Sensation eller GS2?!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av whiteman, 25 aug 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. whiteman

whiteman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Börjar fundera på att köpa ny mobil.
    Valet står som ovan mellan S2 och sensation.
    Har en desire nu. Älskar sense. Hatar Samsungs motsvarighet. Design så lutar det åt htcn. prestanda lutar det åt s2 an..

Frågor: Vilken tycker ni? Varför? Varför inte?

Ps: Är 2000 kr bra pris för min 1 år gammla desire?

Tack! :)

2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har du tänkt roota? Utan root så kan du väl inte slippa touchwiz helt så det kanske kan bli drygt i längden. Annars är SGS2 överlägsen (, enligt mig)

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har fått äran att prova båda. Jag äger en sgs2 själv så jag är lite partisk här skulle jag tro. Men sgs2an är riktigt rapp och skärmen är riktigt härlig. Touchwiz är helt ok, men inte lika trevligt som HTC Sense.

Du blir nog nöjd oavsett vilken av dessa 2 du väljer. Jag skulle nog personligen fortsätta med min galaxy s2. Men HTC vinner helt klart på sitt sense om man jämför med touchwiz.

Själv är jag lite trött på sense efter att haft desire ett år, så touchwiz känns fint för mig.

4. Nille83

Nille83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sensation säger jag. Tycker sgs2 känns som en leksak.

Sen älskar jag sense

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag skulle lägga min röst på Sensation faktiskt. Jag skulle valt den då jag har en SGS1 just nu och är lite sugen på variation och Sensation är oerhört läcker med dess design och på pappret så ser det oerhört lovande ut. Jag gillar inte heller SGS2's design heller :) Men smaken är som baken!

6. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
  7. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Underforum heter det ;)

Back on track. skulle jag i dagsläget välja mellan SGS2 och Sensation så skulle det bli den sistnämnda. Fast summan av kardemumman så skulle jag vänta tills både Samsung och HTC släppte en ny modell pga alla jä*** buggar och barnsjukdommar. Så är det inte brådska 2k så avvakta.

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Flyttar till Köpråd.

9. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    SGS2 för att det är Samsung, men Sensation för byggkvaliteten och formen.

10. whiteman

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Roota kan hända att jag gör.. Känner mej nästan mer kluven nu:P har läst lite om dom och de verkar ha dålig batteritid? Sen så kanske de kommer sjunka i Pris snart? Eller också väntar jag helt enkelt på 2012 års modeller.. Tack iaf :)
    Förlåt mod för felplaceringen

11. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Om du är så osäker så tycker jag att du ska vänta ett tag till nästa Nexus eller när htc släpper nästa flaggskepp :) Själv kör jag Galaxy S2 och är stenförälskad! Var väldigt sugen på Sensation men när man jämförde batteritid, skärmarna och lite småsaker som damm under glaset på Sensation så blev valet lite enklare för mig :)

12. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Tycker varken sense eller touchwiz är något att hurra för jag har kört på launcher pro sedan jag provade det första gången och tycker fortfarande det är fantastiskt. Slipper ha massa skräp på hemskärmen förutom det som faktiskt behöver vara där (för min del kontosaldo, väder och schema). Till allt annat så har man 3*5 docar där man dessutom kan lägga till en swipe gesture alltså två knappar i en, dvs 30 olika genvägar.

Jag skulle gå på hårdvara och fysiskt utseende, mjukvarumässigt går det alltid att ändra ;). Finns till och med sense tema till samsungen om jag inte minns fel...

Jag tänkte vänta på HD skärm och gärna 4G innan jag byter.
    Förhoppningsvis lever nexus prime upp till detta :D

13. Klashosh

Klashosh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jag valde också mellan dessa två telefoner för ett par dagar sedan när jag skulle byta ut min sgs. Det som lockade med sensation var bl a designen och sense. Tycker sgs2 är rätt ful och jag har aldrig gillat tw :-P Jag läste på mycket i respektive forumdel och på prisjakts omdömen samt kollade på många jämförelser på youtube.

Vad jag kom fram till är följande.
    Fördelar sensation:
    Högre skärmupplösning.
    Snyggare design.
    Sense.
    Jag har fått intrycket av att htc brukar göra lurar med kvalité.

Nackdelar för sensation:
    Verkar ha betydligt sämre batteritid.
    Många har drabbats av problem med ljudet (verkar vara dåliga högtalare).
    Inspelningsljudet vid tex videoinspelning verkar riktigt dåligt.
    Liten mängd ledigt ram jämfört med sgs2.

Fördelar sgs2 :
    Lätt.
    Superamoled-skärm.
    Mycket bättre flyt i webbläsaren.
    Jag hittade ingen som verkade ångra sitt köp.
    2 megapixels frontkamera.
    Vinner över sensation i alla prestandatester.

