Fråga: Ser ni skillnad på de olika upplösningarna?

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av Beagle, 1 apr 2020.

  1. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Köpte precis en S10 och funderar lite på de med upplösningarna.
    Vad jag läst så skiljer det iofs väldigt lite batteritid, men de finns lite saker som kan prestera lite bättre vid lägre upplösning.

    När jag ändrar upplösning ser jag ingen skillnad alls, nästan så jag tror att det buggar.
    Normalt är jag rätt petig med sånt, ser stor skillnad på hd och 4k upplösning på min dator t.ex. Jag är dessutom lite närsynt, så ser sånt normalt tydligare än många andra.

    Ser ni skillnad?
    Var ser ni i så fall mest skillnad?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 751
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Särskilt för mindre text ser jag störst skillnad själv, och då kan jag ändå tycka att skillnaden dessutom är rätt tydlig. Men utöver text tycker jag det är lite klurigare, tex om man tittar på en bild eller en video.

    Det går definitivt att leva utan den extra skärpan, men då jag spenderar mycket tid i webbläsaren kör jag alltid full upplösning själv (det påverkar inte heller batteritiden så mycket i jämförelse med uppdateringsfrekvensen tex).

    Däremot upplever många att mikrolagget blir mer påtagligt med högre upplösning, kanske särskilt med Samsung-lurar, och värderar man flytet högre är det helt klart vettigt att köra lägre upplösning.
     
    Beagle gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej, inte direkt. Men så är jag ingen pixel-peeper. Har en S10+ som körs i FHD.
     
    Beagle gillar detta.
  4. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för en tydlig beskriving. Gjorde blindtest på min sambo, hon såg heller ingen skillnad. Jag trodde helt klart att skillnaden skulle vara större.