Problem: Sd kort visar inte filer

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av robz, 25 okt 2021.

  1. robz

    robz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en s20 som åkte i marken och spräckte skärmen.
    Innan den åkte in på reparation så tog jag ut sd kortet (också samsung) och sparade hemma.

    Nu har telefonen reparerats och när jag sätter i kortet så syns inte bilder/filmer varken på telefonen (galleri eller mina filer-camera) eller på datorn.
    sd kortet hittas i båda fallen..
    så.. då tänker man kanske att jag inte haft filmer/bilder sparat på sd kortet?
    well.. det är det som är "mystiskt" då jag har sett till så att kameran sparar allt på sd kort utifall någon sådan här olycka skulle hända och jag senast i augusti tömde kortet till en extern sdd.
    och efter det har foton tagits.
    men varför syns de inte?

    en sak som jag INTE gjorde innan telefonen åkte in på reparation var att "demontera" sd kortet innan jag tog ut det.
    kan det ha påverkat/orsakat detta?

    Vad bör jag göra?

    Tacksam för svar och hjälp..
     
    Last edited: 25 okt 2021
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det spontana jag tänker är att inställningarna för att spara bilder på SD kortet har ändrats i samband med att förde över dom till externa SSD.
    Tog du bort SD kortet när du gjorde detta?
     
  3. robz

    robz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej!

    när jag förde över bilder i augusti så ändrade jag inte var de nya bilderna skulle sparas. det borde alltså sparats i sd kortet.
    men ja... det kanske ändras av sig själv då?
    jag tog inte bort sd kortet från telefonen då, utan förde över från telefon till ssd disken direkt (genom dator).

    nu till en annan "mystisk" grej..
    jag provade igår kväll att stoppa in kortet i en annan telefon (note 8). där kom sd kortet upp med 500ish mb i bild mappen. (i s20:an står det 0mb)
    när jag går in i camera/bild mappen så ser jag i en millisekund ikoner (ingen tydlig bild utan gråa ikoner) på bilder innan de försvinner.
    de liksom flashar till och försvinner, sen när jag går tillbaka till mapp översikten igen så står det 0mb precis som i s20:an.
    jag har provat att stoppa in sd kortet i en sd läsare och använt recuva (tror jag att det hette) för att återställa.

    de enda bilderna som recuva kunde återställa var alla de bilder som jag redan fört över i augusti.
    de låg i /trash. vilket jag antar är papperskorgen, vilket stämmer då vi tog bort dem från sd kortet efter vi fört över dem i augusti.

    och tack för intresset att hjälpa till :)
     
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Inställningarna borde ju inte ha ändrats om du hade kortet kvar i mobilen när överföringen gjordes.
    Mobiler är av någon anledning känsliga ibland när det gäller läsning av SD kort, inte ovanligt att man måste formatera kortet i den mobil man avser använda det.
    När den var på reparation och om dom bytte mer än skärmen kan det vara att den inte känner igen kortet och därför inte kan läsa det, formaterar du det kan det mycket väl fungera igen.

    Om recuva inte heller hittade bilderna låter det som något har hänt och att bilderna aldrig sparats på kortet.
     
  5. robz

    robz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    OK, men om jag formaterar, kommer det inte radera allt på den?
    Om de nu skulle ligga där utan att synas dvs.
     
  6. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 115
    Mottagna gillanden:
    1 049
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jovisst raderas allt, men om dom ligger där utan att synas så får du ju inte tag i dom ändå om inte ett räddningsprogram heller kan se dom.
     
  7. robz

    robz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har precis använt gihosoft för att kolla igenom telefonen och disk drill för SD kortet.
    Inga av de foton som vi letar efter hittades, men hela 45 gb av annat på kortet (äldre bilder m.m)
    Så programmet för kortet, drill disk, var ju fantastiskt.
    Jaja.. Antar att något gått väldigt snett med augusti och framåt bilderna då..

    Tusen tack för hjälpen oavsett
     
    Kristy gillar detta.