Tips: Se upp med parallellimporterade telefoner.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av IvanBoring, 28 feb 2012.

  1. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Köpte för drygt en vecka sedan en S2 via en butik som importerar telefoner. Efter en dag pajar luren och ett garantiärende sätts i gång. Telefonen skickas på min begäran till Deltaservice i Malmö (fick klartecken av butiken) som jag vet är nycket kompetenta. Nu kommer det stora problemet: Deltaservice ringer mej och berättar att luren är importerad och Samsung Nordic ersätter inte garantireparationer på telefoner som importeras av företag. Däremot gäller garantin om man som privatperson köper en lur ute i Europa. Har även fått detta bekräftat av Samsung så här gäller det att vara uppmärksam på vad man köper.

    Tillägas bör att jag inte på något sätt blivit dåligt bemött av försäljaren men han tycks inte riktigt förstå och hävdar att Europagaranti gäller, vilket alltså inte stämmer.

    Hur länge denna policy funnits hos Samsung Nordic vet jag inte men fan vad man blir irrterad när sånt här händer.

    Är det någon annan som råkat ut för samma problem?
     
  2. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Får jag fråga vad det var som gick sönder?

    Nej har faktiskt aldrig upplevt samma sak, och hoppas inte jag behöver det heller.
     
  3. Dishe

    Dishe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Detta stämmer och denna policy har funnits sedan Samsung delade in sig i världsregioner.
    Alltså enheter som SENA säljer (Samsung Electronic Nordic Area) är avsedda för nordisk marknad och garantierna fungerar självklart som vanligt.
    En paralellimporterad produkt från tex SEB (Samsung Electronic Baltics) täcks inte av garanti i norden.
    Du som konsument har fortfarande dina garanti rättigheter, men det är butiken som ska bekosta reperatationer osv.
    Vissa Samsung enheter (dyrare kameror bla) så får man med ett internattional warranty card, och då gäller garantierna över hela världen.
     
    nire431 gillar detta.
  4. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Det där suger ju duktigt om man som kund måste hålla reda på varifrån telefonen kommer.
    Men hur vet Samsung om luren är köpt av en privatperson eller ej?

    Shit, du kan verkligen inte få en "break" nånstans. :eek: Kommer ihåg din andra tråd(btw, Ivan Boring, kul namn, kommer ihåg att brorsan hade han på kassett för länge en). För önska dig lycka till.
     
  5. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Jag råkade ut för samma sak sen för 3år sedan, då jag köpte en Samsung LCD TV via nätet från en butik som levererade direkt från ett lager i Holland.

    När TV:n pajjade "värgade" Samsunghär i Sverige repa den på garanti av samma nledning som du fått svar. Rutinerna var då att jag fick lämna den till valfi Samsung rep.ställe -> de fakturerade sen mig -> jag fick betala -> och sen i efterhand kräva tillbaks utlägget från den nätbutik jag köpt TV:n ifrån. Vilket i mitt fall faktiskt fungerade smidigt. Fick maila in fakturan till dem och se satte sen in cash på mitt uppgivna bankkonto.

    Lycka till. Jag kommer aldrig mer köpa nåt annan är Nordic-Samsung elektronik i framtiden.
     
  6. Rolandn

    Rolandn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Samsubg Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsubg Galaxy S4
    Platta:
    Samsung Galaxy S2 9,7
    Jag har köpt min S2 privat från en butik i Tyskland.
    Vid en fråga till Deltaservice innan jag köpte den, fick jag svaret att det var inga problem med garantiärenden hos dem med en EU köpt lur.
    Det gällde bara att jag kunde visa upp ett kvitto från butiken med serienumret på telefonen utsatt.
    Då så ser de ju också om du köpt den som privatperson utomlands.
     
  7. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jepp, det ska inte vara några problem. Det är först när man köper en lur av en butik som parallellimporterar som garantin inte gäller hos auktoriserade Samsungverkstäder.

    Förmodligen vill väl inte Samsung Nordic ha den typen av konkurrens och då har man valt den policyn. Tyvärr drabbar det ju köparen som ställs inför en del problem och i stället måste lägga en massa tid och energi på att räta upp saker och ting.
     
  8. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Har nu pratat med en konsumentvägledare som anser att det finns själ att häva köpet p.g.a. för många tveksamheter/felaktigheter i ärendet samt i beskrivning och garantihandhavande av produkterna på hemsidan. Har därför skickat ett mail till försäljaren att jag vill häva köpet så nu får vi se vad som händer.

    Jag går inte ut med försäljarens namn ännu men börjar det krångla så kommer jag att berätta vem det är. Vill bara varna de som funderar på att köpa en ny Samsungtelefon; se till att den inte är parallellimporterad så att ni slipper samma jävla krångel som jag haft. Vad som gäller för andra märken vet jag tyvärr inte.
     
  9. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej!

    Undrar hur det hela slutade.

    /Jonas...
     
  10. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jodå, det slutade lyckligt. Tyvärr var det en del småtjafs via mailkonversation där försäljaren ibland "inte förstod" och ibland "hade glömt". Tror jag skickade ett trettiotal mail innan pengarna fanns på mitt konto. Förvisso aldrig någon otrevlig ton men det tar ju en del tid i anspråk när man ska beskriva samma sak flera gånger.

    Hur som helst, slutet gott allting gott :cool:

    EDIT: Min varning står fortfarande kvar när det gäller köp av parallellimporterade telefoner: Kolla alltid mycket noga vilka garantier som gäller innan ni handlar. Tro inte alltid på handlaren utan kolla själv i första hand.
     
    Last edited: 26 feb 2013
    Zapp gillar detta.
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, det finns oftast en förklaring til lvarför en del butiker kan sälja en produkt betydligt billigare än andra butiker. Det finns typ inga fria luncher.
    Likadant kan det vara vanskligt att inhandla såna här produkter som privatperson om man befinner sig utomlands, t.ex. köpa en videokamera i taxfreeparadiaset Kanarieöarna. Till att börja med upptäcker man att bruksanvisning och menyspråk i apparaten bara finns på spanska, portugisiska, kinesiska, koreanska, japanska och engelska, och det finns inget stöd för åäö, och skulle det bli något garantiärende kan man i värsta fall bli tvungen att köpa en ny charterresa för att lämna in grejen där man köpte den.