Seqr + NFC

Diskussion i 'Applikationer' startad av frippan, 26 jul 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Haha [emoji23] do it!
     
  2. robertcop

    robertcop Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det känns som att det finns en del missuppfattningar kring avgiftstrukturen i branschen. Låt mig förtydliga.

    Kort tar förutom avgiften från kunden (ca 200-500 per år beroende på kort, gratis om det är din banks kort men då får man inga poäng) en avgift per transaktion från handlaren. Det är således ingalunda "gratis" med kort som vissa här verkar tro. There is no free lunch, har ni kanske hört?

    Seqr har en liknande struktur som kortbolagen. Man tar betalt av handlarna, dock bara hälften så mycket som kortbolagen eftersom man vill vara ett attraktivt alternativ. Samtidigt tar man inga avgifter från kunden. Seqr är alltså som ett kreditkort (eller debet, beroende på om du vill ha fakturan eller koppling till bankkontot) från din bank. Gratis för dig som kund. Dock får du upp till 3% Cash back, vilket är bättre än de bästa korten på marknaden idag.
    Cash backen bekostas alltså i teorin av handlarna. I praktiken är det dock investerarna, eftersom seamless (som äger seqr, noterat på stockholmsbörsen) går back med ca 100 msek om året. Så tro mig, det är varken du eller jag som bekostar kalaset (eller jo, jag har några aktier).
    "Big data" försäljning håller alla bolag på med. Det krävs dock att man har stora mängder data att tillgå, vilket seqr i dagsläget inte har...

    Man kan alltså betrakta seqr som ett extra kort att hålla på med, om man tänker handla på Ica. så nej, förutom att du sparar lite pengar så är det väl ingen större skillnad. Dock kan du även med seqr göra p2p överföringar som swish (även utomlands utan kostnad). Du kan handla mycket smidigt på nätet utan att behöva knappa in alla kortuppgifter. Sen finns det lite andra funktioner också som jag själv inte använder eller har blivit särskilt stort än (t.ex. att kunna handla direkt från en Billboard eller annons, skapa sin egen kassaterminal i mobilen etc). Swish företag tycker jag själv är rätt b. Meck att behöva knappa in ett nytt telefonnummer varje gång.

    I slutändan gör alla som de vill. Personligen tror jag att seqr eller en liknande internationell helhetstjänst hör framtiden till.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Provade idag att handla på Willys med SEQR, mycket smidigt! :)
    Eftersom jag är självscannings-kund på Willys behövde jag inte förklara för nån kassörska utan tryckte helt enkelt bara på SEQR knappen i utcheckningsterminalen, scannade koden som dök upp och pang så var köpet klart! Mycket smidigt, nästan smidigare än att betala med kort. Att scanna QR-koden och slå koden i mobilen gick nog fortare än om jag skulle dragit ett plastkort och slagit koden på kortterminalen.

    Så SEQR blir nog mitt alternativ när jag gör mina matinköp på Willys framöver! :)

    En fråga om ICA: Måste man aktivera blipp-funktionen för att kunna betala på ICA? Antar att det inte funkar på ICA med QR-kod (gamla sättet)?
     
  4. hsjovold

    hsjovold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog säga att majoriteten har flera konton och kort. Då går det alltså inte att använda Seqr på ett vettigt sett. Vad spelar det för roll att majoriteten är privata användare för det jag påpekade?

    Mina kortbetalningar dras direkt från kontot och jag kan kolla saldot i mobilen. Det dras inte pengar några dagar i efterhand.

    Sista meningen förstår jag inte vad du försöker säga. Vad är "plaststeget"? Jag ska istället som du skrev göra mig klar i kön, se till så att skärmen inte släcks, utbilda kassören i ert system, men jag slipper blippa mitt kort istället?
     
  5. SEQR advanced Blippa User

    SEQR advanced Blippa User Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Till svenix:
    ----------------
    Ja, visst är det snyggt :-)
    och framförallt roligare än plasten.

    Helt rätt. Man kan inte scanna SEQR tagg eller QR kod på ICA. På ICA betalar du med SEQR mot kortläsaren. Läs mitt första svar till Frippen om hur man gör på ICA och Elgiganten.

    https://www.seqr.com/se/blippa-och-betala-forregistrering/

    Ovan är länken där du anmäler dig till "Blippa och betala", metoden, det tar ca 1-2 dagar innan du får det aktiverat.

