Fråga: Sensation - två frågor

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Gubben Storm, 5 sept 2011.

  1. Gubben Storm

    Gubben Storm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Är ny på det här, men har två frågor som rör min sensation.

    1. Kan jag ställa in så att den prioriterar att använda sig av Wifi före mobila nätet vid nedladdningar i de fall jag har åtkomst? Typ när jag är hemma och vill ladda ner nåt till telefonen, kan jag få den att välja wifi istället? Isf hur?

    2. Jag har hört/läst om att man på HTC-lurar kan ladda ner googlemaps (eller annan liknande?) till telefonen så man slipper använda sig av det mobila nätet när man använder gpsen t.ex. vid bilkörning. Ska på fiskesemester i norrland om en vecka och misstänker att jag inte har täckning överallt men vill fortfarande kunna använda GPSen.

    Tacksam för svar!
     
  2. Hackerlacka

    Hackerlacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    1. Om du har både wifi och mobilt nätverk så kommer den alltid att prioritera wifi om det finns ett nätverk i närheten som använts 1 gång eller mer om du valt att spara lösenordet. Finns det inget nätverk så kommer den att ansluta till mobilt nätverk ifall det är påslaget. Kom ihåg att wifi tar mer batteri än mobilt nätverk och att det ligger och drar batteri även ifall du inte är ansluten till ett nätverk.

    2. Man kan om man vill starta maps sedan Menu > Labs > Förcacha kartområde och sedan är det bara att hålla inne på ett ställe på kartan till adressen kommer upp. Klicka på en gång, då ska det dyka upp "Förcacha kartområde" tryck på den och sedan tar det ett tag för den att ladda ner kartan. Du kommer sedan kunna se en kvadrat som visar att allt innanför den kan du få tillgång i offline-läge. Jag rekommenderar dig att kolla sen efteråt utan wifi och mobilt nätverk för att försäkra dig att det funkar. Om du vill veta din position så är det ju bara att slå på gps:en och så ska det funka i offline läge tror jag.
     
  3. Gubben Storm

    Gubben Storm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar!
    Det går alltså inte att ladda ner hela, säg sverigekartan till telefonen? Ska åka ca hundra mil norrut och kommer åka runt över stora områden så det blir nog svårt att förchacha halva sverige. :)

    Tack iaf för svar!
     
  4. Hackerlacka

    Hackerlacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    HTC har ju sitt navigeringsprogram som heter locations. Jag vet inte ifall programmet behöver uppkoppling till internet för där laddar man ner hela kartor till mobilen så som Europa, Norden mm. Om du vill så kan du ju testa den, man har 30 dagars trial när man först startar appen och godkänner villkoren.
     
  5. Gubben Storm

    Gubben Storm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat båda sakerna. Hittar inte alternativet att förcacha någonstans.
    Att använda "Locations" när jag har stängt av wifi och mobilt nätverk funkar inte heller. :(
     
  6. Hackerlacka

    Hackerlacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har du den senaste versionen av maps?

    Gå in på android market, sök på google maps eller klicka på länken nedan. Välj sedan "uppdatera" ifall du inte redan gjort det.

    https://market.android.com/details?id=com.google.android.apps.maps
     
  7. Gubben Storm

    Gubben Storm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. Hackerlacka

    Hackerlacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Här kommer en liten guide med bilder

    1:
    [​IMG]

    2:
    [​IMG]

    3:
    [​IMG]

    4:
    [​IMG]

    5:
    [​IMG]
     
  9. Gubben Storm

    Gubben Storm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack!
    Nu funkade det. Tyvärr så är det nog inte lösningen för mig eftersom det endast förcachar 16km, och jag kommer åka 100mil rakt norrut, sen snurra runt där uppe i 10 dagar. Jag har ju inte koll på när jag har täckning och inte heller.

    Tack iaf för all hjälp!