SE Xperia Ray eller HTC Desire S?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Walkonred, 27 sept 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Walkonred

Walkonred Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är på jakt efter en ny mobil, efter att ha haft Xperia x10 mini pro sedan den lanserades. Den har nu börjat kännas liten och slö, då den inte riktigt klarar av de spel jag vill spela (Angry Birds, Fruit Ninja) och den lilla skärmen gör det krångligt att surfa, något jag vill göra mer nu när jag skaffat surfabonnemang.

Därför är jag sugen på en större lur, men vill inte ta steget till något som är 4 tum eller större. Dels då jag har ganska små händer, dels för att jag ändå vill ha möjligheten att få plats med telefonen i en byxficka.

Jag ställer inga jättehöga krav på prestanda, men vill gärna kunna spela diverse spel i klass med Angry Birds utan att det ska lagga så som det gör på min X10 mini. Att kunna ta helt okej bilder då min riktiga kameran inte är med vore också schysst. Samt att kunna surfa och lyssna på musik utan större problem och att batteriet gärna klara att jag kör Spotify/radio en hel dag på jobbet blandat med lite surf och spelande.

Ställer inga monsterkrav med andra ord, och efter lite efterforskningar här på Swedroid och andra sajter har jag fastnat för Xperia Ray och Desire S, då de båda verkar uppfylla mina krav samt hålla sig inom ett rimligt pris, då jag inte känner för att betala mer än max 3500 kr för en ny mobil.

Så, vilken ska jag slå till på? Eller har jag missat någon schysst lur som skulle passa mig bättre? Alla tips är mycket välkomna!

2. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Processor och grafikchip är exakt samma. Ray har bättre kamera, men fotolampa i stället för ledblixt, som Desire S har. Skulle tippa att Desire S har sämre batteritid pga den större skärmen. å andra sidan är det behagligare att spela och surfa med stor skärm. Sedan har Desire S Sense, HTC:s interface med extra allt, medan Ray har SE:s mer avskalade interface.
    Sense har bredare funktionalitet, medan SE:s launcher är bättre optimerad och snabbare. En smaksak vad man föredrar.

Edit: Xperia Neo kan nog vara värd att ta en titt på också. Egentligen bara en lite större version av Ray, fast med blixt då.

Last edited: 27 sept 2011
    Walkonred gillar detta.
  3. Walkonred

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ett jättebra svar, Sneaky! Precis den sortens respons jag hoppades på. Ska även ta mig en titt på Neo, vilket jag inte gjort tidigare.

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag har testat båda ingående och det är två bra telefoner i prisklassen, men jag är personligen klart mer förtjust i Xperia ray. Den avviker mer från normen genom att vara annorlunda designad, men förbannat smakfull, liten, smidig, lätt och har en skärm som är närmast helsvart då den är avstängd. Det ser mycket läckert ut när hela fronten ger intryck av att vara ett enda stycke svart glas.

Har du stora fingrar och vet med dig att du plåtar mycket i mörka miljöer så är dock Desire S att föredra, även om den har en betydligt tråkigare och mer anonym design.

Som Sneaky säger: Gränssnittet i ray, Sony Ericssons UX, är snabbare än HTC:s Sense, men Sense har betydligt fler funktioner och grafiskt "bling". Vilket är viktigast för dig?

Du kommer göra ett bra val vilken du än väljer, men som sagt, mina pengar skulle gå till ray.

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Min röst går till Desire S.

Jag stod i samma val som dig förra veckan. Jag googlade runt och kollade på de bägge telefonerna. Jag gick sedan til en fysisk butik Med bägge telefoner framme som man kunde få känna på. SE Ray är en snygg telefon men jag tycker att skärmen är för liten, den känns på tok för lik de andra SE-telefonerna när man startar igång den och jag tror att man lätt skulle bli uttråkad på den. Dock så gillade jag kameran på den vilken är en 8 MP kamera (Desire S har 5 MP). Men det du borde göra är att besöka en fysisk butik. Innan jag besökte butiken så var jag inställd på Ray, men efteråt Desire S.

Lycka till!

~~ • Tapatalked • ~~

6. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag står inför samma val, Ray vs Desire S. Det är konstigt att det finns så få mobiler som är "lagom" stora, runt 3.5".
    Rays skärm är smal, men har samma upplösning som de stora 4" lurarna. Om du kan tänka dig fortsätta skriva med T9/siffertangentbord som på x10 mini så är detta inget problem. Att använda ett qwerty tangentbord på en smal skärm kräver dock en hel del övning.

För mig lutar det åt en Ray, Desire S är så ... tråkig. Jag är dessutom nöjd med tidigare telefoner från SE, både X8 och X10 mini har haft bra ljudkvalité och stabil mjukvara. Att Desire S är 20% dyrare väger också in.

7. Walkonred

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det känns som att det bästa är att åka till en affär och klämma och känna på bägge kandidaterna innan man bestämmer sig.

En fråga bara, kan man lägga appar och program i mappars på Desire, som man kan på Ray eller Iphone till exempel? Det är en funktion jag verkligen saknar på min x10 då apparna far runt lite som de vill och det skulle vara väldigt smidigt att kunna samla till exempel alla spel i en mapp och alla musikprogram i en annan till exempel.

En annan sak som gör valet svårare är att Ray kommer med relativt lite internminne jämfört med Desire. Någon som har några tankar om det? Hur kan det påverka telefonen/upplevelsen? Kommer man att behöva mycket internminne eller räcker det med ett hyffsat sd-kort när det går att spara en del av apparna på det?

Tror att Ray eller Neo väger tyngst för mig också just nu, men vill som sagt känna på båda ordentligt innan jag bestämmer mig. Riktigt svårt val ändå, båda mobilerna har sina för- och nackdelar, men så är det ju oavsett vilken lur man kikar på.

Last edited: 6 okt 2011
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.