Diskussion: Sense 6 till One M7 i maj-juni

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av fogy, 30 mar 2014.

  1. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Du ser direkt när du startar den om du har samma problem som jag? Om du startar appen, och sedan backar ur den "med back-knappen" under skärmen så ska den nästa gång synka när du startar appen. Om den synkar så ser du att det står uppdaterar överst i appen och att pilarna snurrar.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    vad kör du för mail i mailappen?
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Exchange-mail.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns en inställning för det i mailappen, om den ska synka eller inte vid varje uppstart. Under inställningar för synk.

    [​IMG]

    Sent from my HTC One M8
     
  5. swetennis

    swetennis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade att rensa cache, därefter kontaktade jag HTC:s support och gjorde "wipe partition cache" utan resultat, så nu återstår att fabriksåterställa. Jag behöver dock spara allt jag har på telefonen och nu har en rad nya problem uppkommit:

    Jag laddade ner HTC Sync Manager på datorn men den hittar inte min telefon... Från supporten fick jag nu förslaget att ladda ner en "3e parts applikation". Finns det några bra backup-program som sparar allt och som man bara behöver ha installerat på datorn (kan fortfarande inte ladda ner appar på mobilen)? Tacksam för svar, det här går mig på nerverna.
     
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ta det nu bara lugnt och fabriksåterställ. Inga bilder, dokument, nerladdade filer eller så försvinner. Allt som finns på det emulerade sdkortet blir kvar, det är bara systemet som återställs. Man får ta den smällen att man får installera om alla appar man har och att inställningarna för både system och appar försvinner. Men det är ju just detta som är meningen med återställningen eftersom det är just något av detta som ställer till problem.
     
    swetennis gillar detta.
  7. swetennis

    swetennis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för svar. Hur är det med sms?
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Du måste ju använda säkerhetskopieringen som finns i sms-appen eftersom du inte kan ladda ner. Kolla menyn.
    Jag trodde att alla var medvetna om att man måste säkerhetskopiera allt viktigt!

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  10. swetennis

    swetennis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag systemåterställt telefonen, men problemen kvarstår... Finns det fler alternativ?

    Edit: En total återställning löste allt!
     
    Last edited: 14 jun 2014
  11. Isol

    Isol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Min kamera är sämre. Röd/lila i dåligt ljus efter uppdateringen ;(
     
  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Samma här, den går inte använda. Dock har jag en vanlig kamera som jag tar foton med så det är strunt samma, men trist för de som använder kameran.

    Edit: Här är bilderna jag tog härom dagen.

    Kompaktkameran:

    [​IMG]

    HTC One (M7)

    [​IMG]

    Detta problemet hade jag inte innan uppdateringen.
     
    Last edited: 14 jun 2014
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Inget rött tint här iom byte av kamerasensor men istället är det grönt

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  14. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Precis, dock gör inte sen inställningen någon skillnad. Så byggen verkar vara att äpplen inte tar hänsyn till den inställningen.
     
  15. Susanna

    Susanna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag ska lägga min fråga i den här tråden eller inte men gör ett försök - säg till om jag är fel.

    Efter uppdateringen har jag problem med min kalenderwidget. Använder mig av agenda widget men efter uppdateringen strular det. Jag har lagt in saker i min kalender, men de dyker inte upp i widgeten. Har varit inne i agenda widgets inställningar och kryssat i alla delar jag vill ha med (veckonummer, helgdagar, min kalender etc) men inget förutom måndags datum dyker upp. Har även varit inne i stock kalendern och tittat så att mina olika kalendrar är markerade. För övrigt funkar inte stock kalender widgeten heller. Mycket irriterande. Vad gör jag för fel?
     
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ni som får rött tint kan med fördel skicka in telefonen på service. Två veckor utan telefon är helt klart värt det med tanke på att man får många komponenter utbytta.

    SusannaSusanna det låter märkligt. Ofta är det ju bara när android uppdateras som man får problem. Själv använder jag kalenderwidgeten och den fungerar prima. Kanske det kan vara så att du behöver rensa ur telefonens cache? Testa att hålla ner power-knappen tills telefonen räknar ner 3,2,1 och startar om.
     
  17. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Inte ser det väl så fruktansvärt illa ut? Kompaktkameran underexponerar och har överdriven kontrast så allt bara är svart, medans telefonen exponerar för att försöka få fram detaljer i mörka områden (vilket den lyckas med) vilket leder till en del brus och kanske dåliga färger pga det. Tar jag bilder med min systemkamera i högre ISO-värden än den egentligen klarar av får jag också färgbrus.

    Visst, den bilden du tagit med telefonen är långt från perfekt men kompaktkameran saknar missfärgningar helt enkelt för att den har noll information överhuvudtaget i de mörka partierna och då är det omöjligt att ha färgstick, så jämförelsen känns orimlig. Dra upp kontrasten och justera nivåerna på bilden från mobilen tills allt är kolsvart så försvinner självklart det lila, och bilderna ser förmodligen exakt likadana ut.
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Båda tagna samtidigt, i samma ljus -2 EV och ISO 640. Jag vet vad kameran gör och hur den arbetar, jag har plåtat sedan 1986. Dessa två bilder är tagna out of the box. Den från kompaktkameran ser ut som jag ville ha bilden. Jag testade med mobilen först utan att lyckas. Tror jag klarar ta bilder på runt 1600 ISO innan jag får något märkbart brus i mina bilder med min vanliga kamera.
    Mobilbilden här i inlägget skulle jag inte ens visa för en 8-åring. Skit är vad det är. Vinröd/lila skit till och med.
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Dags att skicka in telefonen. För mig var det så att kamerafelet kom helt plötsligt också, det kom INTE succesivt. Det skall ju ha att göra med att kameran i de felaktiga lurarna är värmekänslig så det är inte bara kameran som byts, dom fixar något med cpu-kylningen också.
    Kamerafelet kan alltså utlösas av kraftig uppvärmning.
    Jag tror att HTC to give utlöste ditt kamerafel.
     
  20. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Ja är det bara 640 är det ju inge vidare. Tycker dock ändå att bilden ser ut som att det skulle vara mjukvaran som klantat till det. -2 EV och ändå har den gott om detaljer i mörka partier och gjort en allmänt ljus bild, och dessutom valt en katastrofal vitbalans. Men det är klart att skulle sensorn inte fungera som den ska så kan ju inte mjukvaran göra det den ska med sin lilla JPEG-konvertering, och ljusmätningen blir väl fel också...

    Varför jag skrev var dock för att de exempelbilder jag sett på lila-sticket varit att det blivit helt knall-lila på ställen där det varit helt kolsvart, medans lite ljusare skuggpartier där det funnits detaljer sett ut precis som de ska, t.ex om man fotar utomhus mitt i kolsvarta natten. På den bild du postat finns ju svärta i skuggorna av tangenterna så jag tänkte att det inte ser ut som de exempel av lila/röd-stick jag sett från HTC One. Jag kan ju så klart ha helt fel i hur det felet uppstår, eftersom jag inte varit drabbad själv och därför inte gjort några störra djupdykningar.

    Sen är ju den här bilden så klart bara ett exempel, upplever du att det konstant drar mot de färgerna och att mörka bilder alltid blir åt helvete så skicka in eländet :)