Nu måste jag vänligt men bestämt påstå annat, just för att jag själv sitter på en sådan 40gbare

Skillnaden mellan x25-v och x25-m är att 40gbaren har hälften så många kanaler, 5 istället för 10, vilket ger halverat utrymme och
halverad prestanda vid sekventiell läsning/skrivning. Vid skrivning/läsning av små filer, såsom systemfiler som snabbt läses/skrivs så är skillnaden väldigt liten. Även den oerhört låga accesstiden (som gör SSDn så pass vass som den är) är densamma på 40gbaren.
Jag använder givetvis disken som systemdisk för OS och program, och det är ju där SSD glänser. Vid överföring av större filer så märker man såklart av att den är lite långsammare, men skillnaden vid "praktisk" användning är mycket liten, så det är dumt att påstå att 40gb-ssdn inte är värd att köpas. Den kostar 1000kr och du får en riktigt bra prestandaboost, och endast marginellt bättre boost om du lägger ytterligare 1000kr på en x25-m.
EDIT: Den har inte ett äldre chip heller, det är samma skrot och korn fast med 5 kanaler/NAND-minnen färre

Click to expand...