Det är ett problem som alltid uppkommer när besökarantalet stiger. Jag har bland annat modererat ett stort spelforum där en majoritet av besökarna var folk som spelade Counter-Strike. När man hade sett samma ämne 36 gånger på samma kväll så ville man gärna ta fram motorsågen. Just X10an är en billig lur som attraherar många yngre och blir deras första steg in i Android-världen. Då kommer det där på köpet
Det är oftast join and ask-medlemmar som skapar sådana trådar. Har de postat något innan så överstiger det ändå sällan aldrig 10 inlägg. I ett sådant läge är det viktigt att vara tydlig med vad som gäller redan innan registreringen. I en bra värld har alla läst reglerna, men så funkar det inte i verkligheten. Däremot kan det tex vara bra att sätta 10 viktiga punkter att tänka på som ny vid forumet. Har du ett långt antal inlägg kanske du får upp något liknande när du väljer att skapa en ny tråd osv.
I övrigt så är den generella orka-mentaliteten hos 90-talisterna inte så mycket man kan göra något åt. Antingen så vet folk inte eller så orkar de inte ta reda på det. Många kör på en chansning och kastar ut en fråga och väntar tills dagen efter istället för att lägga 10 min på att söka då det första anses gå snabbare.
Olika forum har dessutom olika saker som anses vara kutym. Ska vi referera till CS-spelarna igen så ser man ganska ofta då en skadad Fragbite-användare dyker upp och börjar använda sig av begrepp om "#5" istället för att citera eller att kalla användarna vid namn.
Jag har hängt på div forum sedan sent 90-tal nu. Mycket av det där sitter i ryggraden nu men jag misstänker ändå att jag likt många av de nya vi ser här idag var en jobbig jävel på den tiden

Regler är bra men man får en en viss förståelse för att alla inte är helt med i matchen med.
*Edit:
En smidig sak som hjälpte mig på den tiden var att vi gjorde anmäl-knappen väldigt tydlig. "!!" som finns här idag är det nog inte många som hittar på första försöket. Underlättar väldigt mycket för moderatorerna med.
Click to expand...