Nackdelar sgs2 :
    Mindre skärmupplösning.
    Design.
    TouchWiz istället för sense.

Jag är grymt nöjd med min sgs2 och jag skulle ha gjort samma val igen. Det är jag till och med ännu säkrare på nu :-) Men självklart så är det individuellt ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Last edited: 26 aug 2011
  14. Theo

Theo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag stod nyss inför samma val och valde sgs2 mycket pga/tack vare swedroids testresultat av htc sensation.

Det står att läsa:
    "Enheten hade initialt rätt stora problem att nå ut till nätet inomhus, och under en femminutersperiod kunde Sensation växla mellan 0-4 staplar, och hoppa mellan 3.5G, 3G och GSM - ibland var det dessutom bara ett stort kryss över mottagningsmätaren i notifikationsfältet."

"Mottagningen fick dock fnatt ett par gånger till under recensionsperioden när allt borde ha fungerat: särskilt i ett visst rum där det vanligtvis åtminstone ska finnas rätt god GSM-mottagning hade Sensation besvär - dels att hitta rätt nät, och emellanåt att överhuvudtaget få signal."

"Det visade sig även att Sensation är känslig för det beryktade dödsgreppet, som iPhone 4 fick så mycket spe för. Ifall man omsluter enheten med hela handen brukar nämligen mottagningen försämras markant - med flera staplar, medan den genast hoppar upp igen ifall man tar ett lätt grepp med endast ett par fingrar."

Personligen verkligen hatar jag telefoner med signalproblem. Därför var valet för mig lätt.

15. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Har en SGS2 själv men har haft turen att få testa en Sensation några dagar.

Sensation är är en bra lur men i mina ögon känns det som den hela tiden ligger "steget efter" i allt. Att sedan Sense är trevligt är en sak men det finns bra launchers att byta till på sin S2.

Sedan har vi skärmen. Bilden är bra MEN på det exemplaret jag testade så hängde inte skärmen med när man scrollade med vit text på svart bakgrund. Blir bara grötigt. Om det var fel på luren vet jag inte men det gör inte så på min Desire Z som jag har via jobbet. Riktigt dåligt på en high end telefon.

Att sedan alla säger att byggkvalitén skulle vara dålig på S2 anser jag som rent nys. Plastig ja, men efter drygt två månaders intensivt användande är det inget som glappar eller knirrar. Däremot är den förmodligen inte lika tålig mot smällar som Sensation. Om man sedan tycker om att telefonen känns lite tyngre och stabilare i stället för fjäderlätt är ju en smaksak.

Så med facit i hand kan jag bara konstatera att jag valde rätt när jag köpte min S2.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo angående "användarupplevelsen" mellan de här lurarna.

Sensation känns och ser ut som en riktig lur, dessutom innehåller Sensation det för vissa förhatliga Sense (ver 3) som är alldeles underbart som gränssnitt...:D

Jag kan inte tänka mig att SGS2 kommer i närheten av Sensations användarupplevese !

Sen ploppar communityn just nu upp helt underbara Senseupplevelser inkl läckra romar som slår allt jag kört i Andoid värld.

SGS2 användarna verkar vara mycket vilsna vad de vill använda som gränssnitt..;)

17. whiteman

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tack alla som svarat!
    det blev ingen ny. Sitter nu och väntar på nästa nexus :) (nån som kan gissa när den kommer?)
    Men hade jag köpt nu hade det blivit s2 :)

ha de gött

18. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Usch fy vad det är jobbigt... sitter i samma båt om jag ska välja den ena eller andra som "extra" telefon till min HTC Tattoo .

Inte aktuellt i dagsläget utan i december när bindningstiden går ut.
    Hur ser det ut i slutet av året på nya telefoner? någor intressant som ska dyka upp?

19. whiteman

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

finns ju risk för att nästa nexus kommer då.. Det är vad jag hoppas på:P

20. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Blev en SGS 2 och en Ipad2. Aldrig mer en HTC mobil, då dom alltid har extrema begränsningar i någon form. När jag köpte min SGS så var det den eller HTC desire som gällde, och HTC saknade minne vilket gjorde den värdelös så jag bytte snabbt bort den. Fick senare en HTC HD som jobb mobil och den var fan det sämsta jag någonsin haft då man behövde ha laddare med sig till den hela tiden. Samsung mobilerna må vara plastiga men min Desire med aluminium body släpte in damm i displayen, och sånt tycker jag är dålig byggkvallitet.

Det jag gillar bäst med min SGS2 är displayen
    Det jag gillar bäst med min Ipad 2 är att den är grym..

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.