from my HTC One using Tapatalk

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Word. Folk ska vara fria och då ska skolan in och tvinga in någon (spelar ingen roll om personen är troende eller ej) in i kristendomens hus. Snacka om motsatsen till frihet.

Vad har du för andra anledningar till varför det ska vara avslutningen i en kyrka? Jag antar att "det har alltid varit så" är ett av dina enda argument i den här diskussionen, då använder jag samma argument på andra saker "som varit så förr". Det är helt enkelt ett sätt för mig att visa hur löjlig den anledningen är. Den har ingen grund någonstans.

Att man ska göra ditten för det alltid har varit så, snacka om en trångsynt människa som inte är öppen för förändringar.

Sedan har jag helt ärligt svårt att se några andra argument för att ha det i kyrkan. För all del, upplys mig. Men kom inte med något med något urlöjligt argument som kan brukas för att ta tillbaka freon, hängning, stening, drunkning, kasta folk ner för stup etc.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

"För det har varit så" är inget logiskt argument. Det är ett känslomässigt argument däremot.

6. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Håller med. Om allt. Då jag näst intill klassificerar all form av religion som en psykisk sjukdom så förstår jag inte heller va vi ska i kyrkan att göra.

Vad gäller nationalsången så är det bara ännu ett i raden av alla Sveriges patetiska försök att anpassa sig efter alla invandrare. "Alla kommer inte från Sverige, så då kan vi inte sjunga svenska nationalsången..." Ren idioti är vad det är.

7. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vart i hela friden kan man få tag på en sådan adventsljusstake som man kan ha i bilen? Slutsålda överallt för tusan...

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nej, för att vilken människa som helst som kan tänka till lite vill inte "fira" i en kyrka där en religion som på många sätt går helt emot våra värderingar och generella åsikter i dagens samhälle.

En religion som har en knasig syn på kvinnor, homosexuella och mycket annat. Sen som Zooklubba säger. Vi ska så fint som det heter leva i frihet. Nu gör vi inte det, men det är en helt annan diskussion. Däremot är detta en av dom största anledningarna till att man ska fira på en neutral plats.

Inte där man tvingas sitta och lyssna på predikan om en specifik religion. Det vore ju som att bli tvingad att sitta och lyssna enbart på ett politiskt parti. Det tankesättet är väl inte direkt något vi vill leva i?

Bara för att man alltid firat i kyrkan och att det är tradition så är det väl verkligen också trevligt och se att det ändras av ovanstående anledningar. Visar ju på att på denna punkt så har det ändrats för att det fria valet och den fria viljan i dagens samhälle är viktigare än tradition.

Precis som det ska vara i en demokrati.

Just det att vi lever i en uttalad demokrati betyder också att jag inte köper det klassiska uttalandet "politikerna tycker så eller bestämmer så". Ja visst gör dom. Men det är ju du och jag som har den egentliga makten.

Utan oss så har inte politikerna någon som röstar på dom. Är man missnöjd så får man ju försöka göra någonting istället för att bara misströsta hemma vid middagsbordet eller på internet. Är man missnöjd med alla partier så får man rösta blankt eller starta ett eget.

Alla tänker, nae det går inte. Det är ingen idé. Men om man tar olika saker i världshistorien som just blivit historia för att någon eller några inte tänkt så. Ta Rosa Parks som satte sig på bussen eller Nelson Mandela för att nämna några.

Nu pekar jag inte bara på dig Ascii utan mer på alla som är så cyniska (vilket är mer eller mindre hela vår befolkning). Det går om alla gör någonting. Det var som någon räknade ut när Tv-licensen var på tal. Om 1/3 av alla skulle sluta betala den i protest så skulle radiotjänst inte få in pengarna dom behöver för deras sköta det.

Eller som Fredrik&Filip räknade ut om Sverigedemokraterna. Om jag tror det var typ 30,000 blev medlemmar så blir dom majoritet inom partiet och kan således rösta ut Jimmie Åkesson och alla andra och rösta fram precis vem som helst till partiledare.

Last edited: 11 dec 2013
  9. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 058
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
  10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Visa mig var jag ska ha skrivit att den absolut ska vara i kyrkan. Lycka till, för det skrev jag inte... Någonstans...

Poängen var att det är löjligt att nationalsången togs bort, men att jag då tillade "i kyrkan" bara som ett exempel. Avslutningen kan hållas var som helst, jag skiter i vilket, men att inte sjunga Sveriges nationalsång på en skolavslutning i Sverige, nej, det köper jag inte.

Släpp det där med kyrkan nu, jag påstod aldrig att den absolut ska vara i kyrkan. Du greppar efter halmstrån.

11. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag skiter fullständigt i om man är i kyrkan eller inte. Men att man sedan ska neka svenska traditioner förstår jag mig ju inte riktigt på. Det är väl lite "ta seden dit man kommer" också?

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ja, man tycker det, men då Sverige är ett religionsfritt land, så är det fritt fram att ta sin sed dit man kommer. Religionsfrihet går dock båda hållen, man ska likväl kunna vara helt fri från det, om man så vill.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Ok. Du skrev då inget om avslutning i kyrkan. Vi säger väl det.
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1445221&postcount=4854

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Du forsätter gripa efter halmstrån...?

Jag skrev heller inte att jag inte skrev något om kyrkan, för bevisligen nämnde jag ju kyrkan, vilket jag själv vet. Jag skrev ingenstans att den MÅSTE vara där. Missade du delen där jag skrev att den kan vara var som helst?

Jag förstår inte vad du försöker göra...?

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Va? Jag greppar inte efter något. Sluta ljug, vi vet vad du skrev. Det står kyrkan i ditt inlägg.

Over and out.

16. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Min krusell flipcover kiruna har börjat ramla ihop efter cirka två månaders användning. Troligtvis p.g.a. att jag haft den uppe när det snöat på, limmet kanske inte tål vatten så bra. Så har använt karlssons klister för att limma ihop alla delar som börjat lossna i kanterna och lagt på (samt limmat) en putsduk där det är vasst. Än så fungerar den. ;)

Ganska fult, eller? :P

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jo du försöker vinna en diskussion du redan förlorat. Jag skrev något om kyrkan, annat har jag inte påstått. Du svarade med at fråga varför avslutningen måste vara i kyrkan, som om jag skulle påstått att den måste det. Så är dock inte fallet.

När jag sedan rättade dig så började du haka upp dig på huruvida jag skrev något om kyrkan eller ej? Det, min envise vän, är att greppa efter halmstrån.

18. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Du uttryckte dig verkligen så att man uppfattade det som att du var upprörd att politikerna bestämt att avslutningarna inte ska firas i kyrkan och heller inte att nationalsången ska spelas/sjungas.

Snarare isåfall du som uttrycker dig klumpigt, för det var inte bara Zooklubba som uppfattade det som att du skrev så om kyrkan...

19. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ny plan: gå GMU och ta CE-kort via där. Jävla pisskommun som inte räds sponsra en med någonting man brinner för.

YKB:n bör man ju kunna pröjsa själv ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nej det gjorde jag inte, sluta ljug. Jag vet vad jag skrev och era vridna tolkningar ansvarar inte jag för.

Än en gång, sommaravslutningen kan hållas var man vill, på en busshållplats till och med.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.