Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Svara på min fråga istället.

Du tror att "hen" ersätter "han" eller "hon". Det är felaktig information. Ordet kompletterar det svenska språkbruket.

Hänger du med på det?

2. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag blir så trött. Varför skriver du om feminism och "PK-hysteri" som något som verkligen stör och kränker dig?

Feminismen kan omöjligt vara något du ogillar. Läs på om vad det egentligen är och låt inte media ge dig någon skev bild av det. Det handlar helt om jämställdhet, manshatare har lika lite med feminism att göra som kvinnohatare.

När det gäller gnäll så är det uppenbart att det är folk som du som gnälller. Du gnäller på användandet av ett könsneutralt pronomen, menar på att bara för att det började användas samtidigt som hela feminismdebatten drog igång på allvar så är det ett jävla påhitt. Du gnäller säkert på att man blir kallad rasist för att man röstar på SD och har samma förutfattade meningar om folk som Kent Ekeroth och Jimmy Åkesson.

Det enda jag gör är att påpeka felaktigheter i hur folk ser saker. Ett könsneutralt pronomen känns ju uppenbarligen som ett hot mot kukar och fittor för vissa, som att det är en fysisk utplåning av kön som föreligger.

Ditt enda argument till varför hen är ett dåligt ord är för att det uppkom ur vad du kallar för "PK-hysterin och nyfeminismen". Jag ville bara påminna dig. DET om något håller inte. Han. Hon. Hen. En fullständigt naturlig utveckling. Och jo, du är visst emot utveckling, du är visst en bakåtsträvare, det framgår klart och tydligt av allt du skriver.

Därför att det inte finns någon rimlig anledning till att ogilla ordet. Folk som ni, hen-motståndare, drar alltid upp samma exempel på varför det är dåligt. Könslösa dagis, manshatare o.s.v. tas alltid upp i samma diskussioner som ordet hen fast det inte har något med saken att göra. Motståndarna hävdar alltid lika tjurskalligt motsatsen.

Vita. Kränkta. Män. Förstår ni inte ironin nu så vänta ett par år, det kommer förhoppningsvis.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Posta ett citat där jag skrivit "hen ersätter han/hon och det gillar inte jag"

Annars kan du hålla käft med dina antaganden.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jodå, "hen" är rena tramset och jag värderar aldrig åsikter/svar utifrån om det är en han eller hon som uttrycker sig!

5. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Var är det för anledning till att ogilla ordet...? What in the holiest of hell, det är ju det som är hela grejen med ordet.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Därför att med all logik jag kan uppbringa så kommunicerar jag alltid med en han eller hon, en dator kan kanske vara en "hen".

Sen är jag då mycket medveten om att vissa nedvärderar kvinnor, "Men lilla gumman" osv men det behövs inget "hen" för att lära oss att kvinnor åsikter är lika mycket värda som mäns.

7. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Ja, men vad spelar det för roll? Om du nu prompt måste sätta ett kön på en person så bryr du dig ändå på något sätt om huruvida det är en kvinna eller en man du kommunicerar med. Det går liksom inte att komma ifrån.

Det är komiskt hur hen framställs som en slags verbal könsstympning; det är bara ett riktigt bra bevis på hur liten betydelse kön egentligen har. Hade det inte funnits ett behov av ordet så hade det inte använts i den utsträckning det används idag.

Det finns även människor som inte identifierar sig med ett kön, men det kanske också är ett jävla påhitt?

Väntar fortfarande på ett argument med lite substans.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Det fetstilta är bland det suddigaste och dummaste jag läst. "på något sätt" då kan du lika gärna lägga till "i någon ynka utsträckning". Det är också felaktigt (anledningen till min citering från början). Det behöver inte alls betyda att man bryr sig om det i slutändan.
    Jag bryr mig inte alls och brukar skriva man/hon/den men även hen. Jag ser det, som Dirk uttryckte det så bra, som ett komplement till man/hon etc och inte som en ersättning.
    Det finns en chans att en person som använder hen gör det för respekt (eller rädsla) för de som tycker att det inte är PK att skriva man/hon. Notera att jag här inte går in i diskussionen att det har med PK att göra, men bevisligen finns det folk som förknippar det med PK.

Off-topic med PK:
    Robert Gustavsson 03:09 in http://tv.nrk.no/serie/skavlan/kmte61005213/29-11-2013 snackar han om PK-fascismen. Och att du måste tycka att kvinnor har det svårt, barn är gulliga och miljön är viktig. Har man inte de punkterna så är man en dålig person och ska pekas ut. Och om en börjar peka så kommer att alla peka för att ingen vågar sticka ut. Ganska intressant.

9. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad är det som är suddigt? Måste du veta könet på en person så måste du det, det är väl glasklart? Det är även glasklart att många ändrar hela sitt uttryck utefter om de pratar med en kvinna eller en man.

