Normalt är 5 - 10 meter det bästa du kan få och 10 meter är acceptabelt detta under förutsättning att du inte använder korrigering av något slag (DGPS etc). Detta betyder inte att den kan visa "spot on" ibland, utan är ett statistiskt framtaget värde dvs den visar max 5 meter fel 95 % av positionerna (jag våldför mig på statistiken här men det är för att förenkla). Å andra sidan så kan den ju visa 200 meter fel 5% av gångerna (dock inte troligt). Det är helt klart att vissa GPS är bättre än andra och min SGS är tydligen otroligt bra för att jag är som emilandreas ofta på 1 - 2,5 meter ifrån GPS positionen. Det kan ju bero på att jag har ett hum om hur GPS fungerar med almanackor, uppdateringar och hur de olika programmen behandlar positionerna statistiskt.
Vad jag har märkt är om den hittar första positionen med hjälp av AGPS (mobiltelefonnätet) som brukar ge ett flera hundra meters fel så tenderar den att hamna kanske 100 meter ifrån mig efter första godkända GPS positionen. Detta beroende på att programmet (MyTracker) försöker kompensera min position genom att flytta den mellan de två positionerna dvs närmare mobilmasten. Detta reder dock ut sig efter någon minut eftersom GPS positionerna ligger nära mig. Detta kanske förorsakar den "hoppighet" som finns på de första FW. Du förlorar signalen och du får nästa från AGPS som är flera hundra meter fel. Programmet försöker kompensera och du får ett hopp åt sidan.
Det finns en hel del som talar för att det hela är ett programfel och jag tror att många försöker "fixa" GPSen och därmed också lyckats totalt förstöra den. Mitt råd är att kör orginal firmware och inställningar om du inte vet så mycket om GPS, eftersom det hela blir svart magi till slut.
En annan intressant iakttagelse är att Samsung inte registrerade GPS modulens chipset i linux förrän någon gång i början av oktober vill jag minnas. Så det kommer nog att lösa sig ska ni se sa han som .......
Last edited: Oct 28, 2010