Problem: Scrollande bakgrundsbild med Nova launcher?

Diskussion i 'P20-serien' startad av Sebbepojken, 21 maj 2018.

  1. Sebbepojken

    Sebbepojken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Hoj!

    Är det någon här som har lyckats få till en fungerande scrollande bakgrundsbild/wallpaper på sin hemskärm med Nova Launcher? Har en P20 Pro som (enligt egen utsago) har senaste systemuppdateringen installerad.

    Jag har testat med bl.a. Nova och Evie launcher, men bakgrundsbilden blir statisk trots att jag har tre hemskärmssidor. Om jag växlar över till Huaweis egen launcher så fungerar rullande bakgrundsbilder som förväntat. Det enda tredjeparts-launchern jag fått det att fungera med är Microsoft Launcher, men jag vet inte varför eftersom jag inte gör någonting annorlunda. Jag använder appen QuickPic för att ange vilken del av en bild jag vill använda som bakgrundsbild.

    Om jag i Nova Launcher aktiverar inställningen som påtvingar scrolling wallpaper, så kraschar Nova så fort jag på hemskärmen sveper i sidled mot någon av grannskärmarna (varpå telefonen uppmanar mig att avinstallera appen :)).
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Fungerar utan problem här, har alltid gjort på samtliga telefoner jag haft. Dock inte haft någon Huawei.
    Om du beskär en bild först och sen väljer denna direkt i Nova Launcher?
     
  3. Sebbepojken

    Sebbepojken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Jo, samma här :) Det här är min tredje Android (men första Huawei) och det är första gången som Nova trilskas så här. Jag gissar att det har något med EMUI att göra.

    Hur väljer man en bakgrundsbild direkt i Nova? Jag har tittat runt där men lyckas inte hitta någon väg för det (tittat främst i Desktop-avsnittet). Det enda jag hittat är när man via någon bildvisar-app (typ QuickPic) tittar på en bild och tar "Set as" och väljer Nova som bildbeskärare.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    "Långklicka" på desktop bara och välj Wallpaper. Vet ju inte om det gör nån nytta dock..
     
  5. Sebbepojken

    Sebbepojken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja just det, det kan vara så enkelt att ändra ja! Jag är alltid inne och virrar i Nova Settings :)

    Men nej, det blev tyvärr ingen skillnad :( Jag har tidigare under dagen provat "lösningar" som att tvinga att stopp av Nova och rensa dess data och cache via systeminställningar och startat om telefonen. Det låter ju lite som att det är Huaweis EMUI som bråkar med Nova. Får hoppas att det dyker upp någon P20-ägare här som löst problemet redan :)

    Tack så mycket för din hjälp!
     
    katho gillar detta.
  6. jed_the_humanoid

    jed_the_humanoid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Har inte lyckats heller. När jag testade alternativet att tvinga scrollande bakgrund crashade Nova och gick inte att öppna förrän jag stängt av den inställningen. Så testa inte det :)
     
    Sebbepojken gillar detta.