Hela poängen är att personen i fråga ogillar ordet hen, vet att det alltid är en kvinna eller man hen kommunicerar med, men säger samtidigt att hen inte bryr sig om huruvida det är en kvinna eller man. Varför då vara motståndare till ett könsneutralt ord från början? Det går bara inte ihop för mig.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Eftersom du bångstyrigt vägrar att svara på min fråga är jag tvungen att tolka det du skriver och allt det du skrivit tolkas som så att du tycker att "hen" inkräktar på ord som redan finns och på så vis är onödigt att tillföra eller använda.

Mänskligt låter också lite väl maskulint, vi kapar det för ett annat ord som är mer könsneutralt.
    "Hen" kapar inget.

Det är så omänskligt det bara kan bli.... Ursäkta, ohenskligt.... Människa? Nä, på tok för maskulint. Vi kallar det henniska från och med nu.
    "Hen" gör ingen eller ingenting mindre maskulint.

Uuh, för det är ju så hemskt att råka nämna att nån är "han" eller "hon".
    Vem av oss säger att man skall sluta, eller att det är hemskt, att använda "han" eller "hon"?

"Hen" är ett KOMPLETTERANDE ord! Inget annat. Förstår du det eller inte?

Last edited: 31 jan 2014
  11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Läs texten "Om du nu prompt måste sätta ett kön på en person så bryr du dig ändå på något sätt om huruvida det är en kvinna eller en man du kommunicerar med. Det går liksom inte att komma ifrån. "

"på något sätt" är luddigt som fan. Det stämmer helt enkelt inte. Det är bevisligen flertalet som ger blanka fan i könet på personen oavsett vad man skriver. Din text stämmer helt enkelt inte. Det går liksom inte att komma ifrån. Oavsett vad poängen är så är det felaktigt.

Jag struntar lite i varför du skrev så, jag syftar bara på att det är fel. Det går att skriva man/han/hon utan att bry sig om könet i fråga. I vissa fall är det två skilda saker (könet på personen och om man bryr sig om vilket kön det är) och ibland går det hand i hand.

Det finns dock väldigt många PK-fascister överallt som börja peka direkt någon inte skriver hen, det tycker jag är lite löjligt. Och då folk blir rädda och använder hen som ett substitut för allt för att de vill följa mängden. MEN det är ett annat ämne.

Det är viktigt att se det som ett KOMPLEMENT och inte substitut.

Jag minns inte varifrån det kom men en liten kuriosa är en äldre norsk kvinna som kämpade för att bevara man/hon etc och sade att även man i t.ex man bör... är könsneutralt.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Men för helvete människa, klart jag förstår det! Jag har ALDRIG skrivit att hen ersätter något!

Jag hoppas innerligt att du bara leker dum.

Jag tycker det är ett dumt och onödigt komplement, är det verkligen så svårt för dig att greppa det? Vi har olika åsikter och så är det med det. Let's agree to disagree.

Sent from my HTC One using Tapatalk

13. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Snälla skapa en separat tråd.... :cry:

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Sluta klaga, det är en sandlåda.

15. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag påstår inte att man ska ersätta han och hon med hen, men jag förstår verkligen inte hur man kan påstå sig inte bry sig om kön men ändå ogillar ett ord som gör att det blir könsneutralt. Förstår du? För mig går DET inte ihop.

Jag tror att du missar det faktum att hen skrev att "hen är trams", och visst, man kan säkert tycka så fast man inte lägger något värde i vilket kön en person tillhör, men VARFÖR kan man inte isåfall se det som det komplement det är, istället för att ogilla det.

Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför "på något sätt" är luddigt... Det är bara ett generellt uttryck. Jag kunde lika gärna skrivit "av någon anledning". Det handlar bara om att någonting är okänt för mig, eftersom jag inte får veta varför det är så viktigt att använda han/hon istället för hen.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Skriv ut sättet eller anledningen för att inte få det suddigt är ett exempel på vad man kan göra. Jag missade inte något, jag angrep bara ditt argument.

Sent from my C6903 using Tapatalk

17. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Men alla vill inte läsa eller får uppdatera om de

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Enkelt, läs inte då

19. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Och den vet jag hur? Att det finns en anledning räcker väl? Huruvida anledningen är att hen gjort det till en principsak eller faktiskt har en riktig anledning är väl egentligen ointressant, så länge man ändå inte får veta.

---------------

Petade precis ett motstånd på ett kretskort i en iPhone 4. Älskar när fredagen börjar med att man får sätta sig och löda för att man fuckar upp. Jävla kissmorgon.

Last edited: 31 jan 2014
  20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Att JAG leker dum? Jag har ställt frågan till dig 18000 gånger nu och först i detta inlägget svarade du. Om det är någon som har svårt att förstå skriven svenska är det du.

Jag är glad att du förstår att "hen" inte är ett ord som ersätter något. Det visar på att du inte är helt vilsen i "hen"-debatten.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.