    Slå på NFC i din telefon om du inte redan gjort det.

    När SEQR informerar dig om att det är aktiverat går du in i SEQR appens säkerhetsmeny och aktiverar tjänsten "Blippa och betala".
    Här kan du även se din "Blippa och betala" PIN kod som inte är samma som SEQR PIN koden som du använde på Willys.
    Lär dig den koden i huvudet.


    SEQR har alltså två metoder att betala i affär. "Blippa och betala" samt "Skanna och betala".

    Vill du göra det enkelt och sänka säkerheten en aning så sätter du om din SEQR PIN kod till samma som Blippa PIN koden.

    Blippar du under 200kr så slipper du i 95% av fallen ge PIN kod till kortläsaren.
    Jag har börjat göra sådana köp bara för att slippa ge PIN kod :-)
    och lyssna och njuta av blippet som bekräftar transaktionen :-).





    Till hsjovold:
    -------------------
    Det konto du kopplar SEQR mot ser du till att ha en buffert på så slipper du ditt tänkta hinder för att använda SEQR. Antar att du inte sitter och tittar på ditt saldo varje dag. Med buffert på kontot kan du titta till det varje eller varannan vecka beroende på burnrate och buffertstorlek.
     
    Last edited: 8 aug 2016
  6. hsjovold

    hsjovold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Vad spelar det för roll hur ofta jag kollar saldot? Det kommer ju alltid att visa fel så länge man köper något sådär varannan dag.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    @Cupcakes@Cupcakes. Är det inte dax att stoppa denna uppenbara reklamspridare. Jag trodde att reklam på denna sidan skulle på något sätt gynna swedroid

    Jag tror faktiskt att hen har betalt varje gång hen nämner bluffen han arbetar för.
     
    andza och maccis gillar detta.
  8. SEQR advanced Blippa User

    SEQR advanced Blippa User Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Till hsjovold:
    ------------------
    Varför skall du titta på ditt bankkonto och saldo hela tiden ?

    Om du på ett SEQR kopplat bankkonto har en buffert så kan du ha koll på saldot genom snabba överslag.
    I SEQR appen ser du hur mycket som är på gång att dras från bankontot. Låt säga 3957 kr.
    Om du har en buffert på 8000kr utöver månatlig lön på detta bankkonto. Då kan du vara säker på att täckning alltid finns.
    Jag ser inte vad som hindrar dig. Dessutom kan du slappna av och sluta titta på ditt saldo hela tiden. Installera SEQR nu och upplev något nytt med din Android :-)
     
  9. SEQR advanced Blippa User

    SEQR advanced Blippa User Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2016
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Till drzap.
    -------------
    Frippen och svenix, mfl är med i bluffen ?

    Kan du var snäll och gå ifrån tråden.

    SEQR är en app som är på riktigt i verkligheten.

    Det förekommer många företagsnamn på detta forum.

    Jag får inget mer än 3% Cashback som du också kan få från SEQR.

    Jag tycker SEQR är så bra att jag vill informera om det.
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    @SEQR advanced Blippa User@SEQR advanced Blippa User.
    Om du nu älskar Blipp ljudet så är det billigare att ha detta inspelat och spela upp det hela tiden.
    Vill du faktiskt betala och höra ljudet så ta upp ditt kort och lägg emot terminalen. Presto, instant Blipp 95%av tiden utan kod om du handlar under 200kr. Och du slipper starta en app, logga in med kod i appen, hålla telefonskärmen igång och fippla på en touchscreen.

    Nu hävdar du att man förutom att ha sin lön på ett lönekonto även behöver en kreditgräns på sitt konto som uppgår till minst 8000kr. Nu börjar man bli riktigt misstänksam mot detta då en så pass hög kredit krävs, vad håller företaget på med, är det ett pyramidspel eller en avancerad kreditscam? Ju mer jag läser av vad du i din enfald klipper och klistrar från ditt manus desto mer övertygad blir man om att detta är oseriöst och att man skall vara riktigt försiktig med att installera appen och framför allt bör man EJ registrera sitt kontonummer hos dessa skojare.
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Hehe, SEQR Advanced blippa user måste vara en av sveriges sämsta marknadsförare. SEQR verkar ju faktiskt fungera dugligt, men ingen här blir jättesugen på att testa direkt
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tråd låst!
     
    dagr, andza, osvanberg och 3 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.